Usikkerhet og endringer i byggenæringen, -i en krevende tid
For et år siden skrev vi at forholdsvis stor aktivitet i bygge- og eiendomsbransjen gjennom pandemien var avløst av stor økonomisk usikkerhet, raskt økende rente, og fall i boligprisene.
I fjor gikk 1 272 bedrifter
konkurs i bygge- og anleggsbransjen, en økning på hele 15,4 %. Oppstart av bygging
av nye boliger og fritidsboliger er nå ned til sammen 40 %, og offentlig
sektors byggeaktivitet er også nær halvert.
Økonomer spør seg om man nå vil
få den laveste boligbyggingstakten siden krigen, og om sysselsettingen i bygg
og anlegg kan falle med mer enn 20 %. En slik nedgang vil i så fall utgjøre 2 %
av all sysselsetting.
Vår erfaring er at
oppmerksomheten nå i større grad er rettet mot de kontraktsmessige
konsekvensene av utsettelse og mot hel eller delvis kansellering av
byggeprosjekter. Det blir på den bakgrunn viktig både å være kjent med de
viktigste reglene om dette i NS-kontraktene og hvordan man best kan møte
utfordringer som de leder til.
NS-kontraktene
-Avbestillingsrett for byggherren
Byggherren har rett til å
avbestille hele eller deler av arbeidet etter NS 8405/06/07. Hovedentreprenøren/totalentreprenøren
har en tilsvarende avbestillingsrett etter NS 8415/16/17.
Avbestilling er i NS-standardene
definert som en netto reduksjon av kontraktssummen på minst 15 % eller mer. Hvis
reduksjonen av entreprenørens samlede vederlag etter fradrag og tillegg ved
endringsarbeider er mindre enn 15 % av kontraktssummen, skal reduksjonen
behandles etter bestemmelsene om endringer. Det vil si at en slik justering
ligger innenfor det byggherren kan beslutte, uten at entreprenøren har
krav på noen kompensasjon. Det avgjørende for hvorvidt det foreligger en
avbestilling etter NS-standardene er derfor om det foreligger en netto reduksjon
av kontraktssummen på over eller under 15 %.
Avbestillingen er vilkårsløs,
altså at det er uten betydning hvilke motiver byggherren har for
avbestillingen. Retten gir byggherren muligheten til å tilpasse prosjektet i
samsvar med endrede forhold eller behov, men vil gi entreprenørene en
tilsvarende usikkerhet for fremtidig arbeid.
Tidspunktet
for avbestilling – grensen mot endringer
Entreprisen kan etter standardkontraktene[TO1] avbestilles på ethvert tidspunkt i prosjektet. Når det gjelder
avbestilling før arbeidet er igangsatt, eller tidlig i prosjektet, vil det ofte
være enklere å fastslå om en reduksjon i kontraktsarbeidet utgjør en betalbar avbestilling
eller en endring.
Vanskeligheter kan imidlertid raskt
oppstå dersom byggherren velger å ikke gjennomføre deler av kontraktsarbeidet midt
i et prosjekt med omtvistede endringer. I slike tilfeller vil resultatet
knyttet til hvem som har rett vedrørende endringene avgjøre om det er reglene
om endring eller reglene om avbestilling som skal legges til grunn. I denne
situasjonen kan det være uklart for begge parter når det gjelder om, og i
hvilken grad, entreprenøren skal motta erstatning for økonomisk tap eller ikke.
Det er ofte ikke før sluttoppgjøret er på plass, eller dom foreligger, at man
får endelig klarhet i det.
I enhetspriskontrakter med
justerbare mengder kan vurderingen av hvor grensen går mellom endring og
avbestilling være en del mer komplisert. Rettspraksis og teori er samstemt i at
entreprenøren i slike tilfeller må forvente og tåle justeringer i omfanget av
arbeidet og kontraktssum (godt ut over 15%) uten at dette som utgangspunkt kan
rubriseres som en endring.
