Klimasmarte Hovinbyen

Plan- og bygningsetaten vil ha et klimasmart byområde i Hovinbyen, hvor de færreste skal trenge egen bil i området.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Plan- og bygningsetatens (PBE) leder Ellen de Vibe (bildet) har store ambisjoner for Oslos største byutviklingsområde Hovinbyen. Potensialet for en utvikling av den nye bydelen er på 30-40 000 nye boliger og mellom 50 000 og 100 000 nye arbeidsplasser. I dag la PBE «Strategisk plan for Hovinbyen» ut på høring. PBE ber om så mange innspill som mulig i høringsperioden, som varer fra 8. februar til 21. mars.

Den strategiske planen for Hovinbyen skal fastsette rammene for den fysiske og miljømessige utviklingen av området som strekker seg fra Bryn i sør til Bjerke i nord og fra Løren i vest til Breivoll i øst. Nå skal arealkrevende virksomheter som lager og industri byttes ut med boliger, kontor, handel og service.

– Hovinbyen skal bli en klimasmart byområde med lave C02-utslipp. De færreste vil trenge egen bil i området. I stedet skal gange, sykkel og kollektiv være de enkleste og mest attraktive måtene å ferdes på i Hovinbyen, sier Ellen de Vibe.


OBOS blir en av de viktige utviklerne i Hovinbyen etter at boliggiganten kjøpte Ulven AS. OBOS vil bygge inntil 3000 boliger på Ulven.

(Foto: PBE)

Powered by Labrador CMS