ENDELIG: – Ordet som har gått mest igjen etter lansering av planene, har vært «endelig», sier Emil Neumann Tingulstad.Foto: Anne Valeur/Pudder Agency
Mener markedet skriker etter et nytt hotellkonsept
Det nye hotellkonseptet Att skal kombinere boutique og apartmentshotell. – En white spot for en nisjeaktør, sier Emil Neumann Tingulstad om segmentet som Att kaster seg inn i.
Emil Neumann Tingulstad er daglig leder og en av grunnleggerne av ORO Living, selskapet som sammen med Wilhelm Hartwig og Simen Vinge står bak OROs nye hotellsatsing Att. Tingulstad har mer enn 15 års erfaring fra hotelleiendom og var blant annet partner i Nordic Hotel Consulting, som er en ledende hotellrådgiver i Norden. Tingulstad forteller at en av grunnene til at han har ønsket å satse, var fordi markedet domineres av de fire største aktørene, og at det er liten forskjell på konseptene.
Annonse
– Spesielt i Oslo og de andre store byene i Norge, er det viktig med differensiering. Det er ingen tvil om at det segmentet vi sikter oss inn mot, er en white spot for en nisjeaktør, sier Tingulstad. Segmentet han sikter til, er en kombinasjon av boutique- og apartmentshotell som starter opp i lokalene som tidligere huset Grims Grenka i Kongens gate. Hotellet, som har fått navnet Revier, åpnet i midten av september. Senere skal Att åpne Blystadvillaen på Torshov, som ORO nylig kjøpte.
Annonse
– Det var dette jeg var veldig lysten på, det er dette jeg ånder for hver dag. Att skal ikke være et hotell, det skal være et hus som bringer de lokale og de tilreisende sammen i meningsfulle fellesskap. Vi satser på prosjekter som ikke tar utgangspunkt i en designmanual, men hvor gjestenes opplevelser står i sentrum. Nøkkelen i forretningsstrategien ligger i å gi de besøkende en følelse av selvstendighet. Dette gjør vi ved å tilby en sømløs digital gjestereise, ha et sterkt fokus på design og ikke minst skape vibrerende publikumsopplevelser gjennom mat, drikke og kultur, sier Tingulstad.
Bruker mer tid i hjemmemarkedet
Annonse
Under pandemien har nordmenn feriert hjemme og Tingulstad merker seg at de har vært villige til å bruke mer penger på kvalitetsopplevelse i eget land enn før.
– Folk har vært villige til dette utenlands i mange år, og nå ser vi at nordmenn endrer vanene her hjemme også. Vi tror dette har kommet for å bli. Jeg er overbevist om at gjestene ønsker noe mer enn bare en overnatting. De er mer opplyst, de er flinkere på å utforske gjennom bruk av teknologi, sosiale medier osv. De følger med på hva som skjer og har derfor høyere forventninger. Da har vi som driver konseptene et ansvar.
Utdaterte hoteller
Han mener dagens måte å drive hoteller på, er en utdatert modell. Driftskostnadene er stigende, og personalkostnadene har gått i været.
– Samtidig blir gjestene mer selvgående. Boutiquehotellet er tradisjonelt dyrt å drive per gjest, mens apartment-hotell gir en tryggere bunnomsetning over tid. Vi mener vi har skapt en forretningsmodell som kombinerer det beste fra begge sider. En modell med mer forutsigbarhet, og helt andre driftskostnader, resulterer i at vi kan drive et konsept med bedre marginer, sier Tingulstad. Hvordan vil nøkkeltallene for deres konsept se ut?
– Når det gjelder topplinje-KPI, skal vi være med å heve snittet. Vi sikter inn mot toppen. Beleggsmessig vil vi nok ligge litt over snittet, mens prisene er et high end-produkt, sier hotellentusiasten.
Eksempelvis vil Att treffe blink på konseptet dersom en forretningsreisende bor på et rom med eget kjøkken og arbeidsstasjon. Og når den samme gjesten kommer tilbake til Oslo på helgetur med kona vil han ta inn på samme sted, men vil da booke seg et større rom uten kjøkken.
Hvilke tilbakemeldinger har dere fått for planene deres?
– Ordet som har gått mest igjen etter lansering av Att og snart åpningen av Revier, har vært «endelig». Vi er veldig ydmyke for hvor utrolig dyktige folk vi har fått fra bransjen. Det er vanskelig å rekruttere flinke folk til hotell og service om dagen, men vi har ingen ledige åpninger. Vi har klart å tiltrekke oss folk fra øverste hylle. Folk vil jobbe med et hotell med ambisjoner, som setter gjesten i fokus.
Tilbud
Att har ambisjoner om at husene deres blir destinasjoner i seg selv. Tingulstad, som er styreleder i Att, mener de har lyktes dersom gjesten sjekker inn på fredag og ut på søndag uten at de har forlatt huset.
– Vi skal skape pulserende hus med mye innhold. Fokuset på gjesten skal gjøre at de kommer tilbake. De skal være litt rockestjerner. Dermed blir ikke sentral beliggenhet med mange tilbud rundt det viktigste. Det vi ser etter, er beliggenheter og bygg som inspirerer oss. Det må være en demografi rundt husene som er attraktiv. Vi analyserer nøye, både områdets historie prosjekt ligger for eksempel midt på Torshov. Med bakkeplanskonsepter, først og fremst skapt for de lokale, skal vi skape hus som bringer mennesker sammen, fremfor å skape unaturlige skiller mellom byens befolkning og tilreisende gjester. Da skaper vi en energi og atmosfære i bygget og blir en positiv bidragsyter til lokalmiljøet, sier Tingulstad.
Egne ben
ORO har selv tilrettelagt for kjøpet av eiendommene, samt etableringen og konseptutviklingen av hotelldrifteren Att.
– Vi har en langsiktig plan. Leietakeren Att står 100 prosent på egne ben og skal kunne inngå leiekontrakter uavhengig av eier av bygget. Att ble etablert som resultat av at vi så at vi kunne gjøre det selv. Samtidig er det en veldig homogen eierstruktur i både driftsselskapet og eiendomsselskapet, sier Tingulstad. Blant investorene er Brødrene Jensen, ORO og Montin.
– Revier og Blystadvillaen er to av flere prosjekter i OROs satsninger, deretter er ambisjonen å vokse til 15 hus i løpet av de neste fem årene i byer som Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, samt i utlandet, avslutter Tingulstad.