STØRST: – I løpet av disse årene har vi gått fra en innovativ utfordrer til Norges største parkeringsselskap, sier Leif Nymoen.Foto: Katrine Lunke
Øker inntektene til eiendomsbesittere
Parkeringsplasser har historisk hatt én pris per time, uavhengig av belegg eller hvor lenge bilen står parkert. Nå får stadig flere plasser priser tilpasset etterspørselen, slik vi blant annet kjenner fra både flyreiser, hoteller og i bompengeringer.
Uavhengig av om en parkeringsplass er helt full eller tom, har
prisen for å parkere der vært lik. Det går stadig flere eiendomsbesittere bort
fra.
– Prisen på en parkeringsplass styres, på samme måte som et hotellrom,
av tilbud og etterspørsel. Jo flere som ønsker å parkere på ditt område, jo
høyere pris kan du ta. Men, det varierer ut fra sesong, ukedag eller tid på
døgnet. Det gjør stadig flere aktører noe med, for å øke inntjeningen på sitt
anlegg, sier administrerende direktør i Onepark.
Dynamisk prising
Onepark har i lang tid arbeidet med videreutvikling av sitt
prisstyringssystem for parkeringsanlegg, som gjør at prisene kan settes ut fra
etterspørselen. Selskapets største kunde på dette er Avinor. På Oslo lufthavn
har de innført dynamisk prising på parkeringsområdene. Det betyr at de første
som bestiller parkeringsplass, får en bedre pris enn de som bestiller rett før
de skal reise. I lavsesong for flyreiser, er prisene satt lavere, enn når alle
skal ut og reise.
Store variasjoner
– Mange tenker nok at Oslo lufthavn er spesielle, fordi de har
store variasjoner, men alle parkeringsanlegg har store variasjoner. Det er
sjelden like mange biler i et anlegg i bysentrum på natt til tirsdag, som midt
på dagen på lørdag. Å være konkurransedyktig på pris hele døgnet og hele uken,
og ta seg ekstra betalt når etterspørselen er størst – eller konkurransen er
lav, er forretningsmessig smart, sier Nymoen. Derfor har flere
eiendomsbesittere tilpasset prisene etter belegget. I noen anlegg følger prisene
variasjonen i historisk parkeringsbelegg, i andre varierer prisene med faktisk
beleggsandel.
Ingen faste plasser
I mange anlegg er det også mulig med langtidsleie av plass.
Leietakerne har garanti for plass, men ikke en fast plass. Det gjør at flere
plasser kan fylles opp, sammenliknet med da langtidsleietakerne hadde faste
plasser.
Først med kamerateknologi
Prising, kombinert med markedsinnsikt, atferdsdata og effektive
systemer, gjør at Onepark kan øke inntektsgrunnlaget for alle sine kunder.
Utgangspunktet for det ble lagt da selskapet ble etablert i 2012 av det
familieeide selskapet Indigo Management. Familien hadde allerede bygget opp
Europark til landets største parkeringsaktør, før selskapet ble solgt. Da
Onepark ble etablert, var ideen å ha et selskap som brukte kamerateknologi for
å registrere og kontrollere dem som parkerte, og der disse dataene var integrert
med betalingssystemet. Onepark fikk ansvaret for driften, mens søsterselskapet
Autopay tok seg av teknologi- og programvareplattformen.
Fra motstand til standard
– Målet til selskapets eiere var å revolusjonere parkeringsbransjen
og -opplevelsen. Da vi etablerte oss var bommer ved inn- og utkjøring, fysiske
parkeringsbilletter og kvitteringer ved utkjøring standarden. Vår løsning ble
møtt med betydelig skepsis og motstand, både i bransjen og blant gårdeiere. I
dag har imidlertid dette blitt bransjestandarden. I tillegg til å forenkle og
forbedre administrasjonen, har det også gjort parkering til en langt mer
kundevennlig opplevelse og de som eier anleggene har til enhver tid oppdaterte
data om parkeringsatferden i sitt eller sine anlegg. I løpet av disse årene har
vi gått fra en innovativ utfordrer til Norges største parkeringsselskap. Det er
vi stolte av, sier Nymoen.
Slutt på bøter
Friksjonen for ti år siden var ofte forbundet med kontrollsanksjoner,
eller bøter som det ofte blir kalt, som ble gitt til bilistene. Hadde tiden
gått ut ble det bot. Hadde bilisten glemt å legge lappen i vinduet ble det bot.
Lå lappen med baksiden opp ble det bot.
– Ikke nok med at konfliktnivået var ganske høyt. De andre parkeringsaktørene
hadde i tillegg mange personer ansatt for å sjekke om parkeringsavgiften var
betalt. Det gjorde operasjonen langt større, enn vår. Mer enn ti år etter at vi
lanserte vårt innovative tilbud, finnes det fortsatt aktører som fortsatt
skriver ut bøter. Det skaper fortsatt mye klagestøy mellom eiendomsbesittere og
deres kunder. I stedet for bøter, har vi valgt å rendyrke og forbedre vår
teknologiske løsning og tilby en rekke betalingsmuligheter for de parkerende.
Det gjør at alle kan finne og velge den formen som passer dem best, sier han.
Døgnbemannet service
Onepark så tidlig at teknologi alene ikke løste alle problemer.
Derfor satset de samtidig på å bygge opp en døgnbemannet kundeservice.
– Det har kommet flere aktører de siste årene som kun leverer
teknologi, men når det oppstår feil taper enten kunden penger eller bilistene
blir misfornøyde. Derfor har vi bygget opp et godt apparat som bidrar til
kontinuerlig drift av de over 400 anleggene vi har ansvar for og tar vare på
bilistene som parker der, sier han.
Mer aktivitet på anleggene
I tillegg til kamerateknologi og
administrasjonssystemer, ser Onepark at etterspørselen er stor på ekstra tjenester
på anleggene.
– Ladetilbud har blitt nesten like
vanlig som kameraregistrering på parkeringsanlegg. Neste steg for eiendomsbesitterne
er å kunne tilby nye tjenester. Mange tilbyr lading, noen har etablert
bilservice-tilbud, bildelingsplasser er en del av tilbudet flere steder,
parkering for både sykler og el-sparkesykler testes ut og en del steder er det
satt opp pakkeautomater i tilknytning til anleggene. Da øker attraktiviteten og
muligheten for å øke kundetilfanget. Derfor vil vi se en betydelig vekst for
servicetjenester som disse, men også helt nye tjenester, i tilknytning til
anlegg fremover, sier Leif Nymoen.