Byggenæringen har opplevd en kraftig økning i antall
konkurser det siste året. En uformell opptelling viser over 120 konkurser i
bygg- og anleggsnæringen bare de siste 4 uker. Det er derfor nødvendig at man som
byggherre i større grad enn tidligere har kunnskap om hvilke grep som må
iverksettes hvis entreprenøren går konkurs. Mange bedrifter sliter og kollega
Marte Nesje hadde nylig en artikkel her i Estate som omhandlet permitteringer
og nedbemanning, noe som også dessverre er særlig aktuelt i denne bransjen.
Hva gjør man da som aktør i bransjen når kontraktsparten går
konkurs? Og hva kan man gjøre allerede ved kontraktsinngåelsen for å redusere
de negative konsekvensene av dette? Nedenfor skal vi forsøke å gi noen konkrete
innspill på disse spørsmålene.
Grep ved konkursåpning
Opphør av kontraktsforholdet som følge av konkurs påfører
prosjektet raskt potensielt betydelige forsinkelser og kostnader. Det er svært viktig
å spare tid i denne fasen, for best mulig å sikre seg mot påregnelige
forsinkelser som følge av konkursen.
Byggherre må være klar over at situasjonen reguleres av
parallelle «regelsett» som ikke nødvendigvis er helt samkjørt. Konkursrettslige
reguleringer er lite tilpasset de såkalte tilvirkningskontraktene. Det er konkurs-
og dekningslovens bestemmelser som styrer bostyrerens fremgangsmåte og
handlingsrom. Samtidig danner NS-kontrakten grunnlaget for det
kontraktsrettslige forholdet som kontraktsparten må forholde seg til.
Selskapet som går konkurs, mister retten til å disponere over
sine eiendeler og til å utøve rettigheter. Entreprenørens arbeider stanser derfor
opp på byggeplassen, og arbeidene vil erfaringsmessig sjelden videreføres av
boet. Det er imidlertid viktig at boet gis rett til å vurdere hvorvidt de ønsker å utøve denne rettigheten.
Entreprenører som går konkurs, skylder normalt penger til
sine leverandører og/eller ansatte, og er ikke sjelden forsinket i
byggeprosjektet ved konkursåpningen. Byggherren beholder ved konkursåpningen
eiendomsretten til det utførte kontraktsarbeide,
samt materialer som er betalt for, innlemmet i anlegget/bygget,
og til materialer og varer som er levert.
Boet til entreprenøren som går konkurs har på den annen side krav på øvrige
materialer/ytelser som entreprenøren eier/besitter samt eventuelt utestående vederlag.
Byggherren bør derfor umiddelbart rette fokus mot dokumentasjon
på krav i forbindelse med hevingsoppgjør, inklusive erstatning for utgifter til
ny entreprenør og eventuelle mangels-/reklamasjonsarbeider.
Her er det viktig å begynne innsamlingen av informasjon knyttet til status på
arbeidene og dokumentasjon for eventuelle mangler og merkostnader raskt. Som
ledd i dette dokumentasjonsarbeidet bør man få på plass en
registreringsforretning raskest mulig. Mer om dette nedenfor. Annen aktuell dokumentasjon
vil være fotografier av byggeplassen, for å kunne bevise status for arbeidene
på det konkrete tidspunktet, og for å avklare status for leveranser på
byggeplassen. Avhengig av byggherrens erfaring og kompetanse, bør man ofte vurdere
å hente inn fagkyndig hjelp til å bistå i disse prosessene raskest mulig etter
konkursåpning.
Sammen med rådgiverne må byggherre kartlegge både utførte, gjenstående
og eventuelle påførte mangler ved arbeidene på byggeplass. Særlig i
grensesnittet mellom de ulike entreprenører i prosjektet vil det være viktig
med dokumentasjon. Tidsnære bevis har
tung vekt i forhold til dokumentasjon som er utarbeidet på et senere tidspunkt.
Materialer og utstyr må også merkes og telles, slik at det
er enklere å avklare eierskap og gjennomføre et korrekt oppgjør. På denne måten
kan det også dokumenteres hvilke leveranser byggherren har rettsvern for,
overfor boets andre kreditorer.
Det bør videre
også raskt etableres dialog med eventuelle underentreprenører for å avklare
mulighetene for at organisasjoner med eksisterende kjennskap til prosjektet
eventuelt kan fortsette sine arbeider.
Videre bør byggherren umiddelbart sjekke garantiene og
kontakte garantist, samt vurdere å etablere vakthold på byggeplassen. Det er
også å anbefale å stanse alle betalinger inntil videre dersom det er grunnlag
for å forvente at det vil oppstå krav mot boet, eller dersom betaling og
fremdrift ikke henger sammen.
