Proptech har kommet for å bli og vil være en avgjørende del av fremtiden for eiendomsutviklere.
Foto: Heidi GøperødHEIDI MARIE GOPEROD
Proptech er ikke lenger valgfag i eiendomsbransjen
Mange bruker nå bare brøkdelen av tiden de gjorde tidligere for å sjekke et eiendomsprosjekt eller vurdere et sett med tomter for utvikling. Proptech er kommet for å bli og det er mange verktøy i markedet som gjør eiendomsutviklere mer produktive og presise.
Teknologi på arbeidsplassen betyr mer
enn office-pakka og en som er god med regneark. Å være effektiv betyr mer enn
en webside for bedriften. For å levere effektivt og godt må eiendomsbransjen ha
tilgang til informasjon om det som er relevant. Raskt og effektivt.
Tøffe tider krever smarte løsninger.
Proptech er ikke lenger bare en kul gadget – det er blitt hjørnesteinen i
hvordan vi jobber smartere, ikke hardere. Effektivisering er viktigere enn noen
gang – usikkerhet i markedet betyr at den som forbereder seg mest kommer best
ut på andre siden. I en hverdag preget av mange ulike oppgaver er det enda
viktigere å ha gode hjelpemidler slik at oppgavene kan raskt og effektivt
utføres.
"Proptech er ikke lenger
valgfag i eiendomsbransjen - det har blitt en essensiell del av hvordan vi
løser oppgaver og utfordringer effektivt, og bedre digitale løsninger og
modernisering har vært sårt trengt i eiendomsbransjen i lang tid" sier
Robert Skramstad i en artikkel for Malling & Co. Det vet Placepoint som
møter både de som tror det er valgfag og de som tar teknologien i bruk på
alvor. "Markedet spenner fra de som bruker analysetjenester for
eiendomsutviklere aktivt og strukturert i sin hverdag til de som ikke forstår
nytten av slike verktøy", sier Peder Sunde, CEO i Placepoint, og
fortsetter "noen vet best selv".
Analyser og tall visualisert på kart
gir rask oversikt og gjør veien til beslutning kortere - og ikke minst
visualisering av muligheter på eiendommen. "Både jeg og boligrådgiverne
våre bruker Placepoint i planleggingsfasen for å undersøke alt fra eier,
demografi og befolkningsvekst til utredningstemaer som støy, geologi og flom. I
tillegg gir det selgerne våre muligheten til å plassere boligen på tomten i
kundemøte og flytte på de for å se for eksempel solforhold og utsikten på
tomten ved ulike plasseringer. Dette gir kunden en trygghet om at den riktige
boligen er valgt, eller hjelper de å se at det kan være en annen bolig som
passer enda bedre", forklarer Stian Olafsen fra Norbohus Innlandet.
Eiendomsbransjen har tilgang til mye
informasjon. Kvaliteten og sikkerheten på informasjonen varierer mye. Ved å
organisere og presentere relevant informasjon på riktig sted vil det
gjøre eiendomsutviklere raskere og mer presise. Ved å vise kunder og motparter
raskt hva mulighetsrommet er i et enkle 3D verktøy gjør man raskere og tryggere
salg.
For mange er veien tilbake i markedet
lang – men man kan bruke tiden godt og fornuftig på ved å bruke finne smartere
måter å jobbe på ved hjelp av teknologiske løsninger. “Vi har sett en solid
økning i nye kunder de siste månedene. Det viser at våre løsninger hjelper
brukerne våre med å navigere i et krevende marked og komme ut på andre siden i
god fart“ avslutter Sunde
Ta kontakt med oss
i Placepoint for en prat om hvordan du kan bli bedre og mer effektiv.