VINNER: Dette kjøpesenteret er den ubestridte lederen i porteføljen.
Foto: Glen Widing
Handel: Solide tall for kjøpesentrene til KLP
Cirka elleve millioner besøkende la igjen rundt 1,9 milliarder kroner på kjøpesentrene de første seks månedene i 2024. Dette er opp fire prosent fra året før.
Kjøpesenterindeksen til Kvarud viser at i første halvår i år har kjøpesentrene som deltar i statistikken omsatt for 4,1 prosent mer enn i samme periode i fjor. Korrigert for pågående og ferdigstilte prosjekter, har veksten hittil i år vært på 3,8 prosent ifølge en pressemelding.
KLP Eiendoms kjøpesentre hadde til sammenlikning en samlet vekst på 4 prosent, samt økning i besøk på 1,1 prosent.
Verdt seks milliarder
KLP Eiendoms portefølje har ifølge meldingen en samlet verdi på cirka seks milliarder kroner, og inkluderer sentre i Oslo, Bærum, Sandefjord og Trondheim.
– Alle har vært viktige bidragsytere til selskapets resultater. Vi er veldig tilfredse med utviklingen hittil i år. Klær, sko og reiseeffekter har hatt en nedgang, men bransjer som servering, hus & hjem samt kosmetikk øker, sier Chrisopher Raanaas som er direktør for hotellforvaltning og kjøpesenter i KLP Eiendom.
Han påpeker at høye renter, svak krone og tøffe marginer for leietakerne har preget kvartalet og at god dialog med kundene er ekstra viktig i disse tider.
Kjøpesenteret Byporten på Jernbanetorget i Oslo er igjen vekstvinneren i porteføljen med en omsetning på 687 millioner kroner første halvår. Det er en økning på 12 prosent, og dette kjøpesenteret har høyest omsetning per kvadratmeter i landet samt et årlig besøk på rundt 12 millioner mennesker.
Her er omsetningstallene for første halvår:
KLP Eiendom 1,889 milliarder kroner.
Byporten i Oslo 687 millioner.
Glasmagasinet i Oslo 218 millioner.
Paleet i Oslo 235 millioner.
Fornebu S i Bærum 461 millioner.
Hvaltorvet i Sandefjord 289 millioner.