REKORD: Oslo S Shopping omsatte for over 1,25 milliarder i fjor.

Rekordhandel på Oslo S og Østbanehallen i fjor

Til sammen ble omsetningen 175,5 millioner kroner høyere enn i 2022.

Publisert

Totalt omsatte de to sentrene, som går under fellesnavnet Oslo S Shopping, for drøyt 1,25 milliarder kroner i 2023.

Allerede i januar knuste omsetningen året før med nesten 38,6 millioner kroner som tilsvarte en økning på 81 prosent. Selv om omsetningsøkningen ikke var full så kraftig resten av året holdt tallene seg stabilt godt over 2022, bortsett fra en liten dupp i august. Til sammen ble 2023-omsetningen 175,5 millioner høyere enn året før, ifølge en pressemelding.

Kategorien servering hadde den største omsetningsøkningen. 

– Omsetningsrekorden, og spesielt at serveringsstedene gjør det så bra, er en veldig god tilbakemelding på at vi har lyktes med å utvikle Østbanehallen og Oslo S til et attraktivt sted, sier en fornøyd senterleder i Bane NOR Eiendom, Torstein Heldal.

Fortsatt bak tiden før korona

I 2023 besøkte flere enn 44 millioner mennesker de to kjøpesentrene. Det er opp 10 prosent fra året før, men fortsatt under besøkstallet på 49,5 millioner fra året før pandemien.

– Vi ser tendensene til at bruken av hjemmekontor har økt litt etter pandemien, men ikke så mye som man kanskje kunne trodd, sier Heldal.

Bane NOR Eiendom er Norges ledende knutepunktutvikler, og eier, drifter og utvikler Oslo S og Østbanehallen. Det er en viktig del av samfunnsoppdraget til Bane NOR å få flere til å reise miljøvennlig og kollektivt med tog. Bane NOR Eiendom har som mål å utvikle og skape attraktive stasjoner og knutepunkt ved å legge til rette for handel, arbeidsplasser og hoteller. Dette gjør det lettere og mer attraktivt for folk å bruke toget.

Powered by Labrador CMS