Artikkelforfatter Erik Enger-Mår er Specialist Counsel i Wikborg Rein med eiendomsutvikling og transaksjoner som arbeidsområde.
Foto: Stein E. Eriksen
Ny avklaring om "den til enhver tid gjeldende parkeringsnorm"
Mange reguleringsplaner angir at parkering skal opparbeides i henhold til "den til enhver tid gjeldende parkeringsnorm". Kommunal- og distriksdepartementet har i en ny uttalelse konkludert med at slike bestemmelser i reguleringsplaner ikke er gyldige.
I Oslo kommune
og mange andre kommuner har det lenge vært en utbredt praksis med å angi
parkeringsbestemmelser i reguleringsplaner i henhold til "den til enhver
tid gjeldende parkeringsnorm". Konsekvensen av dette har vært at kravet
til parkeringsdekning i byggeprosjekter har blitt basert på siste oppdaterte
parkeringsnorm i kommunen, selv om parkeringsnormen på vedtakstidspunktet for
reguleringsplanen var en annen. Dette har særlig skapt usikkerhet etter at
bystyret i Oslo i desember 2022 vedtok en ny parkeringsnorm som ikke lenger
stiller minstekrav til parkering. Oslo kommune ønsket derfor en avklaring på
hvordan disse endringene påvirker eldre reguleringsplaner og ba Kommunal- og
distriktsdepartementet om en tolkningsuttalelse.
Departementets
tolkningsuttalelse kom onsdag forrige uke, hvor Departementet konkluderte med
at en reguleringsbestemmelse om at parkeringsplasser skal opparbeides i henhold
til den "til enhver tid gjeldende parkeringsnorm" ikke er en gyldig
bestemmelse etter pbl. § 12-7 nr. 7.
Ettersom verken
lovens ordlyd eller forarbeider avklarer problemstillingen, og det heller ikke
er noe rettspraksis på området, baserte Departementet vurderingen på
overordnede hensyn. Det var særlig to hensyn Departementet la vekt på i sin
vurdering.
For det første
pekte Departementet på at en av hovedutfordringene med bestemmelser som
henviser til en variabel norm, er mangelen på forutsigbarhet. Reguleringsplaner
må være klare og entydige. Når parkeringskravene kan endres med en ny norm,
blir det vanskelig for utbyggere og grunneiere å planlegge og forstå de
faktiske kravene.
For det andre legger
plan- og bygningsloven stor vekt på medvirkning fra berørte parter i
planprosessen. Hvis parkeringskravene kan endres utenom den formelle
planprosessen, svekkes mulighetene for reell medvirkning. Det er viktig at
innbyggerne kan forstå og påvirke reguleringsplanene som påvirker deres
nærmiljø.
Hva nå?
Spørsmålet er
så hvordan man skal forholde seg til bestemmelsene i reguleringsplaner som
allerede er vedtatt. Departementet mener først og fremst at disse bør endres av
kommunene. For de planene som ikke blir endret argumenterer Departementet for
at bestemmelsen i seg selv ikke er ugyldig, dette har kun betydning om det har
vært etterfølgende endringer i parkeringsnormen etter vedtakelse av plan.
Dette betyr at
utbyggere skal forholde seg til parkeringsnormen på vedtakstidspunktet for
reguleringsplanen for prosjekter som er underlagt eldre reguleringsplaner.
Etterfølgende endringer i kommunens parkeringsnorm påvirker ikke planens
innhold.
I de tilfellene
hvor parkeringsnormen etter vedtakelse av plan har blitt endret til favør for
en utbygger (f. eks. at minimumskravet er fjernet) er dette samtidig et godt
argument for at dispensasjon fra reguleringsplan skal gis, slik at utbygging
kan skje i samsvar med gjeldende norm.
Artikkelforfatter Erik Enger-Mår er Specialist Counsel i Wikborg Rein med eiendomsutvikling og transaksjoner som
arbeidsområde.