Artikkelforfatteren er Tone Gjertsen, partner i Advokatfirmaet DLA Piper.
Foto: Sturlason
God byutvikling krever fleksible kommuner
God byutvikling er ikke avhengig av strengt detaljerte reguleringsplaner. Tvert imot finnes det mange eksempler på at de beste prosjektene utvikles underveis.
Dette gjelder blant annet alle fire
vinnerne av Oslo Bys arkitekturpris i perioden 2018-2021, inklusive det
prisvinnende Munch Brygge i Bjørvika. Samtlige er enten bygget direkte etter
kommuneplanens arealdel eller basert på omfattende dispensasjoner fra
reguleringsplan, eller en kombinasjon av dette. Trolig er disse prosjektene et
resultat av utbyggers ambisjoner, gode arkitekter og konstruktiv dialog med
kommunens byggesaksbehandlere. Det burde man lære av.
Det synes nemlig å være et sterkt ønsket
om å ferdigbehandle utbyggingsprosjektet gjennom reguleringsplanen slik at
ingen vurderinger overlates til byggesaksbehandlingen. Dette er uheldig. Jeg
mener vi vil være tjent med en større bevissthet rundt hva som er viktig å avklare
i plan og hva som med fordel kan avklares i byggesaken når prosjektet har
kommet lengre i detaljeringen. Fokus i reguleringsplanen bør være de
grunnleggende forutsetninger for å kunne bygge som sikret atkomst/vei, vann og
avløp, tilstrekkelig støyskjerming, dagslys og uteareal, samt sikker byggegrunn
og at infrastrukturbehov blir løst.
Med lang erfaring som advokat innenfor
plan- og bygningsfeltet registrerer jeg at det i økende grad nedlegges betydelige
ressurser i det som for meg fremstår som unødig detaljering i
reguleringsplaner. Det gjelder særlig utforming av det fremtidige bygget med plassering
og høydekrav på centimeternivå, nøyaktig plassering av åpninger i fasade,
utkragninger, dybdebegrensninger for balkonger, type vegetasjon med mer. I
tillegg er det ofte også kartfesting av mindre tiltak utvendig som støttemurer,
renovasjonsbeholdere, sykkelparkering, el-skap, plassering av trær osv.
Hvilke krav er viktig – og hvilke er
lovpålagt?
Juridisk er det ikke tvil om at en
reguleringsplan kan være ekstremt detaljert og både fastsette bindende
fasadeutforming med farger, materialer og plassering av vinduer og annen
detaljering. Spørsmålet er heller om den bør være det?
Man kan også snu på det. Rent rettslig er
minimumskravene til en reguleringsplan kun at arealbruken, altså arealformålet,
fastsettes og at en reguleringsplan som skal være grunnlag for
byggesaksbehandling av en utbygging må angi grad av utnytting. Ut over dette
vil lovens generelle regler om plassering, høyder, arkitektonisk kvalitet,
visuell utforming, uteoppholdsarealer, opparbeidelsesplikt for offentlig
infrastruktur med mer måtte legges til grunn dersom ikke noen annet er bestemt
i reguleringsplanen. I tillegg har de aller fleste kommuner diverse krav
allerede, fastsatt i kommuneplanens arealdel. Så fremt reguleringsplanen ikke
konkret bestemmer noe annet, vil kravene i kommuneplanens arealdel gjelde
sammen med reguleringsplanen. Det betyr eksempelvis at dersom kommuneplanens
arealdel har minstekrav til uteoppholdsareal eller parkering trenger disse ikke
gjentas i reguleringsplanen.
Selv om loven og kommuneplanens arealdel
utfyller reguleringsplanen vil det i mange tilfeller være behov for ytterligere
avklaring og noe detaljering i reguleringsplanen, men det er viktig at rammene
ikke blir så strenge at det kun er eksemplet i plansaken
(illustrasjonsprosjektet) som kan gjennomføres uten dispensasjoner. Den
omfattende, og økende, bruken av reguleringsplanen til å detaljere krav som man
senere må søke dispensasjon fra, er et resultat av kultur og praksis – ikke av
juss. Det er forståelig at de som jobber med planlegging både på privat og
offentlig side er opptatt av å sikre at gode løsninger og kvaliteter fra
planprosessen blir videreført i det fremtidige prosjektet. Problemet er
imidlertid at planavklaringen og dermed planprosessen skjer i en tidlig fase av
prosjektutviklingen, lenge før et konkret prosjekt er tilstrekkelig avklart på
detaljnivå. Grunnlaget for svært detaljerte bestemmelser i reguleringsplanen er
derfor ofte ikke tilstede.
Det er sluttproduktet som teller
Dersom reguleringsplanen er svært
detaljert, og forutsetningene har endret seg underveis – slik de ofte gjør, blir
det gjerne behov for dispensasjoner. Dette fører til dobbeltarbeid for både
utbygger og kommunen.
Et godt eksempel er som nevnt
innledningsvis Munch Brygge. Prosjektet har vunnet to arkitektturpriser og blir
stadig trukket frem som et flott prosjekt både hva gjelder gode løsninger, bokvalitet,
arkitektonisk og visuell utforming. Detaljreguleringen for eiendommen ble
vedtatt i 2014 med et detaljert kart og 12 sider med spesifikke
reguleringsbestemmelser i tillegg til at bestemmelsene krevde oppfyllelse av diverse
krav i andre dokumenter som designhåndbok, temahefter for byrom og gaterom, belysningsplan
med mer. Det prisvinnende prosjektet fra 2020 er imidlertid ikke et
resultat av denne reguleringen, men av en mengde dispensasjoner fra
reguleringsplanen, herunder fra regulerte høyder, krav til utforming, plassering/retning
på passasjen gjennom prosjektet, reguleringsformål med mer. Eksempelvis krevde
reguleringsplanen at minst 40 % av fasadematerialet skulle være glass, mens det
er bruk av tegl som fasademateriale som i dag trekkes frem som en av de viktige
kvalitetene i prosjektet.
Lang saksbehandlingstid i
utviklingsprosjekter har en kostnad for både utbyggere og kommuner, i form av
tid og penger. Det er ikke gitt at det er en svært detaljerte reguleringsplan
som sikrer et godt sluttresultat. Det
er lønnsomt for alle parter å ha et bevisst forhold til hva som bør avklares i reguleringsplanen
og hva som kan tas i byggesaksbehandlingen og på den måten reduseredobbeltarbeid
og behov for dispensasjoner.
Artikkelforfatteren er Tone Gjertsen, partner i Advokatfirmaet DLA Piper.