Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Og det er forvaltningsdirektør Ellen Solberg hos eieren KLP Eiendom godt fornøyd med.– Ja, vi nådde milliarden i fjor, det er det vi har innrapportert til Kvarud Analyse, og det var milliarden vi satte oss som mål, sier Solberg til NEnyheter.
– Hvilke bransjer og forretninger går bra, hvor sliter man mer? – Vi er veldig fornøyd med butikkmiksen på Byporten, og beliggenheten til senteret gjør at alle bransjer går bra, moteforretningene har gått veldig bra. Vi merker likevel at arrangementer i Norges Varemesse på Lillestrøm og arrangementer i Telenor Arena går ut over serveringsdelen. Når det er arrangementer i Oslo Spektrum, er det positivt for serveringen på Byporten, svarer hun.
To verdenerByporten har to plan, der det nederste planet har en veldig stor gjennomgangstrafikk, med mye drop in-salg. På plan 2 har KLP bevisst lagt moteforretningene.– Vi skal være hundre prosent trofaste mot dette konseptet. De som skal ha klær og sko, har vennet seg til å gå opp det øverste planet, sier Ellen Solberg
Hun kan melde om et fullt utleid kjøpesenter ved årsskiftet, KLP har bare hatt et par mindre lokaler ledige gjennom fjoråret, men dette er å betrakte som friksjonsledighet. Tallene for Byporten for 2008 og 2009 ble delvis påvirket av arbeidene rundt Oslo S, da det til tider var vanskelig å bevege seg på det som fortonet seg en byggeplass rundt senteret.
Byporten har imidlertid hatt vekst hvert eneste år siden åpningen i 1999, også i 2008 og 2009, og senteret har blant Norges høyeste omsetning per kvadratmeter. Ifølge Ellen Solberg er de regionale bysentrene utenfor sentrum hovedkonkurrentene til Byporten.
– Vi merker at åpningen av Storo og Lambertseter har påvirket besøket til Byporten. Oslo City utfyller derimot Byporten, der finner du de store kjedene, sier hun.
Trofast– Hva blir viktigst for å øke omsetningen videre i 2011?– Det viktigste er fortsatt å være trofast mot konseptet. Vi har som konsept å ha varer du ikke finner alle andre steder og har bevisst ikke satset på store kjeder som Hennes & Mauritz og Lindex. Det er heller ikke plass til store forretninger i Byporten, som skal være litt annerledes. Og så skal vi satse på aktiviteter på senteret, sier hun.
Et annet satsingsområde er servicenivået, mange av Byportens kunder har det «fryktelig travelt» og skal rekke et toget, mens andre tar seg mer tid. Solberg sier de gjerne tar 4-5 prosent vekst i år, men de hadde ikke det i fjor.
Merket finanskrisenKLP Eiendom eier også Paleet i Karl Johans gate, et senter som ble mer preget av finanskrisen enn Byporten.
– Paleet ligger i et høyere prissjikt. Vi merket en liten nedgang i 2010, men stemningen ved utgangen av året og inn i 2011 var mer positiv enn inngangen til fjoråret. Paleet har utfordringer med eksponeringen og har verneverdige bygninger ut mot Karl Johans gate. Men vi feiret 20-årsjubileum i fjor, og forretninger med mange faste kunder opplevde økt drop in-salg, som betyr at flere kunder ble oppmerksomme på forretningene her, forteller Solberg.
– Hva går bra her, hva går mindre bra? – Det som gikk bra i 2009, gikk enda bedre i 2010, men det er vanskelig å trekke frem en trend, svarer forvaltningsdirektøren.
I alt har Paleet drøyt 40 forretninger, som i 2010 omsatte for over 410 millioner kroner. Ifølge Solberg står bare tre mindre butikklokaler ledige i Paleet. Det ble en del ledige kontorlokaler i bygningen etter at KLP i fjor sommer flyttet til Bjørvika, men inn er kommet leietakere som Jernbanetilsynet, Senter for statlig økonomistyring (SSØ) og nyhetsbyrået Reuters.
– Det gir en positiv effekt for Paleet når disse selskapene har kurs og arrangementer, sier Solberg.
Ingen trusselNyskapingen Eger drøyt hundre meter unna har hatt suksess og omsatte i 2010 for rundt 500 millioner kroner. Paleet merket imidlertid ingen umiddelbar omsetningsnedgang ved etableringen av senteret på Egertoget, et senter som definitivt ligger i det høyere prissegmentet.
– Nei, vi synes Eger er en flott, modig og ambisiøs satsing som er med på å gjøre Oslo sentrum enda mer attraktiv og styrke tilbudet i sentrum. Hovedkonkurransen for begge sentrene er tilbudene utenfor sentrum. En del av Paleets styrke er at det har et bredt tilbud også til herre, både innenfor mote, bøker, sport og elektronikk. Paleets hovedkonkurrenter er CC Vest, de dyrere forretningene i Skovveien og Frognerveien og utlandet, sier Ellen Solberg.
Foto: KLP