MARGINSKVIS: - Dersom Stortingsvedtaket leder til en lov som ligner forslaget, må det uansett forventes at marginene i en allerede presset bransje skvises ytterligere, skriver artikkelforfatterne om det mulige forbudet mot blancoskjøter.
Stortinget vil forby blancoskjøter
Stortingsflertallet ber regjeringen utforme et regelverk om obligatorisk registrering av eierskap i fast eiendom, samt et generelt forbud mot blancoskjøter.
Onsdag denne uken behandlet Stortinget Justiskomiteens
innstilling om forebygging og bekjempelse av økonomisk kriminalitet. Innstillingen
gjelder et spekter av temaer fra hvitvasking til avskaffing av
1 000-kronerseddelen som kontantenhet.
Annonse
Særlig interessant for
eiendomsbransjen er det at Stortingsflertallet ber regjeringen utforme et
regelverk om obligatorisk registrering av eierskap i fast eiendom, samt et
generelt forbud mot blancoskjøter.
Annonse
I praksis en
tinglysingsplikt?
Stortingets vedtak inneholder et forslag om
obligatorisk registrering av eierskapet til fast eiendom. Slik innstillingen er
lagt opp, ser det ikke ut til å være et forslag om generell tinglysingsplikt
(dette foreslo et mindretall fra Venstre, SP og FRP), men heller et
tilleggsregister som skal vise det reelle eierskapet til fast eiendom.
Annonse
Veldig langt fra en generell tinglysingsplikt
er forslaget imidlertid ikke. Stortingsflertallet foreslår nemlig å forby
blancoskjøter. Innen forslaget eventuelt kommer tilbake til Stortinget som
lovforslag fra regjeringen, må man anta at forbudet også vil omfatte andre
metoder som muliggjør eiendomssalg uten tinglysing, eksempelvis salg med
urådighet og generalfullmakt til kjøper.
I praksis er det i så fall vanskelig å
se noen særlig forskjell på dette og en generell tinglysingsplikt. Enkelt sagt
– kjøper du en eiendom, så må kjøpet tinglyses, dersom forslaget blir lov. Debatten
i Stortinget tydet også på at enkelte anså dette som en innføring av en
tinglysingsplikt, selv om forslaget som konkret lød på dette altså ikke fikk
flertall.
Men: ingen regel uten unntak. Justiskomiteen
ser ut til å ha fått med seg at blancoskjøter er særlig nyttig i
utbyggingsprosjekter, og ber regjeringen om å vurdere et unntak for slike
tilfeller. Helt generell later tinglysingsplikten altså ikke til å bli.
Konsekvensene for bransjen
er usikre
Slik systemet er innrettet nå, sparer bransjen
vesentlige summer på å unnlate tinglysing, eller vente til neste salgsledd. Det
er foreløpig usikkert hvordan lovforslaget ender opp med å se ut, men det
ligger i sakens natur at økt dokumentavgiftsbelastning er en mulighet.
For mange vil særlig utformingen av unntaket
for utbyggingsprosjekter være avgjørende. Grensedragningen mellom hva som er et
utbyggingsprosjekt, og hva som «bare» er oppussing, rehabilitering eller en
kombinasjon av dette og transaksjoner eller omorganisering som ledd i
forberedelser til salg til «sluttbruker» vil være utfordrende å trekke, og kan
skape utfordringer for forutsigbarheten i praksis. Det er for eksempel ikke
gitt at rehabilitering, seksjonering og utsalg av seksjoner (eller
borettsandeler) i en bygård vil omfattes av unntaket.
Dersom Stortingsvedtaket leder til en lov som
ligner forslaget, må det uansett forventes at marginene i en allerede presset
bransje skvises ytterligere. Slik markedet er i dag, er det heller ikke gitt at
den ekstra kostnaden lar seg lempe over på sluttbrukeren av eiendommen som
skifter hender, typisk kjøperen av boliger i et rehabiliteringsprosjekt.
Er tinglysingsplikt rett
virkemiddel?
Før det endelige regelverket er utformet, er
det vanskelig å mene noe om hvorvidt det treffer på formålet man ønsker å
oppnå, altså å bekjempe økonomisk kriminalitet og hvitvasking gjennom skjult
eierskap til fast eiendom og skjulte transaksjoner av fast eiendom.
Vi noterer oss imidlertid at forslaget
inneholder både et forslag om obligatorisk registrering av eierskap til fast
eiendom (som altså oppfattes som noe annet enn tinglysingsplikt) og et forbud
mot blancoskjøter. Særlig gjelder dette når Stortinget allerede har vedtatt lov
om register for reelle rettighetshavere, som foreløpig bare er delvis i kraft,
men som vil gi bedre sporing på reelt eierskap til selskapsstrukturer og
lignende.
En overordnet innvending mot forslaget kan da
være at det ikke er gitt at det er behov for å innføre en (hel eller delvis)
plikt til å gjennomføre tinglysing, så lenge man uansett tar sikte på å
registrere det reelle eierskapet i et separat register. Med et slikt separat
register skulle man tro at tinglysing kunne leve videre med samme formål som i
dag – det vil si som et frivillig tilbud til kjøpere som ønsker å sikre seg
rettsvern for sitt kjøp.
Vi oppfordrer uansett aktører i bransjen til å
følge med på utviklingen i saken, og til å spille inn i høringsrunden som
kommer når lovforslaget etter hvert er klart.
Om artikkelforfatterne:
Knut Hodneland er partner, Aleksander
Monsen er ass. partner, begge Ræder Bing advokatfirma AS.