FAREVARSEL: - Er det rimelig at grunneier selv skal stå for hovedtyngden av kostnadene til sikringstiltak som er en konsekvens av en klimautvikling vi sammen er ansvarlige for, spør BAHR-advokat Anne Sofie Bjørkholt.
Foto: Krafftwork
Jordskred og flom: Hvem har ansvar for å sikre mot Hans’ herjinger?
Mer ekstremt vær er en følge av klimaendringene og vi må forvente mer av slikt fremover. Det innebærer økt fare for liv og eiendom. Vi må forebygge skader av herjinger fra Hans og hans like, men hvem har ansvaret for det?
6. august 2023 oppgraderte NVE
farevarsel for flom, jord- og flomskred fra oransje til rødt for deler av
Sør-Norge.
Meteorologisk institutt har utstedt
varsel om ekstremt mye regn på rødt nivå. Dette kan bli den kraftigste nedbøren
på 25 år og kan føre til omfattende konsekvenser og skader. Flere kommuner har
satt krisestab.
Uklar ansvarsfordeling
For nybygg og større ombygginger
bestemmer plan- og bygningsloven at sikring skal være på plass for at tiltaket
skal kunne gjennomføres. Dette følger blant annet av lovens § 11-8 (om
hensynssoner), § 28-1 og krav i teknisk forskrift (TEK). Blir ikke nødvendige
sikringstiltak etablert, så skal byggesøknaden avslås.
Men for skredsikring av
eksisterende bebyggelse er det mer uklart hvordan ansvaret er fordelt og hva
ansvaret består i. Klimautviklingen har medført at eksisterende bygg utsettes
for tøffere påkjenninger nå enn da de ble oppført. NVE, kommunen og grunneier
har alle et ansvar for skredsikring av eksisterende bygg. Men hvordan er
ansvaret fordelt?
Sivilbeskyttelsesloven §§ 14 og
15 om kommunens beredskapsplikt, pålegger kommunen en plikt til å kartlegge og
analysere risikoen for skred og å ha en beredskapsplan for dette. Men loven
pålegger ikke kommunen å foreta konkrete forebyggende skredsikringstiltak.
Naturskadeloven § 20 bestemmer
at kommunen skal treffe forholdsregler mot naturskader slik det er bestemt i
plan- og bygningsloven, samt «nødvendige sikringstiltak». Ordlyden synes å
pålegge kommunen et ansvar for forebyggende tiltak, men rettspraksis og teori
har lagt til grunn at bestemmelsen ikke gir kommunen en plikt til å skredsikre
alle steder der det kan utløses skred. Det må foreligge en overhengende fare.
Bestemmelsen gjelder derved avvergelse av skade/redningsaksjon, og ikke ren
forebygging av skade.
Etter lov om
naturskadeforsikring dekker en alminnelig brannforsikring også skade på bygg
grunnet naturskader, herunder skred og flom. Men ordningen dekker bare til en
viss grad skade på tomt og kostnader knyttet til relokalisering. Eventuell
evakuering er det politiet som har ansvar for, mens kommunen skal skaffe
midlertidig bolig etter sosialtjenesteloven § 27. Kommunen har imidlertid ikke
ansvar for å dekke kostnadene til evakuering av den enkelte, så her beror det
på den enkeltes boligforsikring hva som blir dekket.
Om naturskadeerstatningsloven
Naturskadeerstatningsloven
regulerer ansvaret til Statens Naturskadefond, men disse yter ikke tilskudd til
sikringstiltak. Dette ansvaret er det NVE som har.
Kommunene kan søke NVE om
tilskudd til skredsikring. NVE vil foreta en vurdering og prioritere prosjekter
basert på ulike kriterier som for eksempel graden av fare, konsekvenser og fare
for liv og helse. Kommunen dekker selv den såkalte «distriktsandelen», som
utgjør 20 %. Kommunen kan, med hjemmel i naturskadeloven § 24, kreve at
grunneier dekker en andel av kommunens kostnad. Sikringsarbeidet kan kommunen
eller private grunneiere utføre selv og deretter søke om bistand, eller så kan
NVE utføre arbeidet på vegne av kommunen.
