VANT IKKE FREM: Boligkjøperne i dette prosjektet krevde 20 millioner av OBOS, men fikk ingen støtte av Oslo tingrett.
Ill.: OBOS
86 boligkjøpere gikk på nederlag etter krangel mot OBOS
Stevnet OBOS med påstand om at parkeringsplassene er mangelfulle, men må selv bla opp millionbeløp til boliggiganten.
I begynnelsen av februar omtalte
Estate Nyheter den forestående rettssaken mellom 86 boligkjøpere og OBOS i
boligprosjektet Røakollen. Beboerne stevnet OBOS-selskapet Aslakveien 20 AS,
fordi de mente at parkeringsplassene ikke er i henhold til regelverket.
Under rettssaken ble det argumentert
med at 97 parkeringsplasser er feil utformet.
Saksøkerne krevde 200.000 kroner i prisavslag for hver parkeringsplass, som
totalt bragte erstatningskravet opp i snaut 20 millioner kroner.
- Saksøkernes parkeringsplasser er mangelfulle,
(…) da utforming – herunder bredder, søyleplassering og manøvreringsareal –
ikke oppfyller de funksjonskrav som oppstilles i (…) bestemmelser i TEK10, anførte
kjøpernes advokat, Ole Tokvam i advokatfirmaet Ræder Bing, i sitt
sluttinnlegg.
Aslakveien 20 AS, ved prosessfullmektig Egil
Jarslett i advokatfirmaet CLP, avviste saksøkernes krav av flere årsaker, blant
annet ved at «en rekke av parkeringsplassene som er omfattet av saken,
oppfyller funksjonalitetskravet i TEK10». Videre at «det store flertallet av
saksøkerne fikk opplyst at flere parkeringsplasser ville få en bredde ned mot
2,30/2,35 meter, at det måtte påregnes "søyler, tverrvegger og
endevegger" som ville oppta noe av parkeringsbredden og at de kunne avvike
fra Sintef og Statens Vegvesens anbefalinger».
Bagatellmessige avvik, mener retten
Dom i saken falt nylig, og her kommer det frem
at OBOS og Aslakveien 20 frifinnes. I rettens oppsummering heter det at Aslakveien
20 (A20) «ikke har
opptrådt grovt uaktsomt ved prosjektering av garasjeanlegget. A20 har heller
ikke gitt uriktige eller mangelfulle opplysninger til kjøperne eller på annen
måte opptrådt illojalt eller sterkt klanderverdig. A20 frifinnes dermed for
saksøkemes mangelskrav».
Oslo
tingrett slår fast at det er 48 parkeringsplasser «som avviker fra anbefalingen
i både N100 og Byggforskserien, og som ikke er funksjonelle etter TEK10. Det
utgjør nesten en fierdedel av plassene i parkeringshuset.
Men:
- Selv
om dette gjelder en stor andel av plassene, er det imidlertid ikke snakk om
betydelige avvik. Mange plasser er under 5 cm smalere enn anbefalt i N100,
eller mangler 5 cm fra anbefalt manøvreringsareal. Andre plasser er under 10 cm
smalere, og noen er noe over 10 cm for smale - eller har tilsvarende i for lite
manøvreringsareal. Etter rettens vurdering er dette ikke avvik av et slikt
omfang at det må ha vært betydelige faglige feil prosjektering eller bygging,
som tilsier at det foreligger grov uaktsomhet fra A20 sin side.
Etter
rettens vurdering kan gode grunner tale for at parkeringsplassene på Røakollen
burde vært bredere enn minstemålene oppgitt i N100 for faste brukere.
- Brukeme
på Røakollen er faste, men det er samtidig ulike beboere med forskjellige
behov, slik det kom frem under befaring og gjennom partsforklaringene. Noen
brukere har større biler enn standard dimensjonert kjøretøy i anbefalingene,
slik at både bileier og naboplassene får mindre areal til å åpne og lukke
dørene. Andre kan ha behov for å åpne bakdørene for å hjelpe barn inn og ut av
baksetene. Det kan også være behov for å ta ting ut av bagasjerommet, eller
ønske om å parkere inntil en lader uten å strekke kabelen gjennom
parkeringsplassen.
Retten
mener uansett at SINTEFs anbefalte bredde i Byggforskserien ikke kan legges til
grunn som absolutte krav for garasjehuset på Røakollen.
- Det
gjelder også premissene til (SINTEF, red. anm.) om at det må være mulig å velge
å parkere med fronten eller bakparten inn ut ifra brukerens behov, og at det er
«uakseptabelt å måtte ta ut barn, hund, bestemor og varer av bilen før den
kjøres inn på plassen». Selv om en slik fleksibilitet helt klart vil gi
brukerne en bedre funksjonalitet, er det ikke absolutte krav etter
anbefalingene eller TEK10, skriver rettens administrator Anne Frøshaug.
Må ut med 1,7 mill til motparten
Utgangspunktet
for beboerne stevning av OBOS var altså et krav om å få erstatning som totalt
ville beløpt seg til rundt 20 millioner kroner til fordeling mellom saksøkerne.
I stedet må beboerne dele sakskostnadene til OBOS, som retten har dømt til saksøkerne
til å betale. De var på 1,7 millioner kroner inkl. mva.
I tillegg kommer beboernes
sakskostnader til egen advokat.
Advokat
Egil Jarslett i advokatfirmaet CLP, som var prosessfullmektig for Aslakveien 20
AS/OBOS, kommenterer utfallet slik:
- Klienten er godt fornøyd med, men ikke overrasket
over dommen.