Konkursboet
Boet har som nevnt anledning til å tre inn i kontrakten. Det
er derfor umiddelbart viktig at man som kontraktspart får bostyrer til å ta
stilling til dette spørsmålet. Å avklare eventuell inntreden med bobestyrer,
altså for å finne ut om boet trer inn i kontraktsforholdet og tar sikte på å
fullføre den avtalte leveransen, er sentralt. Vanligvis er det sjelden – og
stort sett bare i tilfeller hvor entreprenøren er tilnærmet ferdig med sitt
arbeid – at boet trer inn og ferdigstiller arbeidet. Det er viktig å påpeke at
formalkravene i kontrakts-standardene ikke faller bort ved
konkurs, og at de derfor må følges parallelt.
En måte å fremskynde dialogen med bostyrer, og samtidig
overholde regelsettet om heving ved konkurs i kontraktene, er å sende et varsel
om heving og be om at bostyrer tar stilling til hevningsvarselet innen en konkret
frist. Da får man gitt formelt varsel og deretter en avklaring på hvorvidt boet
ønsker å tre inn. Om svaret er negativt kan man kontrahere en ny entreprenør
etter å ha sendt hevingserklæring og gjennomført registreringsforretning. Dersom
boet velger å tre inn, må det dokumentere at det kan oppfylle kontrakten.
Registreringsforretning/overtakelse
For å sikre at dokumentasjonsbehovet blir ivaretatt bør det
innkalles til og gjennomføres registrerings-forretning, slik at leveransen og
risikoen blir overtatt fra boet. Som ledd i denne overtakelsen får byggherre
full rådighet over byggeprosjektet, uten unødvendige og forsinkende
kontraktsmessige hindringer.
Formålet med registreringsforretningen er, i tillegg til å
få full råderett over prosjektet, også å få oversikt over arbeidet som
entreprenøren har utført slik at verdien av dette kan fastsettes. Dette får
igjen betydning for de krav byggherre kan rette mot konkursdebitor og eventuelt
garantist.
Basert på vår erfaring er det viktig at byggherren innhenter
sakkyndig hjelp til registreringsforretningen (dersom man ikke allerede har
gjort det), slik at man som ledd i denne besiktigelsen får en kvalitetssikret
oversikt over status i arbeidene, eventuelle feil og mangler på ferdigstilte
arbeider samt utestående på «punchlister» etc.
Sluttoppgjør
Etter at registreringsforretningen er avholdt, skal det foretas
et sluttoppgjør.
Mange er ikke klar over at sluttoppgjørsreglene i NS kommer til
anvendelse også ved hevning som følge av konkurs, men dette er fastslått
gjennom rettspraksis at er tilfellet. Sluttoppgjøret skal som ellers vise
totalt mellomværende mellom partene. Sluttoppgjøret danner dermed grunnlaget for
krav fra og mot konkursboet.
Byggherren kan i den forbindelse sette frist hvis ikke sluttoppgjørskrav
mottas. Deler av kravet vil på den bakgrunn kunne prekluderes, altså bortfalle,
dersom fristen ikke etterleves. Det samme gjelder innsigelser mot betalingskrav
som boet måtte ha.
Det kan videre fremmes krav mot boet for merkostnader som
følge av konkursen/hevingen. Erstatningskravet vil imidlertid være begrenset til
nødvendige merkostnader, og byggherren har her som i erstatningssaker ellers,
en tapsbegrensningsplikt. Tap som kunne vært unngått med enkle midler, vil på
den bakgrunn normalt ikke være erstatningsmessige. Deres krav i boet vil
normalt bli behandlet med ordinær prioritet og dermed bli et dividendekrav på
linje med de fleste andre kreditorer i boet.
Hvordan sikre seg i forkant mot en eventuell konkurs hos
kontraktspart ?
Når vi vet at risikoen for konkurs hos kontraktsmotparten er høyere nå enn før,
blir det viktig å sikre seg så godt som mulig. I et presset marked bør det
gjøres undersøkelser og vurderinger av kontraktsmotparten med hensyn til dennes
økonomi og tilhørende risiko.
Det som kanskje er viktigst når kontrakt inngås, er som et
minimum å sikre seg at standardkontraktenes bestemmelser om etablering av
garantier etterleves. Det hjelper lite at kontrakten sier det skal stilles
garanti, dersom dette faktisk ikke er gjort
når konkursen inntrer. Vi opplever dessverre ganske ofte at partene ikke har
fulgt opp kravene om å kreve fremlagt dokumentasjon for etablert sikkerhet. I
en del tilfeller er ikke avtalt garanti etablert, og oppdragsgiver opplever
derfor større tap på entreprenørens konkurs enn det kontrakten og dens
bestemmelser gir grunnlag for.
Som byggherre er det også viktig å ikke fravike standardenes
bestemmelser om innestående beløp/tilbakehold for dere som bestillere.
Underveis i prosjektet vil det være enda viktigere enn før å
følge opp leveransen og se dette opp mot behandlingen av krav om á-konto- eller
tilleggsbetaling.
Oppsummert er derfor rådene – årvåkenhet i utførelsesfasen, å
følge standardkontraktenes bestemmelser om sikkerhet, samt sørge
for god dokumentasjon i tilfelle av en konkurs.