Artikkelforfattere er partner Øystein Nore Nyhus og senioradvokat Steffen Myrseth i Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig.
Hva er lovlig bruk av næringslokalet?
Hva lokaler lovlig kan benyttes til, er sentralt både ved kjøp av næringseiendom og i den senere forvaltningen av egen eiendom.
Som
utleier risikerer man også erstatningsansvar ovenfor leietaker dersom den
avtalte bruken ikke er i samsvar med den byggesaksgodkjente bruken. Dette aktualiseres
særlig når kommunen igangsetter ulovlighetsoppfølging og pålegger opphør av
bruk av lokalene. Da oppstår også spørsmålet om bruksendring til avtalt bruk lar
seg godkjenne.
Hvilken bruk er lokalene godkjent for?
I
standardkontraktene for leie av lokaler tillegges som hovedregel utleier
ansvaret for at lokalene ved overtakelse er offentligrettslig godkjent for den
avtalte bruken. Hva lokalene lovlig kan brukes til beror på en nærmere
vurdering av arealplanene og byggesakene for eiendommen.
Relevant
byggesaksadokumentasjon bør gjennomgås for å avklare hva det ble søkt om og
gitt tillatelse til. Ofte er plantegninger en viktig brikke i å avklare hvilke
arealer søknaden gjelder og bruken som godkjennes. I noen tilfeller er den
godkjente bruken spesifikt angitt, for eksempel «fryselager for sjømat».
I andre tilfeller er den godkjente bruken mer åpent formulert, som «forretning»,
«verksted», «lager» eller «salgslokale».
Når
man har gjennomgått byggesakene og avklart hva lokalene sist ble godkjent til,
må dette vurderes opp mot den planlagte bruken.
Utløser den nye planlagte bruken søknad om bruksendring?
Etter
plan- og bygningsloven kreves det søknad og tillatelse til bruksendring dersom lokalene
«tas i bruk til eller blir tilrettelagt for annet enn det som følger av
tillatelse eller lovlig etablert bruk».
Den
nye planlagte bruken må altså vurderes opp mot den tidligere godkjente bruken. Vurderingstemaet
blir om den nye bruken representerer en endret påvirkning på omgivelsene eller de
hensyn plan- og bygningsloven skal ivareta. Søknadsplikt kan utløses selv om den
planlagte bruken ikke krever fysiske endringer av lokalene.
At
ny leietaker driver i en annen bransje, utløser ikke i seg selv søknadsplikt
for bruksendring. Høyesterett har i tidligere avgjørelser lagt til grunn at det
avgjørende er «om det foretas en forandring av virksomhetens karakter som er
av betydning ut fra de formål bygningsloven skal tjene».
Departementet
har også uttrykt at «Det sentrale hensynet bak søknadsplikten for
bruksendring er at kommunen skal få mulighet til å vurdere om den påtenkte
bruken berører hensyn som plan- og bygningsloven skal ivareta.».
Noen eksempler
Dersom
lokaler er godkjent som «bilverksted» endres eller utvides til «dekkhotell», kan
dette være søknadspliktig bruksendring. Lagring av bildekk i større omfang representerer
potensielt en annen brannrisiko enn den godkjente bruk forutsetter. I tillegg
er det også en annen underkategori av det overordnede arealformålet.
Et
annet eksempel er at lokaler godkjent som «lager» tas i bruk som «lagerutsalg».
En slik endring vil kunne være søknadspliktig. Dette fordi endringen kan ha påvirkning
på eiendommens trafikkbelastning fra kunder, parkeringsbehov og et endret behov
for brannsikkerhet og rømning når kunder skal oppholde seg i lokalet. I tillegg
er salg av varer (forretning) en annen underkategori av det overordnede
arealformålet.
På
den annen side, dersom lokaler er godkjent som «café» og tas i bruk som
«restaurant», er endringen ikke nødvendigvis en søknadspliktig bruksendring.
Dette fordi bruken ligger tett opptil eksisterende formål (bevertningsformål)
og ikke nødvendigvis har noen endret påvirkning på omgivelsene eller andre byggetekniske
krav til bruken.
Fra
rettspraksis er det etter konkrete vurderinger konstatert at for eksempel
endring av godkjent bruk som lager for papir og kontorrekvisita til bruk som renseri,
var krav om søknad og bruksendringstillatelse. Et annet eksempel fra
rettspraksis er at endring fra godkjent bruk for salg av bildekk, bilrekvisita,
campingvogner, campingutstyr og sportsutstyr til ny bruk som matsenter, forutsatte
søknad og tillatelse til bruksendring.
Bruk i strid med gjeldende arealplan
Dersom
bruksendringen er i strid med det gjeldende reguleringsformålet for eiendommen,
skal søknad om bruksendring i utgangspunktet avslås. Praktiske eksempler er
bruk av lokaler regulert til industri som ønskes benyttet til forretning eller
lokaler regulert til plasskrevende handel som ønskes benyttet til detaljhandel.
I slike tilfeller må det enten foretas en planendring eller søkes om dispensasjon
fra arealformålet etter plan- og bygningsloven § 19-2. Her må det argumenteres
godt for hvorfor dispensasjon bør innvilges. Det vil alltid være en risiko for
avslag på dispensasjonssøknader.
Gjør undersøkelsene på forhånd
Vi
anbefaler å gjøre grundige undersøkelser av byggesaksgodkjent bruk før man
inngår ny leieavtale eller kjøper bygningsmasse med eksisterende leietakere. Da
kan man på forhånd håndtere og regulere risikoen i leiekontrakten eller
kjøpekontrakten, eventuelt også avtale kostnads- og gjennomføringsansvar for å
bringe lokalene i lovlig godkjent stand.
Artikkelforfattere er partner Øystein Nore Nyhus og senioradvokat Steffen
Myrseth i Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig.