OSLO SPEKTRUM (Estate Nyheter): Stordalen har brukt mye penger på å gjøre om det gamle hovedkontoret til Oslo Lysverker fra 1932 på Solli plass. Hotell Sommerro åpnet i 2022.
Annonse
Stordalens Strawberry Brothers as eier hotellet på 50/50-basis sammen med eiendomsutvikler Aspelin Ramm. Anslagsvis 2,5 milliarder kroner er investert. Sommerro huser 231 rom og suiter, møterom, spisesteder og barer, kulturscene og egen kino.
Annonse
Stordalen pratet svært begeistret om Sommerro da Estate Nyheter møtte ham denne uken på NHOs årskonferanse. På spørsmål om han merker noen endringer blant hotellgjestene i tiden vi er inne i, innledet han med:
– Det interessante er at de som er blitt mer prisbevisste, velger å bo sentralt. De bor kanskje på et budget-hotell, og så spiser de på Sommerro eller en fin restaurant. Det som har imponert og overrasket mest i 2023, er den enorme kommersielle suksessen til Sommerro.
– Det er vel helt uten sidestykke i norsk hotellhistorie at du har en enkeltstående restaurant som omsetter for 150 millioner, inklusive moms. Det er det vel ingen som har vært i nærheten av.
– Du har brukt mye penger der?
– Jo, men nå må du huske på at for deg som gjest, er du ikke veldig opptatt av hva jeg som eier har brukt av penger. Du er opptatt av opplevelsen. Det er ingen som sitter på ekspedisjonshallen på Sommerro, når bandet går på, stemningen er magisk, og det er pakka fullt og som tenker:
– Jøss, her er det brukt mye penger. De tenker: Her var det fint! Den stemningen er fantastisk. Men det er dyrt å ha et band der, det er derfor ingen gjør det. Det ble veldig dyrt, men det kommersielle er det som er det avgjørende for gjestene våre. Det er dem vi er til for.
Helt unikt
– Så handler Sommerro for deg om mer enn bare penger?
– Hundre prosent. Sommerro var en idé om å sette et hotell som var helt unikt på kartet. Vi bygger fra bunn og bruker alt vi kan om hotell. Så ble jo dette mye dyrere, også som følge av pandemien, økte ambisjoner og alt sammen.
– Men som hotellaktør må vi jo være enormt stolt av det vi har skapt der. Vi har fått med oss restauranter som Ahaan, Plah, Barramon, alle gjør det bra. Du kan spørre driverne av Ahaan og Barramon. De er jo kjempefornøyde.
Stordalen sier så vidt han kan se, er det den største operasjonen under ett tak i Norden.
Overraskende bra
– Hvordan ser eller hotellmarkedet ut ved inngangen til 2024?
– Jeg må innrømme én ting: Vi ser på tallene nå i begynnelsen, og de ser overraskende bra ut. Man må huske på at i de store byene bygges det de nærmeste årene veldig lite ny kapasitet. Det kommer til å være veldig bra. Fra du begynner å planlegge et hotell og til det åpner, kan det ta fire-fem år.
– Det kommer ikke noe særlig ny kapasitet. Vi kommer til å ha en utvikling av BNP som kommer til å være positiv de neste årene. Da skal hotellmarkedet vokse, og da kommer prisene til å gå litt opp. Lønnsomheten kommer til å bedres.
– Hva med hotellmarkedet i storbyene i Norge, noe marked som skiller seg ut?
– Tromsø er overraskende sterkt. Det er interessant med en relativt svak norsk krone. Da jeg begynte i hotellbransjen, var mørketid i Tromsø bokstavelig talt natta. Turistene og alle har nå oppdaget hvor fantastisk det er. Det er kanskje det markedet som har overrasket mest.
– Så er det bra i Stavanger, det er bra i Bergen. Oslo fortsetter å levere overraskende bra. Totalt sett er det bra.
I 2015 rant det « blod i gatene» i Stavanger etter nedturen i oljesektoren og mye ny kapasitet.
– Det er ingen byer i dag der det renner blod i gatene?
– Nei, men man blir sitert litt på ting under forskjellige kriser, enten det er oljekrise, finanskrise eller hvilken krise det er. Jeg sa vel også at det var mitt blod som rant i de gatene.
Sterkest i Danmark
– Hvordan ser det ut i Norge kontra de andre landene?
– Danmark har vært veldig bra, kanskje det sterkeste markedet. Dernest kommer Norge, så kommer Sverige. Sverige ser veldig stabilt ut, men er litt utfordrende på grunn av mye ny kapasitet i Gøteborg og enkeltbyer. Finland henger etter, og spesielt Helsinki.
Stordalen sier det skyldes spesielt krigen i Ukraina. De asiatiske turistene kunne fly over russisk luftrom. Det kan de ikke lenger gjøre, så den konkurransefordelen er borte.
– I tillegg er markedet borte for russere som tidligere brukte Helsinki. Det er helt nede. Det betyr at Helsinki er det som ligger lengst etter og kommer til å ta tid før det er tilbake.