Satser stort i Vika
Storebrand Eiendom og Oslo kommune satser stort på å revitalisere Vikaterrassen.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
NE nyheter skrev i juni 2012 at kjente gårdeiere i prestisjeområdet Vika og Aker Brygge skal gjøre området enda mer attraktivt.
Planene startet med at grunneiere i Haakon VIIs gate så på en oppgradering av denne gaten. Det viste seg at flere av gårdeierne hadde planer om oppgraderinger og utvikling, så det ble utarbeidet en felles prosjektplan.
– Hensikten er å synliggjøre at eierne samlet sett ønsker å gi Vika, inkludert Aker Brygge, et felles løft og dermed økt attraksjonskraft, uttalte drifts- og utviklingsdirektør Peter Schach i Storebrand Eiendom i et nyhetsbrev for drøye to år siden.
Områdene som ble presentert i prosjektplanen, er Haakon VII gate, Munkedamsveien, Ruseløkkveien og Aker Brygge.
– Vårt felles mål med Aker Brygge er at Vika/Ruseløkkveien skal være et naturlig valg å benytte til og fra Aker Brygge og Nationaltheatret stasjon, uttalte Schach i 2012.
Nå opplyser Storebrand Eiendom at Ruseløkkveien stenges for biltrafikk i Vikaterrassen (bildet) fra og med uke 32, altså denne uken. Ruseløkkveien er også «taket» på Storebrands parkeringshus i Vika, der det for noen år siden var store vannlekkasjer.
Storebrand Eiendom eier en vesentlig del av bygningsmassen i det aktuelle området og står bak prosjektet i samarbeid med Oslo kommune. Rehabiliteringsprosjektet vil pågå i to år. Det skal ifølge den foreløpige meldingen gjøres en omfattende oppgradering av næringslokalene og selve gateløpet.
Foreløpig nøyer Storebrand seg med å si at et omfattende rehabiliteringsprosjekt er igangsatt for å skape et nytt, bilfritt byrom i Oslo. Prosjektet skal stå ferdig i august 2016. I løpet av august vil Storebrand offentliggjøre mer informasjon om hvordan det nye byrommet vil bli.
I 2012 var planen å etablere flere direkte atkomster fra Ruseløkkveien og ned til parkeringshusene. Gateparkeringen forsvinner etter hvert i Ruseløkkveien.
Oslo kommune satte for drøyt ti år siden i gang prosjektet «Hovedstadsaksjonen», hvor man så på en gatebruksplan. Ruseløkkveien ble som følge av dette regulert til en miljøgate, for deretter tidlig i 2012 å bli regulert til gågate.