Man trenger ikke å være reder eller å ha
en svale tatovert på overarmen for å sette pris på Sjøfartsbygningen i Oslo. 90
sekunder inn i omvisningsrunden i Sjøfartsbygningen er alt av oversikt og
retningssans forsvunnet. Her inne er verken fyrtårn, landemerker eller kjente
stjernebilder man kan orientere etter. For en førstereisgjest i bygget,
oppleves alt nytt og forvirrende. Men også spennende. Heldigvis står den store
murbygningen fjellstøtt i leirgrunnen, takket være et utall påler i gran som
hver tåler minst 26 tonn trykk uten å svikte så mye som en millimeter. (Det er
nylig blitt testet.) Mye informasjon på kort tid om en bygning breddfull av
historie og arkitektoniske og kunstneriske detaljer kan gjøre en svimmel, men
man blir altså ikke sjøsyk.
Annonse
Kvadraturen 400 år
I anledning av at det er 400 år siden bybrannen i Oslo, som fikk kong Christian IV til å peke ut Kvadraturen som «der byen skal ligge», har Estate satt fokus på Kvadraturen i den seneste utgaven av Magasin. I dagene frem til Oslo Urban Week, som også har fokus på Kvadraturen, vil vi slippe flere artikler om Kvadraturen.
Sjøfartsbygningen gjør inntrykk, og
opplevdes nok enda mer overveldende da den ble bygget. Med sine 18.000
kvadratmeter var den Christianias mest avanserte kontorbygg. Paternosterheis,
sentralvarme, elektrisk ventilasjonsanlegg og 17 toaletter i hver etasje med
både varmt og kaldt vann, fremsto fremtidsrettet og moderne. Det bar bud om en
ny æra, om at nattmannen – også kalt rakkeren – sin tid som nattlig innsamler
av avfall og menneskelige ekskrementer som hver dag hopet seg opp i
hovedstadens mange utedoer snart var over.
Annonse
Kapitein Bligh
Alf Stordal, vaktmester og altmuligmann,
styrer Sjøfartsbygningen som om det er hans private skute og han selv er både
kaptein, førstestyrmann og utkikk. Det er ingen tvil om hvem som er sjefen.
Annonse
– Jeg er en ganske sær type.
Han fortsetter med å beskrive seg selv på
en måte som leder tankene til William Bligh, kapteinen som hadde kommandoen på
fullriggeren Bounty da den, om morgenen 28. april 1789, ble overtatt av
mytteristen Fletcher Christian og hans kumpaner. Men Stordal unngår mytteri,
grunnet det enkle faktum at når det kommer til stykket, jobber både han og
eierne av bygget – Eckbos Legat – med ett eneste mål for øye: at så vel ansatte
som leietakere og leverandører skal trives og lykkes i det som fortsatt, 110 år
etter at det ble reist, er et moderne kontorbygg som inspirerer brukerne i
deres hverdag, hver eneste dag. Skjønt, ikke bare. Det eksisterer faktisk enda
et mål med driften: å generere inntekter til gode formål. Mer om det senere.
– Noe av det beste jeg vet, er å komme til
Sjøfartsbygningen tidlig om morgenen og være med Alf Stordal på morgenrunden,
som han tar stort sett hver dag. Da opplever vi hvordan bygget våkner. Da er
det som om bygningen selv har liv.
Dette uttaler Anders Utne, partner i
Advokatfirmaet Ræder i boken SJØFARTSBYGNINGEN 1915–2019, ført i pennen av Dag
Blakkisrud og utgitt på Dreyers Forlag. Utne har det formelle og reelle
ansvaret for driften av Sjøfartsbygningen. Det er en light-versjon av Alfs –
med eller uten Utne – morgenrunde vi nå er i gang med. Runden starter i
resepsjonen, der veggene er dekorert med store sort-hvitt-bilder fra byggeårene
1913-1915. Byggeprosessen er en fascinerende historie, som alle andre historier
om Sjøfartsbygningen, men før vi kommer til den, må vi innom mannen som tok
initiativet til å samle hele sjøfartsnæringen under ett tak,
høyesterettsadvokat, major, eventyrer, gründer, legatstifter, vinsamler og
filantrop, Eivind Eckbo (1873–1966).
