EIERSKAP: Som eier av byrommet vil utbygger også råde over bruken av dette, innenfor de grensene reguleringsplanen og eventuelle servitutter oppstiller, skriver advokat Øystein Nore Nyhus.
Offentlige eller private byrom?
Byrommene er arealene vi beveger og oppholder oss utendørs i byene. Uten gode byrom blir ikke byutviklingen god. Tradisjonelt er det kommunen som eier og drifter byrommene. Tendensen i dag er at flere og flere nye byrom er i privat eie. Hvilken betydning har det?
I dag blir nye byrom til gjennom transformasjon. Ved
utbygging av nye bolig-, handels- og øvrige næringseiendommer bygges det også
nye byrom. Utbyggeres reguleringsplanforslag inneholder nye arealer til blant
annet torg, park, gatetun og gågate. Utforming og plassering av disse blir til
gjennom et samspill mellom utbygger og kommunen.
Rettslige konsekvenser
Hvem som eier de ferdig opparbeidede byrommene varierer. På
Tjuvholmen og Aker Brygge er byrommene privat eid. I Bjørvika er de dels
offentlige og dels privat eid. Og på Sørenga er de primært privat eid. Eierskap
til byrommene avtales gjerne gjennom utbyggingsavtaler etter plan- og
bygningslovens kapittel 17. En del byrom har også kommunen rett og plikt til å
overta etter plan- og bygningsloven kapittel 18 når de er ferdigstilte. Valg av
eierskap har rettslige konsekvenser både for utbygger og for kommunen. Disse
bør vurderes før det avgjøres hvem som skal eie det aktuelle byrommet.
I økende grad inngås utbyggingsavtaler der utbygger beholder
eierskapet til byrommene, men hvor kommunen krever at det tinglyses rettigheter
for allmenhetens rett til ferdsel og opphold i byrommene. For utbygger har
dette både fordeler og ulemper. Utbygger vil da ha drifts- og
vedlikeholdsansvaret for byrommene. Dette vil opplagt ha en kostnadsside.
På den annen side vil utbygger sikre seg at byrommene
driftes og vedlikeholdes til den standard og det nivå utbygger selv ønsker. Det
er en rekke eksempler på at offentlige byrom ikke driftes og vedlikeholdes i
den grad de omkringliggende eiendomsbesitterne ønsker. Et vellykket og
funksjonelt byrom har betydning for attraktiviteten til bebyggelsen rundt
byrommet. Og dermed betydning for eiendommenes verdi.
Som eier av byrommet vil utbygger også råde over bruken av
dette, innenfor de grensene reguleringsplanen og eventuelle servitutter
oppstiller. Det kan gjelde hva slags bruk som ikke er tillatt og
tidsbegrensninger på bruken. Samtidig vil det være opp til utbygger å gi
tillatelse til annen bruk av byrommet, eksempelvis til uteservering eller
arrangementer. Kommunen kan heller ikke regulere utleie av el-sparkesykler på
privat eid areal.
Om eierskapet til byrommene overføres til kommunen er
utbygger prisgitt kommunens drift og vedlikehold. Eksemplene på at kommunen da
ikke drifter byrommet slik utbygger skulle ønske er mange. Med kommunalt
eierskap råder også kommunen over bruken av byrommet.
Ulike mellomløsninger for byrommene kan tenkes her, og
eierskap til grunnen bør ikke være til hinder for gode løsninger.
I utbyggers og kommunens interesse
Enkelte har tatt til orde for at arealformålet i
reguleringsplanen har betydning for hvem som har tilgang til arealet. Og at
enkelte reguleringsformål i seg selv gir allmenheten rett til å benytte
arealet. Det er neppe rettslig holdbart. En reguleringsplan regulerer hva et
areal lovlig kan brukes til, ikke hvem som kan bruke det. Sagt på ene annen
måte: reguleringen overfører ingen rettigheter fra grunneier til andre. Å
regulere et areal til offentlig formål gir verken allmennheten eller kommunen
noen rettigheter eller adgang til det aktuelle arealet. Det eiendomsretten – og
eventuelt en avtale med eier – som avgjør hvilke rettigheter allmenheten har
til det aktuelle byrommet.
Uansett eierskap til byrommene er de gode byrommene i både utbyggers
og kommunens interesse. Valg av organisering og eierform må tilpasses det
konkrete utbyggingsprosjektet.
Artikkelforfatteren er advokat i Advokatfirmaet BAHR AS.