Den
Norske Opera & Ballett kunne i 2008 invitere til sitt eget operahus i
Bjørvika. Snøhetta vant oppdraget, og bildet av skråplanet som stiger opp av
havet har siden åpningen gått verden rundt og blitt selve signaturen for
operahuset. Arkitektkontoret hadde et ønske om å gjøre taket til en allmenn
tilgjengelig plattform, og med det danne et nytt offentlig sted i Oslos
bysentrum. Et parallelt mål var å skape et nytt landskap som binder naturen og
Oslofjorden sammen med byen, og det vil mange mene de har fått til.
Annonse
Hva er
vakkert, spør Kamila Loba, arkitekt og byggesaksbehandler i Nittedal kommune.
Annonse
– La oss
definere vakkert først. Noe som er vakkert eller har god estetikk vil i de
fleste tilfeller variere fra person til person. Derfor er det spesielt
spennende for min del å skulle velge ett arkitektonisk verk som jeg definerer
som vakkert. Dette tvinger en til å tenke over en rekke aspekter knyttet til
estetikk, og arkitektonisk kvaliteter, sier hun og resonerer: – Estetikk
defineres som læren om det vakre og skjønne, og dette påvirkes videre av
individuelle, kollektive og allmenne preferanser. Hvordan vi definerer det som
er vakkert estetisk er således en sum av personlige utviklingsnivåer, samfunnet
vi lever i, egen oppvekst og generelle skjønnhetspreferanser.
Arkitekten
fremhever at definisjonen på vakkert er høyst aktuelt i dagens mediebilde med
det pågående opprøret knyttet til visuelle kvaliteter.
Annonse
– Det
vises til klassisk arkitektur som en form for fasit på det vakre. Med bakgrunn
i dette skulle Den Norske Opera & Ballett sett tilnærmet lik ut som
Nationaltheatret. Hadde det blitt like elsket i så fall, funderer hun, og tar
høyde for kompleksiteten som ligger bak å skulle velge verdens vakreste bygg.
Likevel har hun kun ett verk i tankene – Den Norske Opera & Ballett.
–
Arkitektur angår alle
Hennes
første møte husker hun godt. En aprildag i 2008, og følelsen sitter stadig i
kroppen. For det er en av virkningene arkitektur kan ha på henne. Arkitektur
kan få oss til å føle oss bra, føle oss dårlig, eller kanskje ikke føle noe i
det hele tatt. Loba husker bevegelsesmønsteret, hvordan spenningen var stigende
da hun tuslet over den lille broen over til hovedvolumet. Hun følte seg spent,
liten og nysgjerrig.
– Operaen
er et bygg for sansene, det er ikke selvfølgelig, det må oppleves. Når jeg sier
det så tenker jeg på at utformingen inviterer til en reise, en aktiv
undersøkelse av bygget. Det er tydelig hvor hovedinngangen er, men byggets
brukere får en invitasjon til å gå rundt, til å gå opp på taket. Du kan gå i
trapper, du kan gå på flater, du inntar bygget. Dette er magisk, for jo mer du
beveger deg rundt, jo større personlig forhold får du til det, forklarer hun.
Arkitekten
la merke til at materialene var enkle, elegante og la opp til egen sansing av
bygget. Samtidig er hun ydmyk og anerkjenner at operaen er ulik for oss alle.
– Det er
mulig å observere mennesker i alle aldre, fra alle samfunnsgrupper og med ulik
bakgrunn. Det er en kunst å tegne arkitektur som uten forklaring inviterer til
bruk. Oslos befolkning forstod at dette bygget er en opplevelse, for alle,
uavhengig av om man skal se en forestilling, presiserer hun. Dette bygget
oppfattet Loba som vakkert fra første gang hun opplevde det på nært hold.
– Den
Norske Operaen er for meg verdens vakreste bygg. Min opplevelse av bygget har
dog endret seg fra første gang jeg så det. Etter at jeg ble ferdigutdannet
arkitekt, har jeg på et mye dypere nivå forstått og satt pris på sider og grep
ved verket som jeg ikke forstod tidligere. Det er også viktig å nevne,
arkitekturkompetanse, arkitekturforståelse kan læres og arkitekter har en plikt
i å formidle dette til resten av befolkningen. Arkitektur angår alle, sier hun.
