Artikkelforfatterne er Joana Sá Lima fra Comte Bureau, Henrik Taubøll og Julie Moi fra Advokatfirmaet Haavind.

Transformasjon av Oslo: Boligmuligheter i næringsområder?

Mens Oslo står i en boligkrise, peker statlige føringer og kommunale retningslinjer på at en stor del av veksten skal skje på en arealnøytral måte.

Publisert Sist oppdatert

Oslo står overfor en boligkrise og det ønskes samtidig at gjenbruk skal stå sentralt i videre byutvikling. Statlige føringer og kommunale retningslinjer peker på at en stor del av veksten skal skje på en arealnøytral måte, samtidig som vi ikke skal bygge mye høyere oppover eller lengre ut enn markagrensen.

For å oppnå dette, er det nødvendig å satse på rehabilitering og transformasjon fremfor å oppføre nye bygg. At nye utbygginger skal skje via transformasjon istedet for nybygg, gjenspeiles i Oslos bredere satsing på bærekraft, inkludert løftet om å redusere klimagassutslippene med 95 % (fra 2009) innen 2030. Ved å prioritere tilpasset gjenbruk kan man bevare Oslos urbane karakter, redusere miljøpåvirkningen og fremme vekst. En praktisk og bærekraftig løsning som har vært løftet opp på agendaen, sammen med andre grep, er å transformere underutnyttede næringsbygg til boliger i tråd med byens byutviklingsmål. Omstilling til sirkulær økonomi er ikke bare en viktig strategi i Oslo, men er også et av seks miljømål i EU-taksonomien.

Kompleks boligtransformasjon vil på ingen måte alene løse boligkrisen, men vil likevel kunne tilføre enkelte tiltrengte boliger samtidig som de kan skape et kunnskapsgrunnlag for den omfattende gjenbruken av eksisterende bygg som skal foretas fremover. Oslos boligutfordring strekker seg imidlertid lenger enn til boligtilgang - det handler også om tilgjengelighet og overkommelige priser. Befolkningsveksten og den begrensede boligmassen har intensivert konkurransen på markedet, noe som har ført til eskalerende eiendomspriser og leiepriser. For mange, særlig lavinntektshusholdninger og førstegangskjøpere, er det fortsatt utfordrende å skaffe seg en bolig til en overkommelig pris.

For å løse denne krisen kreves det nytenkende og omfattende strategier. Oslo må satse både på bygging av nye boliger og tilpasset gjenbruk av eksisterende strukturer for å møte den økende etterspørselen. Våre undersøkelser har imidlertid avdekket betydelige barrierer som står i veien for de rene konverteringsprosjektene, som er del av dette. Utdatert regelverk, fragmentert byråkrati og høye kostnader gjør ombygging til en utfordring for utbyggere og arkitekter.

Denne artikkelen oppsummerer første fase av et innovasjonsprosjekt finansiert av DOGA med Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Prosjektet er et samarbeid mellom InnoArch, Comte Bureau, advokatfirmaet Haavind og sentrale aktører i det norske økosystemet for byutvikling, deriblant Sequoia, Vedal, FERD, USBL, Linstow, Ageco og Birk & Co. Ved å innlemme innsikt fra arkitekter som Grape og Atelier Oslo, executive-master students’ at AHO, ingeniører, kommunale representanter og bransjeledere som Norsk Eiendom, søker initiativet å identifisere barrierer for adaptiv gjenbruk og utvikle praktiske, gjennomførbare løsninger for å frigjøre Oslos potensial for bærekraftig og inkluderende byvekst.

Misforhold mellom regelverk/normer og virkelighet

Et tilbakevendende problem blant interessentene er det store gapet mellom eksisterende regelverk og realitetene i eldre bygninger. TEK17, Norges tekniske byggestandard, er utformet for nybygg og tar ikke hensyn til de unike utfordringene som finnes i eldre bygninger.

Interessentene opplever også mulighetene for dispensasjon etter pbl. § 19-2 som uforutsigbare og vanskelig å ta hensyn til i planleggingen.

"Tilpasning av eldre kontorbygg til kravene i TEK17 er ofte en krevende prosess," forklarer Frida Nilsen, arkitekt i Sequoia. "En gjennomgående utfordring er dype bygningskropper, som i kombinasjon med ønsket om gjennomgående enheter som sikrer både stille side og tilstrekkelig dagslys, gjerne er vanskelig å få til uten å gjøre større konstruktive endringer."

