HANDEL: Olav Thon Gruppen er fornøyd med året som gikk.
Foto: OTG
Thon-sentrene omsatte for 75 milliarder kroner i fjor
Dette er opp ca. 3,3 prosent fra 2021. Sammenlignet med siste normalår (2019) økte omsetningen med 14,9 prosent.
– Det er god grunn til fortsatt å tro på fysisk handel. Vi
er godt fornøyde med at omsetningen holdt seg bra i 2022, men vi regner med at
veksten i forbruket flater noe ut i 2023, sier Thomas E. Rønning som er kjøpesenterdirektør
i Olav Thon Gruppen.
I tillegg til tradisjonell detaljhandel har kunder i 2022
brukt mye penger på tjenester og servering, ifølge en pressemelding.
Konsernets tall ligger på linje med bransjen for øvrig.
Servering, klær og sko, samt service- og tjenesteyting øker, mens brune-
hvitevarer og kategorier innen hus og hjem, som gikk godt under pandemien, har
gått noe ned. Vinmonopolet har hatt stor nedgang i 2022, og dagligvarehandel
har flatet ut sammenlignet med under pandemiårene. Dette er blant annet drevet
av at vi igjen har begynt å reise utenlands.
Flere senterprosjekter
Åtte av de ti største kjøpesentrene i Norge basert på
omsetning er enten eid eller forvaltet av Olav Thon Gruppen. De har 83 sentre i
Norge og ti i Sverige. I fjor hadde konsernet flere store kjøpesenterprosjekter
på gang, som nyåpning av Triaden på Lørenskog som får enda flere butikker i år.
Det pågår også et større ombyggingsprosjekt på AMFI Vågen i Sandnes, og AMFI
Elverum.
Ifølge pressemeldingen er kjøpesentra i økende grad steder
folk møtes.
– I takt med at varehandelen endres, satser vi enda mer på
steds- og byutvikling og bygger blant annet også boliger i forbindelse med
sentrene. Vi leier dessuten mer ut til café, restaurant og tjenester enn
tidligere, og ser også vekst innen utleie til helserelaterte leietagere,
påpeker de.
I fjor kom også nyheten at Thon stoppet det store sentrumsprosjektet i Moss. Når, eller om de 195 leilighetene der noen gang blir bygd, er det ingen som vet.
Flere besøkende
2022 viste 7,2 prosent flere besøkende enn 2021 og 5 prosent
høyere sammenlignet med 2019. Samtidig går gjennomsnittlig kjøp per besøkende
noe ned. Konsernet ser videre at grensehandelen og besøkstallene på
grensesentrene er på nivået fra før pandemien.
De hadde lav ledighet på lokaler til leie på kjøpesentrene i
2022 og få konkurser blant leietagerne.
Mens Virke forventet en svak nedgang under årets Black Week,
registrerte konsernet en vekst på ca. 4,2 prosent sammenlignet med Black Week i
fjor og 2,8 prosent sammenlignet med Black Week 2019.
Også årets julehandel var bedre enn ventet, opp 0,9 prosent fra
2021.
Milepæler i 2022
· Lagunen
Storsenter i Bergen passerte 4 milliarder i butikkomsetning, mens Storo
Storsenter i Oslo passerte 3 milliarder like før jul. Jessheim Storsenter
passerte 2 milliarder og AMFI Alta passerte milliarden.
· Konsernet
overtok hele eierskapet av Sørlandssenteret omkring årsskiftet 2022/2023.