Marketing automation er et fantastisk verktøy, men hvordan kan det hjelpe deg som jobber i eiendomsbransjen? Og hvordan kommer du i gang? Dette skal vi gå gjennom her.
I dag har kunder i alle
bransjer høye forventninger til kommunikasjon. De krever bedre
tilbakemeldinger, raskere informasjon og økt relevans i dialogen. Samtidig blir
konkurransen om kundene hardere for alle i eiendomsbransjen.
Dette fører til at man må
legge enda mer innsats i kommunikasjonen, for å være «top of mind» og oppnå høy
kundetilfredshet. For å lykkes med dette trenger du smarte verktøy som lar deg effektivisere
kommunikasjonen og jobbe mer effektivt.
Hva er marketing automation?
Marketing automation er
akkurat det det høres ut som: En måte å automatisere utsendelser av e-post, SMS
eller andre former for kommunikasjon. Med et marketing automation-verktøy sender du
tilpasset innhold avhengig av reglene du selv setter opp.
Det kan beskrives som en
flyt med forskjellige former for kommunikasjon, som er satt opp med en rekke
parametere som for eksempel «hvis X skjer, da skjer Y i neste trinn».
Hva
vil da en slik «X» kunne være?
Her er noen eksempler
hentet fra hverdagen for deg i eiendomsbransjen, hvis noen:
· Besøker
nettsiden din og laster ned et bestemt materiale
· Registrerer
seg for nyhetsbrevet ditt
· Skriver
leiekontrakt for en leilighet
· Uttrykker
interesse for et nytt eiendomsprosjekt
· Nærmer
seg femårsdagen i kontorlokalene dine
· Foretar
en overflytting eller utflytting fra en av boligene eller lokalene dine
Noen av aktivitetene
ovenfor kan altså starte en skreddersydd marketing automation-flyt. I flyten
kan det da være flere nye hendelser som bestemmer hvordan personen i
kommunikasjonsflyten går videre. Dersom flyten består av en serie nyhetsbrev,
kan frekvensen på utsendelse bli høyere eller lavere avhengig av hvilke valg mottakeren gjør i løpet av
flytens gang.
Den som klikker på lenker
som angår spesifikke tilbud eller emner i nyhetsbrevet, kan bli sendt til en ny
flyt som fokuserer mer på det personen faktisk viste interesse for. Dette fører
til at kunden gis riktig informasjon til rett tid, med bedre treffsikkerhet.
Slik hjelper marketing automation deg i eiendomsbransjen
Sørger for mer fornøyde kunder
Ved hjelp av marketing automation-flyten effektiviserer du
kommunikasjonsarbeidet, og sørger for at kommunikasjonen har høy relevans for
mottakeren. Resultatet er at kunden føler seg sett, fornøyd og genererer mer
salg. Dette fører videre til høyere NPS-verdier (Net Promoter Score), økt
lønnsomhet og større kostnadsbesparelser