Arkitektur
er makt og handler om så mye mer enn visuelle kvaliteter ifølge Loba. For henne
er ikke operaen verdens vakreste bygg utelukkende på grunn av visuelle
kvaliteter. Hun trekker frem funksjonalitet og symbolverdi.
– Operaen
er for meg en fysisk manifestasjon av demokratiet vårt, av de verdiene landet
vårt er bygget på. Felleskap, raushet og inkludering. Et arkitektonisk verk
består av en rekke elementer som sammen utgjør en gjennomtenkt helhet. Bygget
representerer arkitektonisk kvalitet på sitt ypperste, sier hun.
Bygget på
respekt
Arkitekten
peker bort på operaen og forklarer at den har et utradisjonelt og oppdelt volum
som trappes ned mot fjorden i en glidende overgang.
Arkitekten
peker bort på operaen og forklarer at den har et utradisjonelt og oppdelt volum
som trappes ned mot fjorden i en glidende overgang.
– Vannet,
selve naturelementet, får trekke opp og ned på det som er en forlengelse av
byggets tak. Volumet er konstruert av ulike deler som alle gir rom for noe
ulikt. Baksiden har den mest tradisjonelle volumet hvor ballerinaene kan svinge
seg i hoveddansesalen og se ut over Oslobukta. Samt et verksted hvor kostymer blir
designet, sydd og produsert, sier hun entusiastisk og fremhever at alt dette
kan folk se, og at befolkningen får ta del i det som skapes, det som er selve
kjernen i bygget – generøst mener hun.
Videre
beskriver hun bygningsmassen med utradisjonelle volumer som bryter fra
hverandre som isflak, hvor noen heller ned mot vannet, og andre blir værende og
trekker seg opp mot himmelen.
– Selve
hjertet i bygget er kledd i glass, det er mulig å se buede former, eik,
standhaftighet. Hovedsalen kommer til syne, der hvor forestillingene utfolder
seg, hvor hovedfunksjonen finner sted. Den Norske Opera & Ballett har
materialer som bygger opp under historiefortellingen bygget er. Et solid
arkitektonisk verk behøver ikke å inneholde ekstreme mengder med materialer,
sier hun, og konkluderer at folkets opera viser oss varige og solide
materialer.
Slik Loba
opplever operaen er dette en gjennomtenkt harmoni mellom carraramarmor, glass,
eik og stål. Som på mange måter er en skildring og konkret visualisering av det
nordiske, det Norske, varige og enkle.
– Alle
som har vært på operaen kan også formidle at materialene har en dybde, har
sjatteringer, endrer seg med tiden og er balansert. Materialene følger
volumstrukturen, der det ikke er marmor kommer det glass til syne. En overveid
balanse mellom hardt og lett, lyst og gjennomsiktig. Nærmest en skildring av
naturen i seg selv, beskriver hun.
På mange
måter er operaen for henne det aller beste eksempelet på symbolarkitektur.
– Dette
er ett av Norges fremste merkevarer og er lagt merke til av hele verden. Den
Norske Opera & Ballett er bygget på respekt. Respekt til kontekst, respekt
til det norske og naturkjære. Volumet er mektig, men kompletterer likevel
fjorden, harmonerer med de naturlige omgivelsene, fortsetter hun.
En ny
bydel
PROFIL
Navn: Kamila Loba
Verdier: Empati, respekt og integritet Utdannelse: Hun er utdannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi, KADK, i Danmark. Hun har i tillegg en grad innen human resources fra Oslo Met og er sertifisert personlig trener gjennom AFPT.
Aktuelt: Arkitekt og byggesaksbehandler i Nittedal kommune.
