Magasin:

A-ONE: Marianne Wollan er nå i gang med sin nye satsing A-One.

Portrettet: Solgte Evolve – nå er hun i gang med et nytt konsept

Marianne Wollan liker å oppdatere seg på trender, hadde god timing med selskapet Evolve, og bygger nå opp en portefølje av eksklusive boliger for kortidsutleie.

– Jeg følte at Evolve var familien min. Men det kom til et punkt der noe måtte skje for å ta selskapet videre til det neste nivået, og det ville bli veldig kapitalkrevende. Jeg fikk et tilbud før R8 Property kom på banen, men det var for dårlig. Tilbudet fra R8 var mye bedre, og jeg tenkte at hvis jeg ikke gjør noe nå, gjør jeg ikke noe godt for bedriften min, sier Marianne Wollan om salget av co-workingselskapet Evolve i 2019. Hun ønsker ikke å kommentere tall, men Recreate (tidligere R8) har tidligere rapportert at kjøpesummen var i underkant av 100 millioner kroner.

Fikk drømmejobben

Det var litt tilfeldig at hun kom inn i eiendomsbransjen, for etter 8 år i Nederland innen merkevare og distribusjon i klesselskapet Mexx, bestemte hun seg for å flytte tilbake til Norge.

– Jeg fikk drømmejobben min i Mexx rett etter studiene på BI (tidligere NMH), hvor jeg rapporterte direkte til visepresidenten i selskapet. Saudia Arabia var arbeidssted den ene dagen, og Paris den neste. Jeg bodde et halvt år i en liten leilighet på Champs Èlysées med utsikt over Eiffeltårnet. I Tyskland kjørte jeg fra by til by besøkte sikkert 100 varehus. I Øst-Europa «oppdaget» jeg Leipzig og Dresden og Weimar – hvor Goethe har sitt fødested. Jeg elsket jobben min, og trodde jeg kom til å jobbe internasjonalt for alltid. Slik ble det ikke.

Pendlet til Norge

Selskapet hadde planer om å gå på børs, men ble kjøpt opp av Liz Claiborne Inc.

– Jeg hadde pendlet til Norge i forbindelse med studier på Universitetet i Oslo. Dette var rett etter 11. september, og jobbmarkedet var trangt, og jeg begynte å jobbe hos min far, forteller Wollan.

Farens bedrift, PG Consult, drev med arbeidsplassutvikling fra et ledelsesståsted. Han jobbet ofte i forbindelse med organisasjonsendringer, og utfordret kundene: Hvor ser de seg selv om 5 år? Hvordan kan lokalene hjelpe dem til å komme dit? Ofte var flytting til nye lokaler en del av prosessen. Store bedrifter – deriblant Cap Gemini, Tieto Enator, Forsvarsbygg, Høyskolen i Akershus – leide han inn gjerne 1-2 år om gangen.

Fremtidens kontor

– Det passet veldig godt at jeg kom inn og hjalp ham med å jobbe med virksomhetstilpasset arbeidsplasser, der kjernen var at man i bedriften går i fra «mitt» og «ditt» til «vårt». Det er bedriftens felles ressurser som er i fokus – hvordan man gjør hverandre gode. Dette er for meg også kjernen i co-working; deling av ideer, kunnskap og erfaringer til felles nytte og glede.

Under et seminar om fremtidens kontor i Stockholm i 2003 besøkte de United Spaces.

– Jeg syntes det var veldig spennende. De hadde holdt på i 10 år, og noe sånt fantes ikke i Norge. Vi prøvde å få til en franchise-avtale med dem, men vi hørte ikke noe. I ettertid var det like greit, for vi startet vår egen virksomhet med den første kontorløsningen på Myrens verksted ved Akerselva.

Inkluderende kultur

Lokalet var på 1.200 kvadratmeter, og et 50/50-samarbeid med Myren Eiendom. Deretter åpnet Evolve et kontorfellesskap på Fornebu, også det et 50/50-samarbeid med Fornebu Inkubator.

– Det handlet mye om samarbeid og kommunikasjon med leietakerne. I begynnelsen var det mest gründerbedrifter, men etter hvert begynte det å komme eldre selskaper til Evolve.

– I lokalene snakket folk sammen, og åpnet opp dører for hverandre gjennom sine nettverk. Sånn sett begynte snøballen å rulle. Evolve ble et sted for en åpen og inkluderende kultur. Da jeg sluttet i selskapet, var det fremdeles mange som satt i lokalene etter 18 år. Det som fikk meg til å stå på hver dag, selv om det til tider var krevende, var at jeg følte jeg gjorde en forskjell med å hjelpe andre å lykkes – det ga mening.

