LANG OPPFØLGING: Kjøperne av Vannkunsten Syd vil bli fulgt tett av OSU.Ill.: OSU
Følger kunden i to og et halvt år
Nå legges de siste leilighetene i Vannkunsten Syd ut for salg. Utvikleren OSU bruker stadig mer ressurser på å følge kunden gjennom hele prosessen, fra kjøpet til befaringen ett år etter overtakelsen.
Allerede i 2007 sto de første boligene til Oslo S Utvikling (OSU) i Bjørvika klare for leilighetskjøperne. Siden har OSU solgt 1.330 leiligheter i nabolaget, og tirsdag 10. september legges de siste leilighetene i Vannkunsten Syd ut for salg. OSU mener det er helt avgjørende med en tett kontakt mellom utvikleren og boligkundene.
Annonse
– Vi har et eget oppfølgingsprogram, som består av flere viktige elementer. Kundereisen starter cirka halvannet år før innflytting, og varer frem til ettårsbefaringene er ferdigstilt, sier Ane Berbu Kleppe, som er ansvarlig for kundeopplevelsene hos OSU.
Annonse
Etter å ha mottatt et gratulasjonsbrev og en telefonsamtale, åpnes OSUs boligportal opp for boligkjøperne. Den er en viktig kommunikasjonsplattform og inneholder en meldingsfunksjon, relevante dokumenter knyttet til leiligheten, nyhetsbrev, forklaringer på hvordan man gjør tilvalg og hvor langt byggeprosessen har kommet. Her ligger også informasjon som gjelder alle, som invitasjoner til møter, og én-til-én-kommunikasjon mellom kjøper og OSU.
OSU sender også ut nyhetsbrev til kjøperne, hvor man blir oppdatert på både boligprosjektet og andre relevante nyheter fra Bjørvika.
Annonse
– Når man kommer til tilvalgsprosessen, kobler vi på eksterne eksperter som hjelper kundene med valgene de trenger å ta, når det gjelder gulv, farger, kjøkkeninnredning og bad. Vi arrangerer et informasjonsmøte hvor leverandører og andre bidragsytere presenterer seg og produktene sine. Her får de også blitt bedre kjent med oss i OSU. Tre av husene i Vannkunsten Syd er i denne prosessen nå og for kjøperne i Mariakvartalet så er det tilvalg på bad som gjelder nå, forteller Berbu Kleppe.
Før bygget står ferdig, inviteres alle boligkundene til byggeplassvisning, hvor man for første gang får et mer håndfast inntrykk av leiligheten sin. Frem til da har kunden kun sett 3D-modeller, plantegninger og illustrasjoner digitalt.
– Boligkjøperne synes byggeplassvisning er veldig spennende. For noen er dette første gangen de er på en byggeplass, med hjelm og gule vester. På en slik befaring vil de også få de en tettere opplevelse av hvordan det faktisk blir å bo her i Bjørvika, sier Berbu Kleppe.
En byggeblogg skal gi månedlige oppdateringer og bilder, i tillegg inviteres kjøperne til nabolagsvandringer
– Nabolagsvandringer har blitt veldig populært, og mange synes det er hyggelig å treffe andre som skal flytte inn samme sted som dem selv, sier hun.
OSU organiserer også et etableringsmøte med forretningsfører før innflytting. Der blir sameiet konstituert og styret etableres.
Cirka en måned etter at alle leiligheter i prosjektet er overlevert arrangerer OSU, som regel sammen med proptech-selskapet Heime, en innflyttingsfest for alle beboerne. For innflytterne i Vannkunsten Syd så skjer dette sensommeren til neste år.
Etter cirka ett år i ny leilighet blir kjøperne invitert til en egen befaring hvor eventuelle feil og mangler blir håndtert ved behov.
– Vi har en lang og god kontakt med boligkundene våre. Dette er både hyggelig og nyttig, og tilbakemeldingen vi får er at kjøperne også setter stor pris på denne prosessen, sier hun.