Bosted: Grünerløkka, Oslo
Tidligere erfaring: Loba har vært en del av BA-næringen siden 2012 med første stopp i AF Gruppen. På konsernnivå jobbet hun både med strategisk HR, rekruttering og employer branding. Under arkitekturutdannelsen i København var Loba ansatt i Vilhelm Lauritzen arkitekter og det internasjonalt anerkjente 3XN. I hovedstaden har Loba vært med på å starte Mad Communication i Mad-gruppen og jobbet med arkitekturformidling, PR og kommunikasjon for selskapets arkitekter samt en rekke eiendomsselskaper i bransjen.
Om: Loba brenner for faget. Hennes tverrfaglige fagkompetanse har gitt henne et unikt perspektiv på hvordan arkitekter kan bidra til å nå store internasjonale målsettinger som FNs bærekraftsmål, for å nevne noe. Loba sin filosofi er tett knyttet til oppfattelsen om at arkitektur er verdi, samt at BA-næringen har rom for arkitekter i mange forskjellige roller, både i offentlig og privat sektor.
Privat, og som personlig trener, har Loba en stor interesse for fysisk aktivitet og er til stadighet på jakt etter byrom og steder som naturlig legger opp til det. Hun elsker å trene, hun hører på musikk fra hele verden og sykler rundt i Oslos gater. Fotball er for Loba verdens vakreste sport, med Formel 1 er på en sterk andre plass. Hun er generelt opptatt av mennesker og danner stadig nye relasjoner.
Operaens
turbulente forhistorie er noe Loba liker særlig godt. Det var ikke gitt at det
skulle bygges en opera i det hele tatt og entusiastene har kjempet i mange år.
Da det så ble vedtatt i år 2000 fulgte flere år med diskusjoner om plassering.
–
Oppføringen av et bygg som operaen, en institusjon, krever nøye og strategiske
valg. Derfor er det fantastisk at det ble besluttet at den skulle plasseres i
Bjørvika. Starten på et nytt kapittel i Oslo sin byutviklingshistorie. Det
skulle bli utgangspunktet, referansen for resten av bygningsmassen som de
nærmeste årene skulle bygges i Bjørvika, sier hun, og legger til at det begynte
med operaen, og nå fjordbyen som har blitt et helt nytt sted for befolkningen,
med Barcode, Munch Brygge, Vannkunsten og Sørenga.
– Steder
som har blitt så naturlige at vi knapt husker at Bispelokket faktisk var en
realitet. Bjørvika blir hyllet og hatet. Spennende byrom med vannkanaler,
bystrand og stasjonsallmenning. Grå materialer, stålplater og harde overganger.
Mye er bra og mye kunne vært bedre. Jeg elsker hvordan byen utvikler seg, og
jeg tenker i mange scenarioer har vi godt av å se tilbake til der det startet,
til alt operaen betyr for folket, hva den symboliserer og hva den inviterer
til, understreker hun.
– Har du
blitt inspirert av operaen i noen tidligere prosjekter?
– Jeg
brenner for arkitekturformidling. I den sammenheng er operaen et eksempel i
særklasse når det kommer til å belyse hvor kompleks og innholdsrik arkitektur
kan være. Hvor betydningsfullt det er for å bygge fremtidens Norge, hvor viktig
det kan være for å nå bærekraftsmålene, svarer hun.
Bærekraftsmålene
rommer mange fag og områder. Visuelle kvaliteter er en ting. Loba trekker frem
miljø, materialer og klimagassutslipp. I diskusjonen knyttet til arkitektur
mener hun det er på sin plass å snakke mer om hvordan arkitektur kan bidra til
fysisk aktivitet og samling av folk. Loba er også personlig trener i tillegg
til å være arkitekt. Som følge av dette er hun spesielt opptatt av at
arkitektur kan være et verktøy for å fremme folkehelse.
– WHO
alarmerer til stadighet om at jordas befolkning må bevege seg mer. Her er
operaen et prakteksempel på hvordan offentlige bygg inviterer til aktivitet og
opplevelse også utenfor åpningstid. Bygget inspirerer til fysisk aktivitet i
ulike former. Rolig spasertur til takets topp, noen jogger, det har vært
gjennomført yogatimer, konserter og RedBull stupekonkurranse. Det finnes
nærmest ikke begrensninger og bygget inviterer folk fra alle samfunnsgrupper.
Bygget tilhører alle, avslutter hun.