315.000 KVM: Ny bebyggelse er oppgitt med et bruksareal på 315.000 kvadratmeter.
A-lab, LPO arkitekter og Leonard Design Architects
Frafaller innsigelse til gigantplanen for Lilleakerbyen
Statsforvalteren frafaller innsigelse til parkeringsdekningen, og har tro på at Mustad Eiendom og Oslo kommune vil imøtekomme dem også på øvrige punkter.
Mustad Eiendom har omfattende planer for Lilleakerbyen – et
område på begge sider av Lysakerelva. Planforslaget for Oslo-delen av området
ble lagt ut til offentlig ettersyn i juli, og i september fremmet
Statsforvalteren i Oslo og Viken innsigelse til en rekke punkter i
detaljreguleringsplanen. Blant annet fremmet de innsigelse til planforslagets
parkeringsbestemmelse.
Nå har Statsforvaltere trukket denne innsigelsen. I et brev
til Plan- og bygningsetaten (PBE) viser Statsforvalteren til at Lilleakerbyen
har svært god kollektivdekning «og vi mente derfor at en restriktiv
parkeringsnorm bør legges til grunn for hele området».
– Etter vår vurdering var den foreslåtte parkeringsdekningen
for høy og i strid med nullvekstmålet og Regional plan for areal- og transport
i Oslo og Akershus. Andre statlige og regionale myndigheter mente også at
parkeringsdekningen var for høy, men fremmet ikke innsigelse, påpekes det i
brevet til PBE.
Den 22. november 2022 ble det avholdt dialogmøte mellom Oslo
kommune v/PBE, forslagsstiller Mustad Eiendom, plankonsulent Civitas og
Statsforvalteren. Kort tid i forkant av møtet fikk Statsforvalteren tilsendt et
utfyllende notat som omtalte forslagsstillers analyser og argumentasjon knyttet
til nullvekstmålet og Regional plan for areal- og transport i Oslo og Akershus.
– Mustad Eiendom og Civitas argumenterte for at
planforslaget, med den foreslåtte parkeringsdekningen, bidrar til å nå
nullvekstmålet. Deres analyser viser at planforslaget gir en reduksjon på 5
prosent i personbiltrafikken, sammenlignet med dagens situasjon. Planområdet er
i dag svært bilbasert og reduksjonen i personbiltrafikken oppnås i hovedsak ved
å redusere antall parkeringsplasser med ca. 390 plasser.
– I dialogmøtet ga vi uttrykk for at vi syntes
forslagsstillers argumentasjon var god og at vi skulle vurdere om innsigelsen
til parkeringsnormen kunne frafalles i etterkant av møtet, skriver
Statsforvalteren
Nå har Statsforvalteren gjort denne vurderingen, og de mener
fremdeles at parkeringsdekningen i planforslaget er for høy. Planområdet har i
dag tilgang på tog, buss og trikk. Med Fornebubanen vil kollektivdekningen bli
enda bedre. Derfor anbefaler de Oslo kommune å redusere antall parkeringsplasser
som er relatert til handel.
– Samtidig mener vi
at forslagstiller har redegjort for at planforslaget ikke er i strid med
nullvekstmålet. Når planforslaget ikke er i strid med nullvekstmålet, mener vi
at grunnlaget for innsigelsen ikke er til stede. Vi trekker derfor innsigelsen
til planens parkeringsbestemmelse.
– For ordens skyld
understreker vi at de andre innsigelsene vi har fremmet fremdeles gjelder. Men
basert på det som ble sagt i dialogmøtet har vi tro på at forslagsstiller og
Oslo kommune vil imøtekomme oss på innsigelsene. Vi ser frem til å motta
reviderte bestemmelser i tråd med våre merknader og en eventuell anmodning om å
anse innsigelsene som løst, påpeker Statsforvalteren.