Artikkelforfatter er advokat Maj Hines i Advokatfirmaet Wiersholm.
Åpner Co-working-trenden et nytt marked for FM-bransjen?
Co-working kan gi store muligheter for Facility Management-aktører.
Den siste tiden har vi vært vitne til en interessant trend i kontormarkedet: økt fleksibilitet, servicetilbud og samhandling er for enkelte blitt viktigere enn lange, forutsigbare leieforhold og eksklusiv tilgang til lokaler.
Som ledd i denne utviklingen brer det om seg med ulike varianter av konseptet “Coworking”, eller “kontor-som-service”. Altså tilfeller hvor tilbyder av kontorlokaler i større grad fremstår som selger av serviceytelser. Dette kan være alminnelige tjenester som kantine, renhold, resepsjon og sikkerhet, men også mer utvidede tjenester som barnepass, trening, kurs og seminarer. Spørsmålet er om det økte fokuset på service- og tjenestetilbud i kontormarkedet samtidig åpner for større grad av outsourcing av det økte tjenestetilbudet? Og i forlengelsen av dette, i hvilken grad tilbyderne av de nye leiekonseptene selv står for tjenestilbudet, og i hvilken grad det hentes inn eksterne leverandører?
En rekke FM-selskap (facility management) tilbyr tjenester innen kantinedrift, resepsjon, renhold, sikkerhet, vaktmestertjenester, avfall, drift og vedlikehold. Denne type selskap har hatt betydelig vekst de siste årene, men i Norge er bransjen fortsatt liten sammenlignet med utlandet. Egenregi av serviceelementet dominerer fortsatt i kontormarkedet, særlig utenfor storbyene og i SMB-segmentet.
Profesjonell kantinedrift og renhold fra eksterne FM-leverandører er godt innarbeidet og et naturlig element i mange næringsbygg. Kantinedrift har vist seg å være høyt verdsatt blant ansatte og en god utfordrer til den norske “matpakkekulturen” i et land med begrenset kultur for eksterne lunsjer. Bedriftskantinenes suksess kan trolig forklares som resultat av profesjonelle og gode kantine-leverandører, den gunstige kantinebidragsordningen og det sosiale samlingspunktet dette utgjør på arbeidsplassen.
FM-markedet betjener allerede i dag flere tjenester enn kantine og renhold, men i prinsippet vil tilbudet kunne omfatte det meste av kontorfasilitering. Formålet med å outsource vil som regel være å skape merverdi ved å oppnå en bedre og mer profesjonell tjeneste. I tillegg skapes det verdifulle synergier på tvers av tjenesteområdene. Dette kan også omfatte tjenester som parkering, trening, konferanser, barnepass, logistikk, eiendomsdrift.
Det spennende spørsmålet er hvilke muligheter utbredelsen av co-working og tilhørende serviceytelser gir for FM-bransjen. Vil den eventyrlige veksten i co-working åpne for enda mer vind i seilene for profesjonelle FM-selskap, eller vil konsepttilbyderne dekke tilbudet på annet vis, for eksempel gjennom lokale bedrifter i nærmiljøet? Spørsmålet vil nok avhenge av det enkelte konsept og den enkelte aktør, men det økte fokuset på servicetjenester fremstår uansett som en god markedsmulighet for FM-bransjen.