Annonsøinnhold

Marketing automation for eiendomsbransjen

Marketing automation er et fantastisk verktøy, men hvordan kan det hjelpe deg som jobber i eiendomsbransjen? Og hvordan kommer du i gang? Dette skal vi gå gjennom her.

Kundens økte forventninger

I dag har kunder i alle bransjer høye forventninger til kommunikasjon. De krever bedre tilbakemeldinger, raskere informasjon og økt relevans i dialogen. Samtidig blir konkurransen om kundene hardere for alle i eiendomsbransjen.

Dette fører til at man må legge enda mer innsats i kommunikasjonen, for å være «top of mind» og oppnå høy kundetilfredshet. For å lykkes med dette trenger du smarte verktøy som lar deg effektivisere kommunikasjonen og jobbe mer effektivt.

Hva er marketing automation?

Marketing automation er akkurat det det høres ut som: En måte å automatisere utsendelser av e-post, SMS eller andre former for kommunikasjon. Med et marketing automation-verktøy sender du tilpasset innhold avhengig av reglene du selv setter opp.

Det kan beskrives som en flyt med forskjellige former for kommunikasjon, som er satt opp med en rekke parametere som for eksempel «hvis X skjer, da skjer Y i neste trinn».

Hva vil da en slik «X» kunne være?

Her er noen eksempler hentet fra hverdagen for deg i eiendomsbransjen, hvis noen:

· Besøker nettsiden din og laster ned et bestemt materiale

· Registrerer seg for nyhetsbrevet ditt

· Skriver leiekontrakt for en leilighet

· Uttrykker interesse for et nytt eiendomsprosjekt

· Nærmer seg femårsdagen i kontorlokalene dine

· Foretar en overflytting eller utflytting fra en av boligene eller lokalene dine

Noen av aktivitetene ovenfor kan altså starte en skreddersydd marketing automation-flyt. I flyten kan det da være flere nye hendelser som bestemmer hvordan personen i kommunikasjonsflyten går videre. Dersom flyten består av en serie nyhetsbrev, kan frekvensen på utsendelse bli høyere eller lavere avhengig av hvilke valg mottakeren gjør i løpet av flytens gang.

Den som klikker på lenker som angår spesifikke tilbud eller emner i nyhetsbrevet, kan bli sendt til en ny flyt som fokuserer mer på det personen faktisk viste interesse for. Dette fører til at kunden gis riktig informasjon til rett tid, med bedre treffsikkerhet.

Slik hjelper marketing automation deg i eiendomsbransjen

Sørger for mer fornøyde kunder

Ved hjelp av marketing automation-flyten effektiviserer du kommunikasjonsarbeidet, og sørger for at kommunikasjonen har høy relevans for mottakeren. Resultatet er at kunden føler seg sett, fornøyd og genererer mer salg. Dette fører videre til høyere NPS-verdier (Net Promoter Score), økt lønnsomhet og større kostnadsbesparelser

Powered by Labrador CMS