Gjennomgående forteller aktørene at det kan være vanskelig å oppfylle krav til universell utforming. Ettermontering av moderne funksjoner som isolasjon, lydisolering og heiser krever ofte betydelige strukturelle endringer, noe som øker kostnadene og gjør det vanskeligere å overholde regelverket. I tillegg er det spesielt utfordrende for historiske bygninger å oppnå moderne standarder for energieffektivitet, ettersom regelverket ofte begrenser endringer av vinduer, fasader og isolasjon.

Denne skjevheten øker risikoen, eskalerer kostnadene og forlenger prosjektets tidslinjer, noe som gjør mange transformasjonsprosjekter økonomisk ugjennomførbare. Utbyggere gir ofte opp slike muligheter på grunn av kompleksiteten ved å navigere gjennom disse barrierene. I stedet for å fremme bærekraftig byutvikling, favoriserer TEK17s rigiditet utilsiktet riving og nybygg - mindre miljøvennlige alternativer som undergraver Oslos bærekraftsmål.

For hva menes egentlig med god bokvalitet, og hvem definerer dette? Det er verdt å nevne at de fleste eldre bygårder i Oslo ikke tilfredsstiller dagens TEK17 krav. Blir bokvaliteten egentlig forringet ved at man dispenserer fra kravene i TEK17?

Andre utfordringer er å avsette nok kvadratmeter til uteområder - et ideal fra modernismen - i og med at tomtegrenser og eksisterende bygningskropp setter premissene. Kravet til uteoppholdsareal følger av utearealnormen fra plan- og bygningsetaten i Oslo kommune.

Plan- og bygningsloven § 31-4: underutnyttet potensial

Flere av våre respondenter peker på at plan- og bygningsloven § 31-4, hvor kommunen kan gi helt eller delvis unntak fra tekniske krav i eksisterende byggverk, kan være en løsning. Denne bestemmelsen har ny ordlyd fra 01.01.23, og er utformet for å gi fleksibilitet for transformasjonsprosjekter ved å tillate unntak fra moderne standarder. Den fremstår underutnyttet på grunn av begrenset bevissthet, manglende retningslinjer, samt inkonsekvent kommunal praksis.

"Utviklere og arkitekter ser ut til å ha en begrenset forståelse av § 31-4, og de som faktisk forstår den, opplever usikkerhet rundt hvordan den vil bli tolket," sier Knut Olav Wik-Klokk fra Sequoia.

Mens noen saksbehandlere samarbeider med utbyggere for å finne praktiske løsninger, håndhever andre TEK17 strengt, uten å ta hensyn til intensjonen med § 31-4. Det er også et betydelig sprik i praksis på når det gis dispensasjon etter pbl. § 19-2 og når § 31-4 benyttes. Denne inkonsekvensen skaper en "lotterieffekt", der utfallet avhenger mer av saksbehandleren enn av prosjektets kvaliteter, noe som undergraver tilliten og hindrer investeringer.

Barrierer mot fremgang: En oppfordring til forbedring av Oslos planprosesser

Det er en velkjent utfordring for utbyggere og arkitekter å navigere i Oslos planbyråkrati, men det fremstår som at det er systemets ineffektivitet, og ikke menneskene i systemet, som er årsaken til dette. De komplekse prosessene i Plan- og Bygningsetaten (PBE), Byantikvaren og Bymiljøetaten skaper ofte hindringer som motvirker innovasjon og investeringer. Disse utfordringene skyldes ikke manglende innsats fra de involverte fagpersonene, men snarere behovet for et mer samordnet og effektivt system.

"Motivasjonen og incentivene må være større enn risikoen og ressursene som kreves for å gå gjennom det", sier Hans Brenni fra Vedal, og peker på den kumulative effekten av forsinkelser, fragmenterte prosesser og inkonsekvent håndtering av saker. Disse problemene gjør det vanskelig for utviklere å opprettholde fremdriften og entusiasmen for transformative prosjekter.

Et av de største problemene er ventetiden på forhåndskonferanser, som er avgjørende for å stake ut retningen for et prosjekt, og som kan strekke seg opp til 12-14 uker. I løpet av denne tiden forverres problemet av dårlig kommunikasjon mellom etatene, noe som fører til motstridende krav som tvinger utviklerne til kostbare og tidkrevende revisjoner.