I Meld. St. 15 (20111-2012) –
Hvordan leve med farene – om flom og skred, står det ganske betegnende:
Det har i flere sammenhenger blitt stilt spørsmål om hvem som har
ansvaret for sikring av eksisterende bebyggelse som ligger utsatt for naturfare,
når dette avdekkes i etterkant av utbyggingen og ingen direkte kan lastes for
at sikring ikke var gjennomført. Det grunnleggende ansvaret for å beskytte egen
eiendom ligger på den enkelte. Det finnes likevel ingen lovfestet plikt til
sikring mot naturskade for eiere av fast eiendom. De har heller ikke rettskrav
på bistand til sikring fra det offentlige. Dette skyldes antakelig at det for
eksisterende bebyggelse ikke finnes noen lovfestede krav til sikkerhet mot
flom- og skredskader, slik det gjør for nybygg i plan- og bygningsloven med
tilhørende forskrifter. Kommunene har hjemmel til å nedlegge bygge- og
deleforbud med bakgrunn i naturfare, men det finnes ingen regler som gjør det
forbudt for folk å bo eller oppholde seg i områder med flom- eller skredrisiko,
med unntak av tilfeller der politiet har pålagt evakuering med hjemmel i
politiloven § 7 andre ledd. Det finnes følgelig ingen regler som gir krav om
gjennomføring av sikringstiltak som en forutsetning for fortsatt beboelse eller
opphold i områder med risiko for naturskader.
Av meldingen går det frem at
departementet mener det er viktig at ansvarsforholdene knyttet til
gjennomføring av sikringstiltak for eksisterende bygg er så klare som mulig og
at man vil igangsette et lovgivningsarbeid for å klargjøre dette.
Et slikt forslag kom i
Gjerdrum-utvalgets andre delrapport (NOU 2022:3 – På trygg grunn), som i fjor
var på høring. Her foreslås det at ansvarsfordelingen forankres i en ny lov for
naturskadesikring. I lovforslaget fastslås at det nedfelles at det er
grunneiers ansvar å sikre sin eiendom mot naturskade. Dette er ingen utvidelse
av det ansvaret grunneier har i dag. Det pålegger heller ikke grunneier en
alminnelig plikt til å foreta sikringstiltak, men grunneier skal informere
kommunen dersom det foreligger sikringsbehov. Kommunen skal informere staten
v/NVE. Når det gjelder statens ansvar foreslås at: «Staten har ansvaret for å
iverksette sikringstiltak der det er nødvendig for å avverge overhengende fare
for menneskeliv eller skader på større verdier umiddelbart før, under eller
rett etter en flom- eller skredhendelse.» Det er neppe mer enn en kodifisering
av det ansvaret det offentlige har i dag etter reglene om sivilbeskyttelse, og
dekker ikke forebyggende sikringsarbeid.
Da blir det grunneier som
primært må besørge og bekoste det forebyggende sikringsarbeidet, med mulighet
om å søke begrensede midler fra NVE. Sikringsarbeid er kostbart, og antakelig
noe mange grunneiere ikke har mulighet til å betale for. Da kan nødvendig
forebyggende arbeid lide. Behovet for sikringstiltak vil øke fremover. Ikke
bare fordi faregraden øker med klimautviklingen, men også fordi EUs taksonomi
for bærekraftig aktivitet vil favorisere forsikringsselskaper og banker som
forsikrer og låner ut til bygg som er klimatilpasset. Forsikrings- og
låntakerne vil få bedre vilkår. Enkelte grunneiere kan miste muligheten til
markedsbasert forsikring og lånebetingelser dersom sikringstiltak ikke er
gjennomført.
Er det rimelig at grunneier
selv skal stå for hovedtyngden av kostnadene til sikringstiltak som er en
konsekvens av en klimautvikling vi sammen er ansvarlige for? Burde det heller
vært en form for spleiselag for eksempel etter mønster av Statens
naturskadefond? Lovforslaget fra Gjerdrum utvalget ligger nå til behandling hos
Olje- og og vi får
anta dette er et av spørsmålene de vurderer.
Artikkelforfatteren er advokat i Advokatfirma BAHR