MOT KORONA: Da Norge stengte i fjor ble det tomt i kjøpesentrene. Arkaden i Skien hadde imidlertid ingen planer om å legge seg på ryggen for å døFoto: Tor Helge Thorsen
Gikk til krig mot korona og vant
Etter at Erna Solberg i fjor beordret å stenge Norge, stilte ledelsen iArkaden senter i Skien følgende spørsmål: Hva gjør vi nå? Ett av svarene varå skape en nettbutikk slik at leietakerne kunne selge varene sine som før.
– Senteret hadde lenge jobbet mye med å trekke folk til sentrum, men plutselig kom det ingen kunder. Da måtte vi tenke nytt og vi lanserte konseptet Arkaden Levert på Døra, sa Yvonne Aasbø til Estate Nyheter i fjor.
Annonse
Hun er byråleder i R8 Edge, som er R8 Group sitt reklamebyrå. R8 er samtidig eier av Arkaden. Nettbutikken de etablerte nærmest over natten i fjor vår, inkluderte senterets butikker i tillegg til en lokal hjemkjøringstjeneste. Tiltaket fikk andre aktører i byen til å bråvåkne, og kommunen kastet seg rundt for å hjelpe alle som ville være med på konseptet. Kort tid etter løftet partene Arkadens konsept til heleskien.no - en felles nettportal der alle byens butikker kan leie plass til sin nettbutikk.
Annonse
Det eneste riktige
Et drøyt år har gått siden Erna sa ordene hun aldri hadde drømt om at hun skulle si. Aasbø på sin side presiserer nå at det digitale grepet i Skien var det eneste riktige å ta fordi handelsstanden har fått en ny kanal å selge varene sine i.
Annonse
– Naturligvis varierer det hvor mye arbeid de ulike aktørene legger ned i nettbutikken sin. Noen er svært aktive og har skapt seg et verdifullt bein å stå på, andre vil helst ikke jobbe så mye med den. Å gjennomføre alene, hvis man er litt oppi årene, kan være krevende, men når det gjøres kollektivt i en ferdig pakke blir det mye lettere. Nettbutikkene blir ikke bedre enn den innsatsen hver enkelt av aktørene selv legger ned, men overordnet har plattformen blitt viktig for Skien by, påpeker hun.
Aasbø er dessuten overbevist om at nettordningen har livets rett og er kommet for å bli.
– Slik er verden i 2021. Vi snakker om begge deler, ikke enten eller. Driver du en fysisk butikk, må du ha digital tilstedeværelse, enten det er korona eller ei. Alle vet at netthandel er spådd enorm vekst i fremtiden siden mange ønsker å shoppe fra sofaen sin. Det må de selvsagt få lov til, men da må butikkene på sin side også være der kundene er, poengterer hun.
En suksess
Byrålederen nøler ikke med å kalle nettportalen for en suksess.
– Definitivt. Vi ante selvsagt ikke hvordan dette ville gå og ikke hva det ville gi av penger, men mange butikkeiere opplevde at korona ga dem en skikkelig boost til å ta det digitale steget de burde ha tatt for lenge siden. Det har vært fantastisk å se hvordan de har hjulpet hverandre hele veien. Prosjektet er utrolig motiverende nettopp fordi det støtter lokalbutikkene også når kundene ikke kan besøke dem fysisk. Resultatet er at pengene forblir i lokalsamfunnet i stedet for å havne i utenlandske nettbutikker. Dette dreier seg i bunn og grunn om at butikkene våre er til stedet i morgen og neste år, noe som til slutt alle tjener på, understreker Aasbø.
Hun presiserer også at nettportalen handler om mye mer enn at det bare er fjortisene som skal ha et sted å handle.
– Å ha med kommunen som bidragsyter gjør at butikkeiere uten særlig digital erfaring får støtte når de trenger det. Dessuten kjører handelsstandsforeningen digitale kampanjer i portalen med jevne mellomrom. Vi har hele tiden vært opptatt av motivasjonen og at det skal være enkelt for folk å netthandle lokalt med bare et par klikk. Hver enkelt driver må selvsagt fylle butikken sin med varer og administrere sin del, men portalen gir dem en god rigg til å drive digitalt og de slipper å utvikle noe selv. Alt til en god pris, sier hun.
– Hva med voksne kunder som fortsatt forholder seg til en analog hverdag?
– Mange godt voksne og eldre mennesker er definitivt med på netthandel, men korona ble faktisk en akselerator som tvang enda flere av dem inn. Selvsagt er det enkelte barrierer å komme over når man er nybegynner eller ikke har digital erfaring som yngre mennesker. Det kan være frykt for kortsvindel, at de blir lurt og ikke får varene, eller at hjemleveringen ikke går som lovet. Men så finner de raskt ut at dette faktisk fungerer, ikke blir pengene deres borte og de får alt de bestiller. Og de ser at det er enkelt å returnere varer. Netthandel er helt klart for flere enn bare de yngste, sier hun.
Ikke død over fysiske butikker
Mange butikkdrivere i det ganske land innbiller seg at netthandel betyr døde for de fysiske butikkene. For Arkadens del kan Aasbø fortelle at så er ikke tilfelle.
– Den påståtte kannibaliseringen er en myte. Vi opplever nemlig ikke at nettportalen tar handel fra senteret, snarere motsatt. Den gir kundene muligheter til å se vareutvalget på en helt ny måte. Flere av dem som var spente i begynnelsen opplever at kundene som kom inn i butikken hadde sett varene deres på nettet. Før var det kundeaviser og kataloger i posten av og til, på nettet kan du legge hele varebeholdningen ut til enhver tid. Kombinert med god bruk av sosiale medier kan dermed butikkdriverne skape fristelser hver neste dag. Og et salg er som kjent et salg, påpeker hun.
Hun trekker også frem at særlig noen av klesforretningene bruker sine ansatte til å stå modeller på bildene som skal ut i nettbutikken sin.
– Alle har tilgang til bilder fra leverandøren, i stedet tar de på seg klærne selv og gjør det mer personlig. Når kundene kjenner igjen de ansatte blir det noe ganske annet enn anonyme bilder av en supermodell. Vi hører dessuten at flere kunder stikker innom senteret for å handle etter de først har sett varene i nettportalen, sier hun.
Interesse utenfor Skien
Arkadens digitale satsing i Skien har også tiltrukket seg interesse utover byens grenser. Aasbø vil ikke si hvem det gjelder, men forteller at de er i direkte dialog med en annen by.
– De har fulgt med på hva som skjer her og ser at de trenger et slikt konsept. Nå er de i kontakt med handelsstandsforeningen for å få hjelp til å rulle ut konseptet hjemme. Jeg tror mange andre byer kunne tjent på å innføre det samme som Skien har gjort, sier hun.
– Hvor hadde dere vært uten nettportalen?
– Det spørsmålet er vanskelig å svare på, for en god del butikkdrivere klarer seg på temmelig lite. Men jeg tror de har tjent mer penger enn uten. Dessuten føler jeg at byen har fått mye kunnskap og erfaring, og et veldig godt verktøy til å drive videre.
Nå er vi godt rustet og går mot en lysere fremtid enn om vi ikke hadde nettportalen. Det seneste året har vært kjipt, men vi er på et helt annet sted enn hvis vi ikke hadde gjort noe da krisen kom, påpeker hun. Yvonne Aasbø er krystallklar på at den lokale netthandelen i Skien er kommet for å bli.