"Adaptive gjenbruksprosjekter har allerede nok av utfordringer", påpeker Sachiko Holmsen fra Birk & Co. "Når ineffektivitet og dårlig kommunikasjon kommer i tillegg, blir det nesten umulig å få til økonomisk og driftsmessig gjennomførbarhet." Disse prosjektene, som er avgjørende for en bærekraftig byutvikling, rammes ofte hardest av slike systemiske mangler.

Fleksibilitet i struktur eller regelverk er avgjørende

Bygninger som er utformet med tanke på tilpasningsdyktighet eller regelverk som legger til rette for kreative løsninger for eldre strukturer - er avgjørende for vellykkede transformasjoner. Moderne teknologi som kunstig belysning, avansert ventilasjon og energieffektive ettermonteringer bør også tas i bruk for å overvinne strukturelle begrensninger. Ved å innpasse disse tilnærmingene kan Oslo frigjøre potensialet i den eksisterende bygningsmassen.

Behovet for utdanning og tillit til regelverket

Et annet viktig funn er at det er et behov for løpende oppdatering i kommunale instanser om nye lover og nye forskrifter som kommer inn. Manglende kjennskap til og retningslinjer for bruk av disse kan føre til beslutninger som forsinker eller kompliserer endringsprosjekter. Bedre opplæring og kommunikasjon om hensikten med og fleksibiliteten i regelverket, for eksempel plan- og bygningsloven § 31-4, kan gjøre kommunale saksbehandlere i stand til å ta informerte beslutninger som støtter adaptiv gjenbruk.

Oppdatering på nye retningslinjer og krav er avgjørende for både saksbehandlere og arkitekter. Saksbehandlere må tolke loven fleksibelt, mens arkitekter trenger praktisk kunnskap om hvordan man navigerer i komplekse regelverk. "Det er ofte like viktig å forstå regelverket som å kunne designe", sier Jonas Norsted, arkitekt ved Oslo Atelier.

En fortelling om to byer: Hva Oslo kan lære av Drammen? Drammen, selv om det er en mindre by, tilbyr en alternativ tilnærming til byplanlegging sammenlignet med Oslo, som står overfor utfordringer med fragmenterte prosesser og byråkratisk ineffektivitet. Ifølge flere interessenter tilbyr Drammen en mer strukturert og samarbeidsorientert planleggingsmodell. Tilnærmingen inkluderer å gi utbyggere tidlig og detaljert veiledning, noe som bidrar til å redusere usikkerhet og avklare krav før søknadene sendes inn.

I Drammen har utbyggere tilgang til et sentralisert støttesystem med ett enkelt kontaktpunkt som legger til rette for kommunikasjon mellom avdelingene. Dette systemet bidrar til å unngå motstridende retningslinjer og gir en mer forutsigbar godkjenningsprosess.

"I Drammen har vi tilgang til en prosjektkoordinator som hjelper oss med å navigere i systemet og gir en tydelig tjenestebeskrivelse av hva vi skal levere," forklarer Ole-Jorgen Nornes-Moen fra Vedal. Denne typen strukturert støtte gjør det mulig for utbyggere å tilpasse prosjektene sine til myndighetskrav uten betydelige forsinkelser eller forvirring.

Lære av internasjonale eksempler

Norske byer har gjort store fremskritt når det gjelder å støtte adaptiv gjenbruk, men erfaringer fra byer som Stockholm, Barcelona og Lisboa gir verdifull innsikt som kan forbedre transformasjonsarbeidet i Oslo.

"Stockholms praksis ved utbygging av loft og påbyggsprosjekter på eksisterende bygningsmasse viser hvordan man kan balansere gjeldende lovkrav med bevaringen av eksisterende strukturer. Nybygget og fellesarealene tilpasses dagens regelverk, mens mesteparten av den eksisterende bebyggelsen holdes utenfor kravene i nåværende forskrifter", sier Erik Harstad fra Sequoia. TEK17 er utviklet med tanke på nybygg, ikke eldre bygg og konverteringsprosjekter.

Barcelona har strømlinjeformet godkjenningsprosessene sine og tilbyr økonomiske insentiver, som subsidier og skattelettelser, for å kompensere for de høye kostnadene ved konvertering. Selv om Oslo drar nytte av Enovas programmer for energieffektiv oppussing, kan bredere og mer målrettede insentiver gjøre transformasjonsprosjekter mer økonomisk levedyktige og tiltrekke seg større investeringer.