Sto helt alene

FIKK DRØMMEJOBBEN: Marianne Wollan fikk drømmejobben i klesselskapet Mexx rett etter studiene på BI.

Da hun solgte Evolve, hadde selskapet 23 åpne kontorfellesskap i tillegg til noen lukkede løsninger med alt fra 2 til 20 plasser. Omsetningen nærmet seg 50 millioner kroner. Men det har ikke vært strake veien til en suksessbedrift. I 2008 fikk faren slag.

– Da stod jeg helt alene. Far sa at jeg kunne legge ned hvis det ble for tøft, men da hadde vi holdt på med Evolve i 3 år. Blod, svette og tårer ville vært forgjeves, og det var helt uaktuelt for meg. Men det ble en tøff periode, og selskapet gikk så vidt i pluss, sier hun.

Faren døde året etter slaget.

Ble et flaggskip

Wollan begynte å jobbe hardere enn noen gang, og implementerte et selvbetjent konsept ved hjelp av teknologi, noe som utgjorde en vesentlig effektivisering av driften. Deretter klarte hun – på mirakuløst vis, som hun selv formulerer det – å få leie et lokale i Akersgata 1-5 av T. H. Holm Eiendom uten garanti. Deretter fikk hun en fremleiekontrakt av Deloitte i Snøhetta-bygget i Barcode-rekken.

– Det tok Evolve til et nytt nivå. Det ble et flaggskip, noe som viste seg i leieavtalene som ble inngått.

Fikk viktig avtale

Deretter inngikk selskapet et samarbeid med Aspelin Ramm Eiendom, og ble tilbudt en joint venture-avtale, slik at Evolve slapp å stille med garantier og betale for møblering etc.

– Dette var en veldig viktig avtale for selskapet, og jeg tok denne modellen videre i andre lokasjoner, sier Wollan, som nå ser tilbake på Evolve-tiden fra et møterom i Dronning Eufemias gate 8 – det første bygget i Barcode-rekken.

Her har selskapet A-One, som hun driver og eier sammen med daglig leder Eric Horne, leid seg inn i et kontorfellesskap. Det er selvsagt praktisk, ettersom A-One har to utleieleiligheter i luksusprosjektet Vannkunsten i Bjørvika. Og det er nettopp luksus leietakerne skal få gjennom det nye konseptet.

Wellness-tilbud

– En realiserbar idé kommer ikke når du vil. Når ideen kommer, er det opp til deg selv om du vil ta den, sier hun.

Wollan og Horne, som har hotellbakgrunn – blant annet fra The Thief – utviklet ideen gjennom ett års tid. A-One skal være en slags krysning mellom hotell og apartment-hotell innenfor high-end segmentet. Prisene er på nivå med suiter på hoteller, og vil typisk ligge på 15.000-20.000 kroner per døgn, avhengig av sesong.

– Vi innlemmer hotelltjenester som frokost, renhold og concierge. I tillegg skal vi tilby mer unike opplevelser som personal shopping, guidede turer, personlig trener med mer. Dette er hva vi ønsker å omtale som et «wellness-tilbud» for våre gjester, som viser at vi bryr oss om helsen til de som bor hos oss; fysisk, mentalt og sosialt.

– Vi skal også tilby en autentisk opplevelse, der gjestene bor i et nabolag og har fantastisk utsikt.

Digital resepsjon

En nøkkelfaktor er at konseptet er sømløst og digitalt.

– Vi har digital resepsjon, som kan brukes som en service-stasjon. Vi møter også gjestene personlig ved innsjekk. Vi er på plass i leiligheten i løpet av kort tid, hvis gjestene vil at vi skal fikse noe for dem. Eric har som nevnt lang hotellerfaring, og vet at det kan komme mange forespørsler av ulik karakter. Vi fikser det meste innen rimelighetens grenser. Leilighetene markedsføres på ulike digitale plattformer, og alle skal ha felles branding. Blant annet finner gjestene A-One-logoen på sengetøy, håndklær, morgenkåpe og tøfler.

Lyden av bølgeskvulp

Fra kontorfellesskapet i Barcode-rekken tar vi heisen ned på bakkeplan, og går Dronning Eufemias gate i retning av Vannkunsten, som ble oppført for Oslo S Utvikling. De første husene stod ferdig våren 2020, og Vannkunsten ble året etter kåret til årets bygg, før det var blant tre finalister til Oslo bys arkitekturpris.