En mann med en visjon
Eivind Eckbo fikk leve et langt og
eventyrlig liv. Han hadde teft og forretningssans, utviklet en rekke bedrifter
og eiendommer, og gjennom disse en betydelig formue. Sammen med sin kone, Alice
Mary Higford (1876–1960), etablerte han i 1923 Eckbos Legat, som i hundre år
har bidratt til en mengde gode formål innen kultur, vitenskap, idrett og
bærekraftig landbruk.
I 1909 var Eckbo sentral i etableringen av
Norges Rederforbund, og han hadde selv vervet som daglig leder av forbundet
frem til 1915. Ideen om å skape en inkubator; et miljø der viktige aktører
innen skipsfart kunne komme sammen under ett tak for å inspirere hverandre til
økt samarbeid og verdiskaping, fikk han antakelig mens han seilte jorden rundt
som gjest på vanlige handelsskip i årene mellom unionsoppløsningen og jobben i
Rederforbundet. Reisen brakte ham ikke bare gjennom Middelhavet og Suez-kanalen
til land som India og Japan, men også til USA og New York, der han fikk bevitne
byggingen av Manhattans senere så berømte skyskrapere. Høyst sannsynlig besøkte
han også The Flatiron Building, som sto ferdig allerede i 1903. Selv skrev han
at det spesielt var oppholdet i Japan og møtet med landets eldgamle kultur og
deres tilnærming til estetikk og rene, enkle former og linjer, som inspirerte
ham til mye av det han senere foretok seg.
Uansett er det et faktum at da han kom
hjem, brakte han med seg helt nye tanker om hvordan kontorbygg kunne utformes.
Tanker om hvordan ulike avdelinger og funksjoner kunne plasseres for best flyt
og utveksling av informasjon og tjenester, og hvordan et byggs nederste etasjer
kunne fylles med tilbud som gjorde de ansattes hverdag både mer trivelig og
effektiv. I dag er dette en helt vanlig tankegang, men på den tiden var det en
revolusjonerende idé. Og et levende grunnplan ble det, med bl.a. forretninger
for «herreekvipering, colonial- og vin og frugt» samt et bakeriutsalg.
Under budsjett!
Forut for byggingen av Sjøfartsbygningen
ble det avholdt en arkitektkonkurranse. Vinner ble arkitekt Ingvar Magnus Olsen
Hjorth (1862–1927) med et forslag i såkalt nordisk nybarokk stil, inspirert av
de nordiske landenes nasjonale arkitekturhistorie på 1600- og 1700-tallet.
Bygget ble oppført som to separate bygårder på grunn av eiendommens størrelse
og datidens forskrifter. I 1929 ble forbindelsen mellom de to delene åpnet. På
denne tiden fantes det ikke gravemaskiner, så tomten ble gravd ut for hånd av
hundre mann med hakke og spade før massene ble fjernet med hest og slede.
Likefullt: bygget sto ferdig etter planen og under budsjett!
– Prøv å gjøre det i dag, sier Alf Stordal
entusiastisk før han i neste sekund er langt inne i en historie av langt nyere
dato; nemlig den om idioten som klarte å knuse seks flasker av Eivind Eckbos en
gang så imponerende vinsamling (18.000 stk.) hvorav et trettitalls i dag er
utstilt i byggets resepsjonsområde og representerer bl.a. Skawinskis vinslott
Chateau Leoville Las Cases årgang 1924. Idioten var Stordal selv, men han kom
også opp med den beste løsningen når uhellet først var ute: at vinen måtte smakes
på. Resepsjonssjefen fra Furset, som naturlig nok hadde kommet ilende til da
flaskene gikk i gulvet, beordret straks kantinestaben til å fremskaffe egnede
vinglass for prøvesmaking i ekspressfart. Men dessverre, kun innholdet i den
edleste flasken holdt så lenge, ca åtte sekunder, at ganene i et kort øyeblikk
fikk oppleve noe annet enn eddiksmak.