Entreprenørens
erstatning - omfang og risiko
Entreprenøren skal etter
standardkontraktene ha dekket sitt økonomiske tap, men hva tapet utgjør er ofte
gjenstand for dragkamp. Rettspraksis og teori støtter seg ofte på en henvisning
til prosjektets dekningsbidrag for entreprenøren som utgangspunkt for å beregne
tapet. I tillegg kommer andre direkte kostnader relatert til avbestillingen.
Prosessen her åpner mange av de
samme diskusjonene og uenighetene som preger endringsdiskusjonene. Beregning av
erstatning, gjennomføring av erstatningsoppgjør og ikke minst en eventuell
prosessrisiko og kostnader ved advokatbistand utgjør etter dette et risiko- og
usikkerhetsmoment både for byggherre og entreprenør.
Spørsmålet er, hva kan man gjøre
i en slik situasjon?
Hva bør
byggherre og entreprenør tenke på?
Vi råder byggherrer som vurderer
å avbestille eller nedskalere et prosjekt til å foreta en grundig vurdering med
egne rådgivere av hvilke kostnader og risiko avbestillingen kan tenkes å
medføre.
For byggherrer er det et generelt
spørsmål hvordan man kan begrense risikoen og øke eget handlingsrom knyttet til
prosjektets gjennomføring og omfang. En god begynnelse er å være kjent med denne
problemstillingen. Dersom det er usikkerhet knyttet til gjennomføringen, eller
de økonomiske utsiktene tilsier at det er en reell risiko for at det kan oppstå
utfordringer, anbefaler vi at partene ivaretar problemstillingen knyttet til
avbestillinger allerede fra starten av, helst før man sender ut
tilbudsinvitasjon eller går i forhandlinger med entreprenør. Det vil gjøre det
mulig å prosjektere med flere løsninger for øye. Man kan f.eks. dele opp
kontrakten i mindre deler, eller legge inn valgfrie opsjoner.
Byggherrens vide adgang til å
avbestille er i alle standardkontraktene balansert mot entreprenørens rett til dekning
av sitt økonomiske tap. For entreprenørers del vil vi av hensyn til
forutsigbarhet og rimelig kompensasjon, gi råd om at man normalt holder på kontraktenes
terskel for avbestilling. Det kan imidlertid forut for kontraktsinngåelse
finnes enkelte godt synlige og konkrete risikomomenter som kan utløse behov for
en ekstraordinært høy avbestillingsterskel. I stedet for å heve terskelverdien for
avbestilling generelt, kan slike angis som konkrete grunnlag for rett til
avbestilling med en fastsatt ramme. Andre årsaker til avbestilling enn de
spesifikt angitte vil i så fall ikke
kvalifisere utover den ordinære terskelen. Man vil på den måten kunne begrense
byggherres rett til avbestilling til det som er aktuelt, og derigjennom
balansere partenes behov på en bedre måte enn en generell heving av adgangen
til avbestilling. Regulering av betydningen av samvirke mellom særskilt angitte
og kvalifiserte årsaker og ordinære årsaker bør i så fall vurderes.
Dersom det er usikkerhet knyttet
til gjennomføringen av prosjektet, bør byggherre og entreprenør allerede i
startfasen og før kontraktsinngåelsen ha en dialog om hvordan man best kan
redusere den reelle økonomiske risikoen for begge parter. Det finnes ingen
«generell» løsning som passer alle situasjoner, og i Codex er vår oppfatning at
det viktigste er å være oppmerksom på problemstillingen, de kontraktsrettslige
konsekvensene, og innta en aktiv posisjon til risikoen og hvordan den kan minimeres.
Codex
Codex Advokat Oslo AS består av rundt 50 advokater som bistår både
næringslivet og privatpersoner, innen flere fagfelt. De er et fremtidsrettet og
innovativt advokatfirma, med sterkt fokus på bærekraft, og jobber aktivt med
hvordan jussen kan bidra til bærekraftige løsninger. Gjennom FN-initiativet
Climate Neutral Now ble de anerkjent som det første klimanøytrale
advokatfirmaet i verden i 2019.