GODT MOTTATT: Det nye kjøpesenteret på Holmlia er blitt tatt godt imot av kundene. Foto: Benjamin A. Ward
Kjøpesentrene til OBOS økte omsetningen med 5,6 prosent
OBOS' kjøpesentre økte omsetningen til 3,4 milliarder kroner i årets ni første måneder.
– Det er en tid med strammere økonomiske rammer for de fleste av oss og en tøff konkurransesituasjon mange steder. Vi har vært spente på utviklingen, og det er gledelig at vi fortsatt får positiv respons, og opplever økt besøk og fortsatt høyere omsetning enn samme periode i fjor, sier forvaltningsdirektør Thor L. Bareksten i OBOS Eiendom.
I Oslo kan kjøpesentrene Manglerud og Holmlia vise til en omsetningsvekst på henholdsvis 5,2 og 7,6 prosent. De to sentrene har omsatt for henholdsvis 605 og 227 millioner kroner så langt i år.
- Holmlia er et helt nytt senter som har blitt godt tatt i bruk av nærmiljøet, mens Manglerud Senter er et etablert senter som viser at nærsentrene lever i beste velgående og at folk fortsatt ønsker å handle lokalt, sier Bareksten.
OBOS største kjøpesenter, Lambertseter Senter, omsatte for 1.035 millioner kroner – en vekst på 3,7 prosent.
Kjøpesenteret Alti Tasta i Stavanger bidrar særlig positivt til totalen med en omsetningsvekst på 100 millioner kroner, opp 34 prosent fra fjoråret. Årsaken til det er å finne i store endringer som har blitt gjort på senteret det siste halvannet året, med nye butikker som Vinmonopolet, Sport Outlet, Elkjøp og Normal.
- Alle bransjer på senteret har økning i 2023, største vekst er innen Hus og Hjem hvor Elkjøp og Normal bidrar godt, senterleder Birte Wiinberg hos Alti Tasta.
OBOS eier følgende kjøpesentre: Lambertseter, Manglerud, Tveita, Tasta, Holmlia, Oppsal og Sandaker.