Kantineområdet for de omkring 680
personene som i dag har sitt daglige virke fordelt over Sjøfartsbygningens åtte
etasjer, er vaktmesteren spesielt stolt av. Furset Kantine står for drift og
meny, en innsats det går gjetord om og som ikke bare begeistrer internt, men
hver dag tiltrekker seg kresne ganer fra andre kontorbygg i nærområdet.
Sommerstid fins det også 100 sitteplasser på takterrassen, og så vel kantine
som takterrasse er hyppig brukt av byggets leietakere i forbindelse med interne
arrangementer og fester.
Stilig og stilforvirret
Sjøfartsbygningen ruver i Kvadraturen og
fremstår både solid og vakker, men ifølge eksperter også noe stilforvirret.
Slik må det nesten bli, for gjennom hundre år må et bygg, og spesielt et
kontorbygg, tilpasse seg utviklingen i samfunnet ellers. Allerede i 1932 ble
den midtre delen av portrommet mot Kongens gate ombygd i
art/deco-funksjonalisme av arkitekt Arnstein Arneberg. Blant annet ble vegger
og himlinger dekket i limtre og opake, turkise glassplater med messingsprosser.
Ombyggingen ga også plass til en kafe på den ene siden og tobakkutsalg på den
andre. Dørskiltene står der fortsatt med sine funkisbokstaver, men kaffe- og
tobakkduftene er for lengst forsvunnet.
Seksti år senere, da det ble avtalt at
Statistisk Sentralbyrå skulle flytte hele staben til Sjøfartsbygningen, ble det
behov for store endringer av interiørene. Og i 2015 ble glasstaket i bakgården
hevet over sjette etasje. Noe av det som gjør mest inntrykk under omvisningen,
er rotundene, altså de sirkelformede rommene med kuppelhimling som det er tre
av i hver etasje. Ingen av dem er like i farger og design, men samtlige er
nennsomt og elegant pusset opp. De fremstår som små arkitektoniske «smykker» i
kontorinnredninger som ellers oppleves svært forskjellig, avhengig av type
virksomhet som drives der og de valgene hver enkelt leietaker har gjort når det
kommer til planløsning, møblering og design. Men forbausende mange liker
tydeligvis å leke på jobb.
– Fotballspill er ut, bordtennis er in,
kan Stordal fortelle. – Biljardbordet i fellesarealene er også populært. Og
sykkelrommet med tilhørende tørkerom i kjelleren.
Sjelen ligger i detaljene
Vaktmesteren, som kjenner bygget som sin
egen bukselomme, påstår at han ville visst hvilken etasje og bedrift han var i
selv med bind for øynene. Så ulikt fremstår atmosfæren hos de ulike firmaene.
Men den som vil oppleve Sjøfartsbygningens sjel, og ikke leietakernes, gjør
best i å studere fasadene og fellesarealene. Lars Jacob Hvinden-Haug,
sivilingeniør og forsker som til daglig jobber i Norsk institutt for
kulturminneforskning (NIKU), skriver i Dreyers Forlags bok om bygget at
«Bygningen har med sitt fasadekonsept med to åpne sokkeletasjer og tre mer
lukkede kontoretasjeren typisk forretningsgårdfasade, som i Christiania ble
utbredt allerede i 1860-årene, og som i 1880-årene ble oppført i
stålbetongkonstruksjoner med søyler og dekker slik Sjøfartsbygningen også er
det. Bygningens modernitet ligger den rene kontorfunksjonen med heiser, felles
sanitæranlegg, et gjennomført korridorsystem, elektrisk ventilasjonsanlegg samt
sentralvarme.»
