Sterk vekst for kjøperen av Unite Living-boet
Apex IT melder om en omsetningsøkning på 80 prosent de to seneste årene.
Det var i september i fjor at det ble klart at Apex IT kjøpte konkursboet til Unite Living, proptech-selskapet som har utviklet et system for profesjonelle utleiere og som digitaliserte og automatiserte prosessene med å leie ut boliger.
Selskapet var på det meste priset til 120 millioner kroner, men med høy burn rate og et krevende kaptalmarked, endte Unite Living-eventyret i konkurs.
Et drøyt år senere melder kjøperen Apex IT om sterk vekst.
– I den første fasen fokuserte vi på å forbedre og stabilisere plattformen for å legge til rette for videre vekst. Vi startet med løsningen Apexapp.io, som blant annet håndterer ettermarkedsprosesser i byggebransjen. Når vi nå også har en så solid plattform som UniteLiving, gir det oss en mulighet til å betjene hele eiendomsbransjen, sier adm. direktør Torkil Munkhaugen i Apex-konsernet.
Han forteller at omsetningen har økt med hele 80 prosent de siste to årene. Signering av 12 nye store kunder har også gjort at salget har vokst med hele 500 prosent. I 2023 omsatte Apex IT for 9,7 millioner kroner, en økning fra 6,5 millioner kroner i 2022 og 5,1 millioner kroner i 2021.
– Da vi overtok plattformen og selskapet, opplevde vi noen uventede utfordringer. Flere funksjoner var ikke godt nok utviklet, og stabiliteten var ikke på ønsket nivå. Vi har derfor investert mer enn 5.000 utviklingstimer i å forbedre plattformen med tanke på ytterligere skalering og utvikling, fortsetter Munkhaugen.
Apex IT vil nå videreutvikle Unite Living videre, med automatisering av hjerneprosesser og integrering av data automatisk fra tredjepartsløsninger gjennom åpne API'er og integrasjoner.
– Videre planlegger vi å integrere Unite Living med Apexapp.io. Dette vil tilføre ny funksjonalitet som beriker forvalteres hverdag, med prosesser som for eksempel FDV. Vi ser også store muligheter for å tilby plattformen utenfor Norges grenser. Så snart vi har styrket posisjonen vår nasjonalt, er vi klare for internasjonal ekspansjon, avslutter Munkhaugen