Lisboas suksess med offentlig-private partnerskap viser hvor viktig det er med samarbeid mellom kommuner og utbyggere. Ved å fremme felles mål og delt ansvar har Lisboa redusert risikoen og oppmuntret til innovative transformasjonsprosjekter. Oslo kan styrke slike partnerskap for å oppnå lignende resultater. 

Amsterdams fokus på prinsipper for sirkulær økonomi, som prioriterer gjenbruk fremfor riving, er i tråd med Oslos bærekraftsmål, inkludert løftet om å redusere klimagassutslippene med 95 % innen 2030. Oslo kan imidlertid innlemme disse prinsippene ytterligere i byplanleggingspolitikken for å fremme bærekraftige transformasjonsprosjekter.

Ved å forbedre regelverket, utvide de økonomiske insentivene og fremme offentlig-privat samarbeid kan Oslo bygge videre på den eksisterende innsatsen og utnytte det fulle potensialet som ligger i adaptiv gjenbruk for å nå sine ambisjoner om bærekraftig byutvikling og bærekraft.

Kartlegging av Oslos vei fremover

For å nå sine transformasjonsmål og utnytte det fulle potensialet i den eksisterende bygningsmassen, må Oslo fokusere på målrettede politiske reformer. Disse funnene fremhever viktige områder der det er behov for forbedringer, og legger grunnlaget for løsninger som vi vil jobbe videre med i de neste fasene av dette prosjektet.

Tekniske standarder: Fleksible, kontekstsensitive byggestandarder er avgjørende for å tilpasse eldre bygninger. Ved å forbedre det eksisterende regelverket vil vi sikre at det tar hensyn til de unike begrensningene som gjelder for ombyggingsprosjekter, og fremme praktisk gjennomførbarhet.

Tydeliggjøring og kommunikasjon av plan- og bygningsloven § 31-4: Per dags dato er det mye risiko og uklarhet rundt bruken av denne bestemmelsen. Utbyggere trenger forutsigbarhet med tanke på hvilke dispensasjoner det er sannsynlig å få innvilget. Det er nødvendig med retningslinjer som gir en større konsistens i tolkningen og anvendelsen av bestemmelsen.

Strømlinjeformede godkjenninger: Sentralisert støtte og raskere, tydeligere godkjenningsprosesser - slik som i Drammen - kan minimere forsinkelser og gi forutsigbarhet for transformasjonsprosjekter. Proaktiv veiledning bør erstatte fragmentert saksbehandling.

Balanserte regler for kulturarv: Ved å justere regelverket slik at det balanserer kulturminnevern med praktiske behov for gjenbruk, kan man oppmuntre til revitalisering av eldre bygninger samtidig som man respekterer deres historiske betydning.

Raskere saksbehandling: Ved å innføre hurtigprosesser for enkle transformasjonsprosjekter kan man redusere ventetiden betraktelig og skape fremdrift i arbeidet med adaptiv gjenbruk.

Lære av internasjonale eksempler: Ved å trekke veksler på internasjonale eksempler der skreddersydde standarder, økonomiske insentiver og offentlig-private partnerskap har utløst potensialet i adaptiv gjenbruk, kan Oslo få en velprøvd metode for å forbedre sine retningslinjer og støtte transformasjonsprosjekter på en bedre måte.

Veien videre

Oslo står ved en korsvei. Byens ambisjon om å forvandle ubrukte kontorlokaler til boliger er en praktisk løsning på boligkrisen og et viktig skritt i retning av å nå byens bærekraftsmål. Dersom slik transformasjon kan gjennomføres, vil man også få mye relevant kunnskap for øvrig gjenbruksarbeid i byen. Men utdaterte reguleringer, trege byråkratiske prosesser og høye kostnader fortsetter å bremse fremdriften.

Spørsmålet er nå om Oslo kan levere på visjonen om å basere byutviklingen på transformasjon. For å komme videre må utviklere, arkitekter, beslutningstakere og byplanleggere komme sammen for å ta tak i disse problemene og utforske praktiske løsninger.

[Den 9. januar 2025 inviterer vi alle interessenter til en workshop for å finne praktiske løsninger som kan gjøre adaptiv gjenbruk mer gjennomførbart. Denne workshopen gir en unik mulighet til å adressere barrierer direkte og i fellesskap utvikle en plan for å frigjøre Oslos fulle potensial.]

Artikkelforfatterne er Joana Sá Lima fra Comte Bureau, Henrik Taubøll og Julie Moi fra Advokatfirmaet Haavind.

Powered by Labrador CMS