VALGTE SUNDAY POWER: Til venstre Rikard af Ekenstam (CCO i Sunday Power), som kan glede seg over at Asset Manager Anja Kathrin Tandberg i Carnegie og Brede Slåtten, leder for Hitachi Energys avdeling i Drammen, valgte Sunday Powers solcelleløsning..

Solcellemarkedet stuper, men Sunday Power har supervekst

I et beintøft marked for solceller, har Sunday Power stor suksess med sin finansieringsmodell. I år venter selskapet en tredobling av omsetningen.

Publisert Sist oppdatert

Den norske solcellebransjen sliter kraftig, med et fall på 50 prosent i år. Børsnoterte Otovo svarer på utfordringene med å kutte bemanning og kostnader kraftig, og flere andre norske solcelleaktører har hatt et tøft år.

Men for solcelle-startupen Sunday Power har 2024 vært et eventyrlig år.

– Vi opplever kraftig vekst, sier adm. direktør Jonas Ibsen Brynildsrud.

Han forteller at selskapet forventer en tredobling av omsetningen i 2024. Det er den såkalte Solar as a service-modellen som gjør at kundene flokker til. Modellen innebærer at Sunday Power står for finansiering, installasjon og driften av anleggene, i tillegg til å levere programvaren som ifølge dem effektiviserer drift, rapportering og fakturering.

– Vi ser at de fallende strømprisene gjør businesscaset for sol i Norge tightere enn før, men vi vokser fordi vi leverer en ferdig pakke som både gjør det enkelt for kundene og skaper stor merverdi for gårdeier og leietaker, sier Brynildsrud.

Blant kundene som har gått for løsningen til Sunday Power, er Carnegie Project Finance og Hitachi Energy Norway for Holmestrandsveien 117. Hitachi Energy Norway har sitt serviceverksted for transformatorer og høyspenningsutstyr i lokalene. Selskapet, som er ledende innenfor kraft- og energisektoren, vil støtte overgangen til et bærekraftig energisystem, og har derfor blitt med forvalter Carnegie på Sunday Powers løsninger.

DEKKER TAKET: Holmestrandsveien 117 har fått et solcelleanlegg som vil produsere 120.000 kWh i året.

– Både gårdeier og leietaker så det som naturlig at det moderne bygget skulle få et solcelleanlegg på taket som forsyner bygget med grønn strøm. Anlegget estimeres å produsere omtrent 120.000 kWh i året, som tilsvarer en besparelse på over 50.000 kilo CO2 i året, sier Anja Kathrin Tandberg, Asset Manager i Carnegie.

Det er Sunday Power, som gjennom sitt partnerskap med NTE finansierer anlegget. I tillegg tar Sunday Power også hånd om alt fra installasjon til monitorering, drift og vedlikehold.

– Sunday Power gjør det enkelt å ta et grønt valg, uten at byggeier binder opp kapital eller tar på seg operativ eller finansiell risiko, sier Tandberg.

– Vi er stolte over å ha satt i drift solcelleanlegget her i Drammen. Hitachi Energy har solcelleanlegg på andre bygg i Europa, men dette er det første i Norge, sier Brede Slåtten, leder for selskapets avdeling i Drammen.

– Den sterkeste driveren for å installere solceller til næringsbygg i Norge er å øke verdien på eiendomsporteføljen. Ved å redusere energikostnadene og forbedre energikarakteren på byggene, gjør en solcelleinstallasjon eiendommene mer bærekraftige og attraktive for både byggeier og leietaker, Ibsen Brynildsrud.

Han ser en tydelig trend blant majoriteten av profesjonelle eiendomsaktører.

– Flere og flere ønsker å gå for sol, og de ønsker å gjøre det med en partner som Sunday Power, som har plattformen, teamet og teknologien til å gjøre dette effektivt og med topp kvalitet. Utover selve finansieringen, trekker kundene våre frem at det er betryggende å overlate alt av drift, monitorering og fakturering til en spesialisert partner, silk at de kan fokusere all sin tid på kjernevirksomheten, avslutter Ibsen Brynildsrud.

Powered by Labrador CMS