I promoteringen av prosjektet skrev Røisland & Co Eiendomsmegling at «lukten av sjø og lyden av bølgeskvulp gir ro i sjelen, og det er nettopp sjøen som vil danne omrisset for nabolaget som vokser frem i området».

Spektakulær utsikt

Wollan viser oss veien til én av de to leilighetene som A-One leier ut i Vannkunsten. Fra balkongen er det spektakulær utsikt mot indre Oslofjord, og det nye Munchmuseet er praktisk talt nærmeste nabo. I leiligheten er det høyt under taket, og den er innredet for at gjestene skal trives der.

– Vi har et samarbeid med blant annet Expo Nova, Galleri Brandstrup og hudpleieleverandøren Sprekenhus. Hvis man forelsker seg i leiligheten mens man bor her, så er den også til salgs – men da til en pris over markedet, for vi vil jo i utgangspunktet ikke selge. Litt morsomt er det likevel å kunne tilby «try before you buy», som ikke er noe særlig utstrakt konsept brukt i Norge. Det er i grunnen den perfekte måten å kjøpe på, i stedet for å ta en kjøpsbeslutning basert på noen få minutters visning som ofte er tilfellet i dag.

HAR TROEN: Marianne Wollan har stor tro på Vannkunsten i Bjørvika.

100.000 for 5 døgn

Leiligheten har nettopp vært utleid til en britisk familie med to voksne og tre barn, hvorav den ene er baby, og barnesengen står fremdeles igjen på master soverommet. Dette var det første utleieforholdet til A-One, og for de fem dagene betalte familien 100.000 kroner.

– Det gikk bra, og de var veldig fornøyde. Vi tenker at hovedmålgruppen vår er gjester fra Storbritannia og USA, men det vil selvsagt komme besøkende fra andre land også, inkludert nordmenn som vil ha en annerledes opplevelse i en annen by enn de selv bor. Dessuten er leiligheten våre ganske store, slik at de veldig godt tilrettelagt for familier.

Som en stor suite

Den andre leiligheten som A-One har kjøpt i Vannkunsten, er beliggende i første etasje inn mot kanalsystemet, som kan gi assosiasjoner til Venezia. Derfra kan gjesten nå ned trappen og ta seg en svømmetur eller kajakktur i Oslofjorden. A-One overtar sin tredje leilighet i Vannkunsten, nærmere bestemt det nye prosjektet Vannkunsten syd, i 2025.

– Dette blir som en stor suite. Vi gleder oss til denne er ferdig, og jeg synes det er gøy å prosjektere og bestemme form, farge, utnyttelse og aktivitet.

A-One er et annet konsept enn Evolve, men vi skal fremdeles overraske, og folk skal føle seg vel hos oss.

Vekstambisjoner

Den tredje leiligheten i Vannkunsten kommer i tillegg til en leilighet i Clemenskvartalet, to leiligheter i Sommerokvartalet (i regi av Petter A. Stordalen, Varner-familien og Aspelin Ramm), et townhouse i Solheimsgata og én villa i Marbella.

– Ambisjonen er å ha en portal bestående av 100 utleieenheter innen 5 år, hvor vi eier kun et fåtall av disse. Vi ønsker å inkludere korttidsutleie av boliger eid av andre, det være seg bedrifter eller privatpersoner, på årsbasis eller for avgrensede perioder.

– Vi har startet i Oslo, fordi det er blitt en utrolig spennende by som mange har fått øynene opp for. Som noen har sagt; Oslo er den stygge andungen, som er blitt en svane. Utover Oslo tenker vi i utgangspunktet større byer i Skandinavia, og så er jo Marbella interessant, det er jo nesten Oslo med alle nordmennene som reiser dit. I tillegg vil vi vurdere fritidseiendommer, og i så fall blir steder som Hemsedal aktuelle destinasjoner.

Gründer i 20 år

Etter 20 år som gründer har Wollan fått erfare at det er både fordeler og ulemper ved å drive for seg selv.

– Det er fint å kunne ta beslutningene selv, men samtidig har du aldri en sjef som klapper deg på skulderen, og sier at du har gjort en god jobb. I tillegg har du et konstant økonomisk ansvar, men jeg sover heldigvis godt om natten.

– I ettertid ser jeg at jeg har vært for dårlig på å feire det som har gått bra. Jeg har hele tiden rettet fokus foran, for å løse morgendagens problemer. Det kan være litt slitsomt til tider, men samtidig liker jeg å jobbe. Jeg er også ekstremt glad i kreative prosesser.

Powered by Labrador CMS