DUGNAD: Gard Setsaas er en av mange nordmenn som har engasjert seg i bilhjelpen til krigsherjede Ukraina.

Sender norske biler til krigshelvetet i Ukraina

Så langt har den frivillige organisasjonen samlet inn over to millioner kroner og kjøpt 50 biler. Gard Setsaas tok med seg en av bilene til Eiendomsdagene for å skape oppmerksomhet rundt saken.

Publisert Sist oppdatert

Da Russland angrep Ukraina med full styrke for et par år siden ble nordmannen Ole Kvåle så provosert at han startet den frivillige organisasjonen Ukrainian Freedom Convoys.

Den har to mål for øyet – å samle inn penger og kjøpe biler i Norge som de deretter kjører til hæren i det krigsherjede landet.

Gard Setsaas, til daglig journalist i Finansavisen, kjenner Kvåle og meldte seg raskt til tjeneste.

– Dugnad for solidaritet, kaller han det.

– Dette handler om å bidra i stedet for bare å være vitne til krigen på TV. Foreningen ble formelt registrert i Brønnøysund i fjor, etter at Ole og andre frivillige hadde kjørt flere konvoier. Av oss fem i styret har jeg økonomiansvaret, og vi er svært opptatt av at hver eneste innsamlede krone går til saken, sier han.

Setsaas forteller at engasjementet blir spredd i Norge via venner og kjente. Og at foreningen så langt har fått inn over to millioner kroner fra hundrevis av bidragsytere – som har resultert i over 50 biler. Så langt er 30 av disse levert til den ukrainske hæren via kontakt med flere avdelinger og frivillige.

Nå har han tatt med en av bilene som skal sendes til Ukraina til Eiendomsdagene på Norefjell, hvor han håper å få mer oppmerksomhet rundt saken.

Null profitt

– Vi er opptatt av at bilene kommer til riktige mottakere. Derfor vil vi ha færrest mulig mellomledd slik at ikke penger forsvinner i administrasjon. Siden vi kjører bilene selv har vi full styring på prosessen og gjør det vi kan får at de ikke kommer på avveie. Dette handler om å støtte forsvaret av Ukraina, påpeker Setsaas.

BILER: Så langt har Ukrainian Freedom Convoys og Gard Setsaas kjøpt over 50 norske biler.

De frivillige sjåførene betaler selv drivstoff, hotell og mat. Mantraet til foreningen er null profitt. Og så snart bilene er levert ved frontlinjen settes de direkte inn i kampen mot de russiske okkupasjonsstyrkene. Foreningen får ofte bilder og videoer tilbake som viser bilene i bruk.

– Ukraina er et stort land og hæren trenger svært mange biler til å dekke soldatenes ulike behov – alt fra evakuering til utsending av droner og overvåkning. En pickup kan få et maskingevær montert på lasteplanet og blir da et aktivt militærkjøretøy. Noen ganger lever en bil i ett år, andre blir raskt ødelagt av for eksempel miner. På den brutale frontlinja kan de gå rett i kverna, påpeker Setsaas.

4x4 og diesel er det eneste som duger

Ukrainian Freedom Convoys er glade for hver krone de får, men kjøper ikke biler i blinde. Langt fra alle modeller er nemlig egnet til formålet. Dessuten må de være EU-godkjent, eller i alle fall ikke ha mer feil som kan fikses av de frivillige.

– Det handler særlig om eldre firehjulstrekkere som Suzuki Grand Vitara xl7, Mitsubishi Pajero og Nissan Pathfinder med ramme, god bakkeklaring og lavgirserie. Slike er solgt i bøtter og spann i Norge kontra andre europeiske land, så de er både kurante å få tak i og billigere. Normalt koster bilene våre opptil 25.000 kroner, forklarer Setsaas som sammen med andre frivillige farter land og strand rundt for å kjøpe dem.

Personbiler er stort sett ubrukelige under de ekstreme forholdene på frontlinja, Toyota blir for dyre og nye firehjulstrekkere som BMW er for dårlige i terrenget. Og det må være dieselmotorer som tåler elendige blandinger – moderne krav som Adblue er ubrukelig i krig.

– Vi får også konkrete bestillinger fra hæren Ukraina som har samlet inn penger og sender hit fordi de ikke får tak i det de trenger hjemme, påpeker han.

Giverne står i kø

Konvoiforeningen er og blir en suksess, selv etter at andre grusomme kriger får mer oppmerksomhet i media.

– Dugnadsånden i Norge er virkelig overraskende, folk står nærmest i kø for å hjelpe oss. Bare sist helg møtte 15 personer opp i Bærum for å male bilene militærgrønne. Trenger vi hjelp er det bare å knipse på facebooksiden vår så stiller folk på hva det måtte være, sier Gard Setsaas.

I tillegg til privatpersoner er også selskaper opp på dugnaden.

– For eksempel har de gitt oss biler som er uegnede. Disse har vi dermed solgt for å få inn penger. Eiendomsmegler Anders Langtind meldte seg umiddelbart da han fikk høre om oss, tok fri fra jobben et par dager og kjøpte en bil til oss. I tillegg kontaktet han mange bekjente i eiendomsbransjen og da haglet det inn med penger. Til vår store glede har giverviljen økt, sier han.

Så lenge Russland herjer i Ukraina akter foreningen å holde trykket oppe. Og de er langt fra alene, for både her hjemme og ute i Europa har andre lignende engasjement for å hjelpe naboen i øst.

Og der i gården setter de virkelig pris på engasjementet.

– Ukrainerne er overlykkelige for det de får. Uten biler står maskineriet bom stille, for mangler man logistikk i krig får ikke hæren gjort noe. Bare en så liten detalj som at sigarettenneren fungerer, er viktig. Da får soldatene tilgang til livsnødvendig strøm til å lade mobiltelefoner for eksempel, forklarer han.

Konvoiene kjører normalt med ti biler av gangen fra Oslo, ned til sørspissen av Sverige og derfra med ferge til Polen før de avslutter med en dagslang tur til Ukraina. Noen av de frivillige leverer bilene på grensen, andre blir med til frontlinja. Foreningen har tidligere også sendt generatorer, og kommende konvoi inneholder materiell som beskyttelsesnett og utstyr for å holde varmen. Når den går av stabelen er imidlertid hemmelig, foreningen frykter nemlig sabotasje hvis dette blir kjent.

– Men vi kjører den neste ganske snart og så enda en til våren, slutter Gard Setsaas.

Powered by Labrador CMS