Ikke helt fornøyd

Fylkesmannen i Buskerud trekker protestene mot kjøpesenterutbyggingen i Krokstadelva, men utbygger Sektor Eiendomsutvikling er likevel ikke helt fornøyd.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

NEnyheter skrev for et par uker siden at Sektor Eiendomsutvikling, Storebrand og Steen & Strøm er nærmere en utbygging av det nye gigantsenteret i Krokstadelva vest for Drammen (se illustrasjon).  I dag er det to sentre i området, Buskerud Storsenter og Krokstad Senter.

Kjøpesenterutbyggingen inkluderer en økning av handelsdelen med 17 500 kvadratmeter. I tillegg til handel skal det bygges badeland, kulturhus og boliger.

Det har vært protester mot senteret fra fylkesmannen, men disse protestene er nå trukket. Drammens Tidende skriver imidlertid at fylkeskommunen, som er ansvarlig for hovedveien forbi kjøpesenterne, krever en firefelts vei fra den gamle Mjøndalsbrua og forbi senterområdet.

Det kan bety flere titall millioner i økte byggekostnader, og utbygger mener kommunen i stor grad må finansiere veiutbyggingen, i alle fall i første omgang.

Drammens Tidende skriver at kommunen og utbygger i utgangspunktet ville planlegge for firefelts vei, men vente med selve byggingen. Det nye kravet innebærer imidlertid at veien må bygges ut før man kan ta i bruk nybyggene på kjøpesenterne.

Total budsjettramme for prosjektet er hele tre milliarder kroner. Bare kjøpesenterdelen vil koste over en milliard å bygge ut. Byggeplanene kommer opp til endelig avgjørelse i kommunestyret i Nedre Eiker i dag.

Sektor og Storebrand Eiendom ønsker å transformere området i Krokstadelva til det de kaller et “levende og urbant senter med flotte grøntområder, sykkelstier, forbedret kollektivtilbud og spennende møteplasser”. Prosjektet skal ytterligere forsterke posisjonen senteret har i regionen.

Buskerud Storsenter & Krokstad Senter har i dag over 90 butikker fordelt på ca 32 ulike bransjer. Hele 35 butikker er innenfor klær og sko. De to sentrene omsatte i 2010 for 1148 millioner kroner. Antall besøkende i året er 3,2 millioner.

Illustrasjon: Storebrand

Powered by Labrador CMS