I kø for å leie dyrt på Gardermoen
Interessenter står i kø for å leie seg inn til nesten 5.000 kroner kvadratmeteren pluss omsetningsbasert husleie, i det nye ekspedisjonsbygget på Gardermoen.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Ingen av de selskaper somidag driver butikk, serve-ring eller servicevirksomhet på Fornebu får «klippekort» til den nye hovedflyplassen på Gardermoen. Flere hundre bedrifter har hittil vist interesse for å kjempe om rundt 100 kontrakter. Det er slett ikke for sent å melde seg på!– Fornebu har de siste årene utviklet et godt og variert forretnings-, service- og serveringstilbud – noe som har skapt store forventninger til den nye hovedflyplassen som åpner 4. oktober 1998. Her planlegges det derfor et bredt kommersielt tilbud til beste for de reisende. Oslo Lufthavn Gardermoen blir en unik markedsplass, sier markedssjef Nils Hjelmtveit og seksjonsleder Trude Opsal i kommersiell avdeling ved Oslo Lufthavn AS til NæringsEiendom.
Rush
De forteller at de allerede i august var blitt kontaktet av rundt 250 selskaper som ønsker å drive kommersiell virksomhet på den nye hovedflyplassen. Da Oslo Lufthavn i midten av oktober arrangerte to orienteringsmøter om den kommersielle drift på Gardermoen, møtte det opp representanter for ialt 213 selskaper.– Hver dag får vi 3 – 5 nye forespørsler, både fra norske og utenlandske selskaper. Det er åpenbart – og helt forståelig – at den nye flyplassen anses som en attraktiv markedsplass. Vi regner med at 12 millioner flypassasjerer vil reise via den nye hovedflyplassen i det første hele driftsåret i 1999, og at antall passasjer vil ligge på minst 16 millioner i år 2010.
Ansatte
– Andre viktige målgrupper er flyplassens ca. 11 000 ansatte ansatte, og de som møter og følger de reisende. I den første tiden etter åpningen vil mange også reise til Gardermoen bare for å beskue Norges største landbaserte prosjekt. – Erfaringene fra Fornebu viser at selv om det er blitt flere tilbud å velge mellom, så øker den totale etterspørselen, samtidig som kundene blir mer tilfredse. Det er derfor grunn til å tro at kundene forventer et bredere tilbud på den nye hovedflyplassen, sier markedssjef Nils Hjelmtveit.
Ikke klippekort
– Vil selskaper som idag driver på Fornebu automatisk bli med til Gardermoen?– Nei. Alle kontrakter som nå gjelder på Fornebu og på Gardermoen utgår når den nye hovedflyplassen tas i bruk. Vi vil ha flere åpne tilbudskonkurranser, der alle som er interessert er velkomne til å delta. Tilbudsdokumentene vil inneholde all informasjon, også om de premisser vi velger våre samarbeidspartnere utfra.– Vi vil starte med tilbudskonkurranser for serveringsvirksomhet og bank allerede nå før årsskiftett. Vi regner med at de første kontraktene blir skrevet våren 1997, mens tilbudsprosessen fortsetter helt fram til første kvartal 1998, opplyser seksjonsleder Trude Opsal. Hun legger til at flyplassen trenger selskaper som kan drive alt fra salg av duty free/taxfree-produkter, spisesteder, puber, teletjenester, konkurrerende banktjenester, klesforretninger og til bilutleie.
Store arealer
Nils Hjelmtveit forteller at det er avsatt 8000 kvadratmeter til servering, forretninger og øvrig servicetilbud på den nye flyplassen – mot ca. 6000 kvadratmeter på Fornebu. – På Gardermoen får de kommersielle arealene bedre beliggenhet i forhold til kundestrømmen, enn på Fornebu. Vi håper i tillegg å få mer ut av hver kvadratmeter. Det viser seg at serveringsenhetene er blitt langt mer arealeffektive, sier han.– Hvor mange kontrakter om ulik forretningsvirksomhet regner dere med å inngå?– Vi snakker om i underkant av 100 ulike kontrakter. Hvor mange samarbeidspartnere det vil gi oss, er usikkert. Enkelte selskaper vil nok delta i konkurransen om å bli valgt som samarbeidspartner både for forretnings- og serveringsvirksomhet.– Er det noe spesielt som står på ønskelisten?– Vi synes det ville være spennende å fokusere sterkere på norske produkter og spesielt på norsk mat. Kanskje en kombinasjon mellom et spisested og en delikatesseforretning. Delikatesseforretningen Salmon House i utenlandsavdelingen på Fornebu har hatt en pen omsetningsvekst i det siste. Vi ser derfor fram til å motta spennende konsepter, sier Hjelmtveit.
Leiepriser
– Blir det dyrt å leie forretningsarealer på den nye flyplassen?– Alle som etablerer seg på flyplassen, må betale husleie på 4 200 kroner pr. kvadratmeter i ekspedisjonsbygningen. I tillegg påløper fellesutgifter på 451 kroner pr. kvadratmeter. I tillegg må hver leietaker betale for lys, varme og renhold i sine egne lokaler. I tillegg utover dette, må alle kommersielle aktører avsette en halv prosent av sin brutto omsetning til markedsføring og gi tilbud på en viss prosent av omsetningen. Det må også gis garanti for en årlig minstegodtgjørelse, sier Opsal.Dessuten må hver leietaker betale for leie av garderobe, leie av parkeringsplasser, utstedelse av ID-kort og betale for deltakelse i kantineordning.Erfaringene fra Fornebu tilsier at omsetningsleien vil ligge fra et par prosent til nesten 100 prosent for rene reklamearealer. Hovedtyngden antas å ligge på rundt 10 prosent av omsetningen, men variasjonene fra bransje til bransje er store.
Kontor/lager
For lager og kontor gjelder lavere leiesatser. Disse ligger på henholdsvis 2.590 kroner pr. kvadratmeter for kontor og 1.400 kroner pr. kvadratmeter for lager. Også her påløper det fellesutgifter på 451 kroner samt utgifter til lys, varme og renhold.
Selvfinansiert
– Hva er årsaken til at Oslo Lufthavn og Luftfartsverket satser så sterkt på kommersiell virksomhet?– Den nye Oslo Lufthavn er ikke finansiert over statsbudsjettet, men via statlige lån og Luftfartsverkets egne midler. Inntektene får Luftfartsverket fra to hovedkilder, flyplassavgifter og kommersiell virksomhet. Derfor er det viktig å utvikle den kommersielle delen, slik at flyplassen blir lønnsom, sier Trude Opsal og fortsetter:– Den andre hovedårsaken er at vi gjerne vil gjøre Oslo Lufthavn Gardermoen så attraktiv som mulig for det reisende publikum. Vi tror at mange vil velge å bruke flyplassen, også fordi servicetilbudet er godt. De signaler vi har fått fra publikum på Fornebu tyder på at dette er en riktig vei å gå.