LEVENDE
SENTRUM
Boliger, kontorlokaler og
utadrettet virksomhet
skal bidra til et levende
sentrum.Illustrasjon: Eve
Sandvikas hevn: Setter endelig byen på kartet
Det var et stort tap for Sandvika da Handelshøyskolen BI flyttet til Nydalen i Oslo i 2005. Nå er Andenæs Eiendom, Entra, Bane Nor og Bærum kommune i ferd med å transformere den søvnige forstadsbyen ved E18 til en urban destinasjon.
Den korte
reportasjereisen fra Estate Medias kontor i Rådhusgata 5 Oslo til Andenæs Eiendom
i Sandvika, er et godt eksempel på fordelene ved å være lokalisert ved
kollektivkutepunkt. Fra nederste del av Rådhusgata, rett ved
Annonse
Oslo
Børs, er det bare noen minutters gange til Sentralbanestasjonen. Toget tar 12
minutter til Sandvika stasjon, og derfra et det bare noen minutter å gå til
Andenæs Eiendom ved Sandvikselva.
Annonse
Nytt liv
og bypuls
Det er en
voldsom byggegrop som åpenbarer seg i Sandvika Sentrum. Her er Andenæs
Eiendom i ferd med å oppføre en bygningsmasse på 56.400 kvadratmeter. Nærmest
togstasjonen kommer Revir – et konsept som strekker seg over flere nye bygg
som omfatter to hele kvartaler nærmest togstasjonen. Her kommer det nye,
spennende butikker og serveringstilbud på gateplan og kontorer fra andre til
femte etasje. Dette skal skape nytt liv og bypuls i Sandvika sentrum.
Annonse
I
innsalget til potensielle leietakere fokuserer Andenæs Eiendom blant annet på den
sentrale plasseringen rett ved togstasjonen og bussterminalen kombinert med et attraktivt bygulv med alle mulige tilbud og bildelingsordning, noe som gjør
kontoret lett tilgjengelig og gir gode muligheter for at bedriftene kan gjøre
miljøvennlige valg.
Snø- og
isfritt sentrum
Første
byggetrinn består av 209 boliger i tillegg til næringslokalene. Prosjektet, som
har navnet Helgerudkvartalet, tilbyr et stort spenn på leilighetene, fra
praktiske ettroms på 21,5 kvadratmeter til femroms på 197 kvadratmeter, hvorav
noen med privat takterrasse.
Tanken er
at de aller fleste skal kunne finne seg en bolig som passer her. Dette spennet
skal gi grobunn for et dynamisk og godt naboskap, hvor mennesker kan møtes og
omgås på tvers av alder og livssituasjon med takhagene og takterrassene som
naturlige samlingspunkt.
Mange,
spesielt de eldre, vil nok sette stor pris på at gater og torg rundt den nye
bebyggelsen i Sandvika sentrum får varmekabler, slik at folk slipper å gå på
snø og is. Dette tiltaket er det Bærum kommune som står for. For øvrig blir
Sandvika sentrum bilfritt.
Boligsalget
bedre enn forventet
– Vi var
usikre på om folk ville skjønne hvor fantastisk dette vil bli, men det gode
boligsalget taler vel for seg selv, sier administrerende direktør Wincent Haga
i Andenæs Eiendom.
I første
salgsrunde ble 116 leiligheter solgt på bare en uke.
–
Boligsalget er bedre enn forventet. Det er en god mix av boligkjøpere. I de tre
første salgstrinnene har det vært en 50/50-fordeling på kjøpere over og under
50 år, sier han.
Frem til
nå har det vært begrenset med boliger i Sandvika sentrum, men dette endres
altså drastisk nå. Kombinasjonen av boliger, kontor og publikumsrettet
virksomhet skal skape liv og røre.
– Det
blir som en storby med et godt utvalg av restauranter, cafeer og butikker.
Dette kommer i tillegg til Sandvika Storsenter, som bare er 2 minutters gange
unna. Vi setter Sandvika på kartet, fastslår Haga.
Og mens
boligutviklere i Oslo har en leilighetsnorm å forholde seg til med krav til
store leiligheter, stiller Bærum kommune kun et minimumskrav til antall mindre
leiligheter (20 prosent). Derfor bygger Andenæs Eiendom mange små leiligheter,
for å få inn unge beboere.
Fremoverlent
kommune
For
Sandvika var det en solid opptur da Handelshøyskolen BI åpnet sine nye lokaler
i byen i 1989, men i 2005 flyttet skolen i Nydalen. Da så det ut til at
Sandvika skulle fortsette som en søvnig forstadsby til Oslo.
Nå er
Sandvika i ferd med å slå kraftig tilbake takket være Bærum kommune og de store
grunneierne i sentrum.
–
Kommunen er fremoverlent, og har ambisjoner for Sandvika, sier eier og
styreleder Kristoffer Andenæs i Andenæs Eiendom
– Nå
kommer det mer mennesker i Sandvika sentrum, og folk avler flere mennesker,
påpeker han.
