BYUTVIKLING: Skissen viser Sporveiens forslag til ny utvikling av Etterstad base.
Skisse: PIR2 Oslo/Luce atelier
Dette vil Sporveien bygge oppå lokket sitt
– Plasseringen tett på kollektivknutepunkt gjør arealene ekstra attraktive, sier eiendomsdirektøren.
For tre år siden startet Sporveien planarbeidet med Etterstad base, som ligger 100 meter unna Helsfyr T-banestasjon. Dette er en av to driftsbaser til T-banen, og består av store åpne arealer i tillegg til lave driftsbygninger.
Prosjektet deres går ut på å legge et lokk over basen for å få arealer nok til å bygge flere hundre leiligheter samt kontorer og næringsarealer oppå.
– Samtidig som vi oppgraderer basen, ønsker vi å utvikle nærområdet ved å lage et attraktivt- og mer tilgjengelig byrom på Etterstad. Dette vil også bidra til en effektiv knutepunktfortetting til Helsfyr T, sier Sporveiens eiendomsdirektør Magnus Hellerud Rongved i en pressemelding.
Et helt nytt byrom
– Prosjektet har målsetning om å skape gode byrom for lokalmiljøet, og bryte ned dagens barriere som er til hinder for en helhetlig byutvikling. For å lykkes med dette er det viktig med innspill fra de som kjenner området best, påpeker Hellerud Rongved som nylig inviterte naboene til et møte.
En hovedmålsetning deres er å åpne og tilgjengeliggjøre området, og å finne løsninger som binder Helsfyr, Bryn og Etterstad tettere sammen. En sammenhengende byutvikling vil ifølge Sporveien gi et nytt tilbud til lokalmiljøet, og de har gjennom prosessen vært i dialog med omkringliggende grunneiere.
Basen blir værende
Fra denne driftsbasen vedlikeholdes T-banens infrastruktur, som oftest om natten. Den er lukket for allmennheten og kan oppleves som en barriere i området. Men med økt satsing på kollektivtransport og utvidelse med Fornebubanen i 2029, trenger denne basen modernisering.
Planen er at den skal ligge der den er, altså under det kommende lokket.
– For å drifte morgendagens T-bane må vi jobbe med forbedring og effektivisering. En ny base på Etterstad er viktig for å sikre dette. Samtidig som lokket vil redusere støy for nabolaget, ønsker vi å bryte barrieren og tilrettelegge for nye forbindelser, og en ny utvikling av området, poengterer Rongved.
Et svært krevende prosjekt
Sporveien påpeker at å bygge et kombinasjonsbygg slik det nå reguleres for på Etterstad er svært krevende, og det har derfor sjeldent vært gjort i norsk sammenheng. Likevel mener de det er viktig å utforske en kombinasjon av de kritiske driftsfunksjonene Sporveien har for et velfungerende kollektivsystem, sammen med andre samfunnsnyttige formål. Forslagene legger derfor opp til en mulig kombinasjon av industri, bolig, næring, bevertning, kultur, med mer.
– Plasseringen tett på kollektivknutepunkt gjør arealene ekstra attraktive og naturlige for en fortetning og høy grad av utnyttelse, noe som er nødvendig om Oslo skal klare å vokse innenfor bærekraftmålene man har satt, sier Sporveiens eiendomsdirektør Magnus Hellerud Rongved i en pressemelding.
Kanskje et vedtak i 2025
Pressemeldingen sier ikke noe om antall leiligheter, kvadratmeter med næring eller andre faktorer, men i sommer sa Jan Rustad i Sporveiens kommunikasjonsavdeling at de tar sikte på å ha en vedtatt plan i 2024/2025.
– Deretter må finansiering for ny driftsbase sikres. Fremdrift med tanke på salgs- og byggestart er derfor ikke avklart, påpekte han.
Da opplyste han også at de så for seg ca. 275 leiligheter over basen i tillegg til næringsbygg. Han fortalte da at det legges ut tre alternativer på høring.
– Kontor- og hotellformål varierer fra 13.000 til 21.700 kvadratmeter og publikumsrettet virksomhet varierer fra 7.550 til 10.250 kvadratmeter. Det vil avhenge av flere faktorer, modell for utbygging inkludert, sa Jan Rustad.
I oktober ble det klart at PBE ikke anbefaler planforslaget som Sporveien landet på.