ER TJENT MED: En rekke utbyggere kan være tjent med å vurdere verdien av grunnen som avstås i en utbyggingsavtale før avtalen inngås med kommunen, særlig i områder med høye tomtepriser, påpeker advokat Øystein Nore Nyhus.
Hvorfor gir utviklere bort eiendom gratis?
Hvert år overtar det offentlige store arealer gratis fra eiendomsutviklere. Dette til tross for at grunneier har krav på full erstatning når han må avstå eiendom til det offentlige. Hvor holdbar er egentlig praksisen med at kommuner i utbyggingsavtaler overtar alle arealer regulert til vei, park, sykkelvei og friareal vederlagsfritt?
Det er nærmest en vedtatt sannhet at arealene som overdras
til en kommune i en utbyggingsavtale skal overdras vederlagsfritt. Dette til
tross for at utbygger i enkelte tilfeller kan ha krav på vederlag for arealene som
byggetomt. Vi har fortsatt til gode å se en utbyggingsavtale der kommunen
betaler for arealet, eventuelt at arealet er medberegnet i det bidraget
utbygger yter etter avtalen. Å si at disse arealene er uten verdi er imidlertid
for enkelt. Verdsettelse av areal til slik offentlig infrastruktur er en
juridisk øvelse basert på ekspropriasjonsrettslige prinsipper.
Offentlig erverv av areal i utbyggingsavtaler skiller seg
prinsipielt ikke fra annet offentlig erverv av areal. Når det skal bygges ny
vei eller ny jernbane er det neppe noen som vil påstå at det er opplagt at
grunneier skal avstå arealer til denne infrastrukturen vederlagsfritt. I slike
tilfeller forhandler det offentlige og grunneier om vederlag for arealet. Og
kommer de ikke til enighet må vederlaget fastsettes av domstolene etter
ekspropriasjonsrettslige prinsipper. Her er det grunnlovfestede prinsippet om
full erstatning det klare utgangspunktet.
Det offentliges erverv av grunn til infrastruktur i
utbyggingsavtaler er grunnleggende sett det samme. Det offentlige skal betale
full erstatning for den grunnen de erverver. Og hva som utgjør full erstatning
beror på ekspropriasjonsrettslige prinsipper trukket opp av domstolene.
Ekspropriasjonsrett anses ofte relevant kun for de som blir
utsatt for et vedtak om ekspropriasjon. Og de som forhandler om en avtale under
trussel om ekspropriasjon. Enhver som forhandler utbyggingsavtaler bør
imidlertid ha en viss kjennskap til ekspropriasjon og ekspropriasjonsrettens
verdsettelse av arealer.
Som nevnt er det lite kilder som begrunner praksisen med at
kommunen overtar areal gratis i utbyggingsavtaler. En sannsynlig begrunnelse er
det ekspropriasjonsrettslige prinsippet om fordelsfradrag. Fordelsfradrag
innebærer noe forenklet at fordelene ved en reguleringsplan må trekkes fra i
vurderingen av hvilken betaling/erstatning grunneier har krav på for grunn som avstås
til offentlig infrastruktur. Når en reguleringsplan eksempelvis regulerer 80 %
av eiendommen til bolig eller næringsbebyggelse, og 20 % til offentlig
infrastruktur, vil utbyggers fordel (eller verdiøkning) av å få 80 % av
eiendommen regulert til bolig/næring svært ofte overstige verdien av de 20 %
han må avstå til det offentlige i utbyggingsavtalen. Her er det flere
avgjørelser fra både Høyesterett og lagmannsrettene som illustrerer dette.
Eidsivating lagmannsrett dom LE-2022-90544 viser imidlertid
at utbygger i visse tilfeller har krav på å få erstattet grunnen som må avstås
etter utbyggingsverdi/tomteverdi. Dommen ble anket til Høyesterett, men er nå
rettskraftig.
I dommen var kommunesenteret og nærområdene regulert i en
områdeplan. Kommunesenteret skulle transformeres til et tettsted med nye
boliger og næringsarealer. En av grunneierne fikk egen eiendom regulert til
blant annet bolig/næring, og en kommunal vei. Veitiltaket utgjorde ca. 15 mål. Og
veien ville muliggjøre utbygging av grunneiers eiendom til bolig/næringsarealer.
Kommunen hadde vedtatt en områdemodell for infrastrukturkostnadene innen
områdeplanen, der den samlede byggekostnaden for kommunal infrastruktur var
fordelt forholdsmessig mellom grunneierne. Den aktuelle grunneieren hadde
foreløpig ikke inngått utbyggingsavtale. Dersom veien ikke var regulert ville
de 15 målene etter lagmannsretten syn blitt regulert til bolig/næring.
Avgjørende for lagmannsretten var at prinsippet om
fordelsfradrag ikke kom til anvendelse. Stikkordet her er skillet mellom
særfordel og alminnelig fordel. Høyesterettspraksis skiller mellom særfordeler
og alminnelige fordeler ved beregningen av erstatningen. En særfordel er en
fordel som kommer kun – eller i hovedsak – den aktuelle grunneieren til gode. En
alminnelig fordel er en fordel som også kommer andre eiendommer i
området/kommunen til gode. De alminnelige fordelene skal ifølge Høyesterett
ikke gå til fradrag i grunneiers erstatning.
Lagmannsretten påpekte at veiens hovedfunksjon var å avlaste
trafikken til kommunesenteret, ikke adkomst til grunneiers eiendom. Den
aktuelle veien gjorde grunneiers eiendom likevel utbyggingsmoden. Med
henvisning til Høyesterettspraksis skulle det da svært meget til før veien
utgjorde en alminnelig fordel. Utgangspunktet var følgelig at fordelen ved å
gjøre eiendommen utbyggingsmoden skulle gå til fradrag i den erstatningen
grunneier hadde krav på for avståelse av veigrunn. Lagmannsretten konkluderte på
tross av dette med at det ikke skulle gjøres fradrag. Og grunneier hadde krav
på erstatning for veiarealet til markedsverdi som utbyggingsformål. Det skulle
etter rettens syn ikke gjøres fradrag for den fordelen at veien gjorde
grunneiers eiendom utbyggingsmoden.
Lagmannsretten la avgjørende vekt på at grunneier ville
måtte betale anleggsbidrag etter kommunens modell for utbyggingsavtale innen
områdeplanen når hans eiendom senere skulle bygges ut. Det var derfor ikke
grunnlag for fordelsfradrag, og veigrunnen ble erstattet fullt ut som
byggegrunn. Dette gav om lag 10 millioner kroner i erstatning.
Dommen kan tas til inntekt for at grunnavståelse i
utbyggingsavtaler skal erstattes. Dette er ikke grunn som det offentlige kan
ubetinget forutsette å overta vederlagsfritt. Her er det grunnlag for at
utbyggingsavtalepraksisen om vederlagsfri overtakelse utfordres. Særlig der den
aktuelle infrastrukturgrunnen ikke primært skal dekke eiendommens behov, men
inngår i en overordnet plan for å dekke områdets generelle behov kan dette
komme på spissen.
En rekke utbyggere kan være tjent med å vurdere verdien av
grunnen som avstås i en utbyggingsavtale før avtalen inngås med kommunen.
Særlig i områder med høye tomtepriser, og der reguleringsplanen legger opp til
overføring av arealer av noe størrelse til kommunen.
Her er det behov for ytterligere rettslige avklaringer, som
utbyggerne i fellesskap kan være tjent med å få fastlagt.
Artikkelforfatteren er advokat i Advokatfirmaet BAHR AS.