DAGENS TOMT: Her ønsker Hav Eiendom å oppføre et bygg med 1.500-1.700 arbeidsplasser, samt publikumsrettet virksomhet i første etasje.Foto: Glen Widing
Statens vegvesen nekter å uttale seg om kuvendingen på Fiskebrygga
– Vi kan ikke ha det slik at statlige instanser blir en slags ansiktsløse aktører som ikke trenger å forklare sine handlinger, sier OMA-sjef og tidligere byråd for byutvikling i Oslo, Rasmus Reinvang.
Estate Nyheter har skrevet flere artikler om den asfalterte flaten
mellom Havnelageret og Skippergata – tett på Oslo S. Der ønsker Hav Eiendom å
oppføre et bygg med 1.500-1.700 arbeidsplasser, samt publikumsrettet virksomhet
i første etasje. Prosjektet, som har navnet Fiskebrygga, skal også bidra til å
binde sammen Bjørvika og Kvadraturen.
Annonse
For Hav Eiendom så alt lyst ut da Oslo bystyre i september
2022 vedtok reguleringsplanen for tomten. Statens vegvesen hadde trukket sin
innsigelse mot planen som var knyttet til at en del av det nye bygningsvolumet
skal plasseres over nedkjøringsrampen til E18-tunnelen. Dermed kunne Hav
Eiendom gå i gang med byggesaken.
Annonse
Den 7. februar i år sendte imidlertid Vegvesenet et brev til
selskapet med avslag på å bygge over den nevnte nedkjøringsrampen.
I brevet begrunnes avslaget på følgende måte: «En
helhetsvurdering av risiko og ulemper som følge av tiltaket.»
Annonse
Statens vegvesen kommer altså med denne helhetsvurderingen
etter at de har trukket innsigelsen, og etter at reguleringsplanen er vedtatt
av Oslo bystyre.
Estate Nyheter har sendt fire spørsmål på e-post til
pressekontakt i Statens vegvesen, men har fått følgende svar: «Vi kan ikke
uttale oss om saken så lenge den er under klagebehandling».
Hav Eiendom har påklaget avslaget fra Vegvesenet, og denne
skal behandles av Vegdirektoratet. Estate Nyheter har overfor presseavdelingen
argumentert med at å svare på de fire spørsmålene, ikke kan ha noen påvirkning
på klagebehandlingen. Vegvesenet vil imidlertid ikke svare.
Dette er spørsmålene som Estate Nyheter stilte til
Vegvesenet:
· Hva har endret seg etter at Statens vegvesen
trakk innsigelsen?
· Burde ikke saken være avklart når planforslaget
er vedtatt i Oslo bystyre?
· Hvilke signaler tror dere at Statens vegvesen
her sender når det gjelder forutsigbarhet i reguleringssaker som berører en
statlig vei?
· Hva vil dere si til bystyremedlemmene som i
september 2022 enstemmig vedtok planforslaget?
Rasmus Reinvang, administrerende direktør i OMA og tidligere
byråd for byutvikling i Oslo, synes det er synd og unødvendig at Statens vegvesen
ikke vil uttale seg og forklare hvorfor de handler slik de gjør i denne saken.
– Dette bidrar ikke til en god og opplyst debatt. Vi kan
ikke ha det slik at statlige instanser blir en slags ansiktsløse aktører som
ikke trenger å forklare sine handlinger, når de griper inn og stopper planer
som Oslos folkevalgte har vedtatt, sier Reinvang.
Han vil sterkt oppfordre Statens vegvesen til å forklare sin
oppførsel for Oslos innbyggere, og gå i konstruktiv dialog med utbygger som
faktisk har en lovlig vedtatt plan for å utvikle Fiskebrygga, som i dag er en
død og grå tomt midt i Oslo sentrum.
– Nå må Statens vegvesen begynne å samarbeide mer
konstruktivt, slik at vi kan utnytte knappe arealressurser effektivt og skape
en enda bedre by, sier Reinvang.