Han trekker videre fram fasadenes doriske
kolossalsøyler i rødlig drammensgranitt (som antakelig vil bære bygget i minst
hundre år til), kobberbeslåtte karnapper med svungne tak og konsoller,
kobberlykter bekronet med små skipsmotiver, med unntak av en som i stedet har
et artig fyrtårn av malt blikk. Denne markerte opprinnelig inngangen til
«Sjøfartscafeen», som lå mot Kongens gate. Bøyer man nakken noen ekstra grader
kan man få øye på to vindfløyer, der den ene skal forestille den historiske
seilskuten Santa Anna (1522). Santa Anna ble brukt både som frakteskip og
krigsskip og spilte en avgjørende rolle da spanjolene i 1535 overmannet borgen
La Goulette som voktet havnen i Tunis. Kan hende en unødvendig opplysning i
denne sammenheng, men det tilfører teksten noe eksotisk, slik vindfanget gjorde
for et bygg som skulle signalisere hvilken betydning shipping hadde som det nye
Norges økonomiske ryggrad på begynnelsen av 1900-tallet. Innvendig er det liten
tvil om at det mest oppsiktsvekkende og berømte elementet er Thorvald Hellesens
kubistiske takmalerier.
Norges første kubist
Thorvald Hellesen (1888–1937) var
kunstmaler og regnes som Norges første kubist. Han bodde lenge i Paris, hvor
han blant annet ble kjent med Picasso. Da Norge for første gang fikk se det
nonfigurative billedspråket han hadde utviklet i Paris, endte det med fiasko og
han ble for en stor del avskrevet av sin samtid. Men, han hadde en velgjører:
Eivind Eckbo. Allerede i 1914 malte han to kubistiske portretter av ekteparet
Eckbo, og han fikk også store utsmykningsoppdrag, hvorav maleriene i
Sjøfartsbygningen regnes som hans hovedverk. Sjøfartsbygningen er gjennom årene
blitt en destinasjon for kunstinteresserte nettopp på grunn av Hellesens
utsmykning. Hellesen la fliser og malte direkte på muren i alle trappehallene.
Han malte også store malerier til festsalen i bygget, men disse er i dag solgt.
Felleskostnader (inkludert veldedighet)
Stordals morgenrunder i Sjøfartsbygningen
handler ikke utelukkende om å kontrollere kraner og luftkvalitet eller at varer
losses i tide og tjenester utføres slik de skal. Først og fremst lytter han.
For å fange opp det minste knirk i maskineriet eller sammenføyningene. Han er
opptatt av at det ikke skal være informasjonstette skott mellom leietakere,
ansatte, administrasjon og utleier. Han snakker nærmest daglig med utvalgte
kontaktpersoner i hvert firma, og sørger for å være synlig og lett tilgjengelig
for disse og eventuelle andre som måtte ha noe på hjertet. Vaktmestertjenester
hører inn under fellesutgiftene, som igjen inngår i husleien. Han vil levere et
topp produkt til en arbeidsplass og et bygg han er svært stolt av. Det er en
ambisjon det ikke er vanskelig å forstå. At han er stolt, gir ikke mindre
mening. Sjøfartsbygningen har huset alt fra rederier, skipsmeglere og Norsk
Handels-og Sjøfartstidende, til Statistisk Sentralbyrå og Kreftforeningen.
Her har viktige aktører i næringsliv og
politikk jobbet sammen for å bidra til vekst og økonomi i den unge staten
Norge, og her jobber det i dag et bredt spekter av bedrifter som skaper
arbeidsplasser og vekst – og håp for en hel rekke enkeltpersoner og organisasjoner.
Hm ... det siste ble kanskje litt svulstig? Neida, forklaringen er enkel:
Sjøfartsbygningen eies og driftes av Eckbos Legat gjennom Sjøfartsbygningen
Eiendoms og Investment AS som Eivind Eckbo grunnla i 1934. Det betyr at en
andel av driftens overskudd går til å dekke deler av legatets tildelinger. Så
enkelt, og så fint. Ikke rart kaptein Bligh – eller kanskje kaptein Blid passer
bedre? – smiler bredt der han går omkring.