550 BOLIGER: Utbyggerne risikerer å miste over 200 av 550 boliger i prosjektet Husebyplatået. Bildet viser planområdet før utbygging.
«En utløsningssum for en slik tomt vil utgjøre et betydelig beløp»
JM Norge og Miliarium Bolig ber bystyret enten fastslå at det er et rimelig konkret eller påregnelig behov for tomt til skoleformål på Husebyplatået, eller vedta tiltakshavers alternativ.
Estate Nyheter har tidligere
omtalt at JM Norge og Miliarium Bolig risikerer å miste over 200 av 550
boliger i prosjektet Husebyplatået på Montebello. Årsaken er at Oslo kommune
vil ha skole på tomten. Utbyggerne mener imidlertid at skolebehovet kan løses
bedre og rimeligere på helt andre tomter.
I forbindelse med at
Oslobygg KF / Norconsult har fremmet et revidert alternativ 2 som er på høring,
har Husebyplatået AS (som eies 50/50 av de to utbyggerne) sendt en
høringsuttalelse. Der viser de til tidligere høringssvar til skolebehovsplanen
for Oslo, der de blant annet peker på « bruk av utdaterte anslag for
befolkningsvekst, urealistiske tall for boligproduksjon samt at fremskrivning
av befolkningsøkning ikke reflekterer at den kraftige økningen i alder
(eldrebølgen) ikke tilsier økt skolebehov».
– I likhet med Rådet for byarkitektur mener Husebyplatået AS
at skolen / flerbrukshallen ikke er innpasset i området på en naturlig og
vellykket måte. De nye justeringene av planforslaget bidrar ikke til å bedre
situasjonen, men svekker de bærende plangrep i alternativ 1, hevder utbyggerne i uttalelsen.
Selskapet mener at
bystyret ved behandlingen av denne reguleringssaken enten må fastslå at det er
et rimelig konkret eller påregnelig behov for tomt til skoleformål her, eller
vedta alternativ 1.
– Også fordi en
utløsningssum for en slik tomt vil utgjøre et betydelig beløp, må bystyret
gjøres oppmerksom på dette gjennom en redegjørelse for økonomiske konsekvenser
av planforslaget, skriver de.
Reguleringsplanen skal «bygge på økonomiske og andre
ressursmessige forutsetninger for gjennomføring og ikke være mer omfattende enn
nødvendig» jf. plan og bygningslovens § 3‐1 3. ledd.
– For at kommunen lovlig skal kunne ekspropriere deler av
Husebyplatået til skoletomt på bakgrunn av reguleringsplanen, må kommunen ha
foretatt den påkrevde nødvendighetsvurderingen og interesseavveiningen forut
for vedtakelsen av reguleringsplanen. Manglende vurderinger av disse kriteriene
vil medføre at saksbehandlingen er i strid med ekspropriasjonserstatningsloven og
utredningsplikten i forvaltningsloven. Det er i rettspraksis stilt strenge krav
til forvaltningens utredning i regulerings‐ / ekspropriasjonssaker, påpeker
selskapet.
– Det vil ikke være tilstrekkelig om Oslo kommune basert på
Tilleggsutredningen (hvis innhold og konklusjoner altså ikke er kjent)
regulerer til skole, og fremmer krav om ekspropriasjon – basert på en usikker
antakelse om fremtidig skolebehov i området. Det vil da ikke foreligge rettslig
grunnlag for alternativ 2 med etterfølgende ekspropriasjon av deler av
Husebyplatået. Oslo kommune har ikke anledning til å bygge opp en tomtereserve
på denne måten, heter det i uttalelsen.