E18 i
tunnel
I tillegg
til planene som allerede er vedtatt for Sandvika sentrum, ligger det betydelige
muligheter for byutvikling i forbindelse med E18 Vestkorridoren. Dette er en
fellesbetegnelse på hovedveiene som går fra Oslo sentrum og videre vestover til
Asker. Det planlagte motorveiprosjektet utgjør en strekning på 17,3 km, og på
sin ferd vestover passerer den tre kommuner; Oslo, Bærum og Asker.
Stortinget
har vedtatt Nasjonal transportplan for perioden 2022-2033. Planen inkluderer ny
E18 gjennom hele Vestkorridoren for å sikre realisering av ny motorvei, god
framkommelighet for buss og ny hovedsykkelvei.
Dagens
E18 er en av landets mest trafikkerte veistrekninger med årsdøgntrafikk på ca.
90.000 biler. De store trafikkmengdene forårsaker køproblemer, dårlig
fremkommelighet for kollektivtrafikk, barrierevirkning gjennom by- og tettsted,
samt støy- og luftforurensing.
Veiprosjektet
E18 tar mål av seg å redusere disse problemene, ved at det skal fremme miljø og
byutvikling, gjennom blant annet tunnel under Sandvika og miljølokk ved Høvik
og Stabekk.
Store
arealer frigjøres
– Vi har
stor tro på at E18 blir lagt i tunnel under Sandvika, og i så fall blir det
frigjort store arealer til byutvikling, i tillegg til at løsmasser fra
E18-utbyggingen kan fylle ut sjøfronten, sier Andenæs.
– I
umiddelbar nærhet til Oslo er Sandvika eneste satellitten som utvikler
sjøfronten på en positiv måte, legger han til.
Bærum
kommune har god erfaring med å benytte seg av løsmasse fra veiutbygging.
Kadettangen, eller Sandvika Fjordpark, har siden 2014 gjennomgått en omfattende
forvandling. 40.000 lastebillass med tunnelmasser fra nye E16 er blitt dumpet i
sjøen, og utvidet området fra 7 til 22 mål med ny badestrand.
I tillegg
har området fått et innbydende rekreasjonsområde med park, volleyballbaner,
aktivitetsområde med kiosk, lekeplass og en ny festivalplass som skal benyttes
til parkering utenom arrangementer. Området har også fått 10 stk nedgravde containere
med totalt 50 m3 søppelrom under bakken.
–
Kadettangen, og den videre veien ut til Kalvøya, er allerede lett tilgjengelig
fra Sandvika sentrum i dag. Men det er klart at Sandvika som helhet vil få et
ytterligere løft med E18 i tunell. Det vil rett og slett bli et før og etter,
sier Andenæs.
Langsiktig
byutviklingsområde
Utvikling
av Sandvikas sjøfront er en sentral byutviklingsoppgave for Bærum kommune.
Fjerning av motorveien er et avgjørende grep for å kunne utløse
byutviklingspotensialet som ligger i å koble Sandvika til fjorden.
Kommuneplanens
arealdel viser til Sandvika sjøfront som et langsiktig byutviklingsområde. For
å imøtekomme kommuneplanens krav om felles planlegging av sjøfronten, anbefaler
kommunedirektøren at kommunen – parallelt med Statens vegvesens planlegging –
utarbeider en samlet plan for arealene langs sjøfronten.
–
Kommunedirektøren ser utviklingen av en helhetlig og sammenhengende sjøfront i
Sandvika i et langsiktig tidsperspektiv, som kan styrke og videreutvikle
Sandvikas identitet. Det er viktig å avklare hvilken rolle de ulike delområdene
av sjøfronten skal ha, hvordan de forholder seg til hverandre og mulighetene
for å skape forbindelser til og sammenheng med bakenforliggende bystruktur og
landskap, fremgår det av dokumentet «Prinsipper for fremtidig utvikling av
Sandvika sjøfront» utarbeidet av Bærum kommune i 2020.
Entra ser
muligheter
I tillegg
til Andenæs Eiendom er Entra og Bane Nor betydelige eiendomsbesittere i
Sandvika. Entra eier blant annet Otto Sverderups plass 4 – et bygg med et areal
på ca. 16.000 kvadratmeter.
Hoveddelen
av bygget inneholder et kunnskapssenter for Bærum kommune, med studietilbud fra
Høgskolen i Oslo og Akershus, voksenopplæring, musikk og kulturutdanning,
flyktningkontor, og i tillegg er det næringslokaler på gateplan.
Dessuten
har Kjørboparken ved Sandvikselvas utløp vært i Entras eie siden 2007. Estate
Nyheter har tidligere omtalt at Entra ser muligheter for at dette kan bli et
attraktivt boligområde. Med E18 under tunnel i Sandvika, vil dette bli et
kremområde.