VIKTIG PROSJEKT: Ifølge Rasmus Reinvang er prosjektet Fiskebrygga – mellom Havnelageret og Skippergata – er viktig prosjekt for Oslo.Foto: Hav Eiendom og Ruben Reinvang
Sjokket på Fiskebrygga: – Det er uholdbart at Vegvesenet opererer så uforutsigbart
Rasmus Reinvang, OMA-sjef og tidligere byråd for byutvikling i Oslo, mener samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (A) må instruere Vegvesenet om å opptre mer konstruktivt og samhandlende i byutviklingssaker.
Prosjekt Fiskebrygga er et ledd i det pågående arbeidet med
å omforme de gamle havneområdene i hovedstaden til en sjønær by. Planen er å
benytte den store, grå asfaltflaten til et bygg med 1.400 arbeidsplasser tett
på Oslo S.
Annonse
Før endelig reguleringsvedtak hadde Hav Eiendom jobbet med
prosjektet i åtte år, og underveis også løst alle innsigelser fra statlige
myndigheter. Statens vegvesen trakk sin innsigelse i desember 2021, og i
september året etter ble forslaget banket gjennom i bystyret. Dermed var alt
klappet og klart for nybygget.
Nå er imidlertid Vegvesenet kommet på banen igjen.
Innsigelsen handlet om krav til hvordan
bygge et drøy 40 meter langt lokk over tunnelåpningen som starter i Rådhusgata.
Annonse
– Det hadde man jo funnet en løsning på, trodde alle, sier
Rasmus Reinvang, administrerende direktør i OMA og tidligere byråd for
byutvikling i Oslo.
Han synes det er «uholdbart at Statens vegvesen opererer så
uforutsigbart».
– Når vegvesenet har blitt imøtekommet i prosessen og har trukket
innsigelsen, og reguleringsplanen så vedtas i Oslo bystyre, da må saken være
avgjort. Vi kan ikke ha en praksis hvor statlige aktører kommer tilbake og tar
omkamp. Da blir det helt uforutsigbart å operere i Oslo og svært vanskelig å
utvikle byen, hvor mange statlige aktører har interesser, sier han.
Ifølge Reinvang er det ikke bare Vegvesenet, men også andre
offentlige etater som opptrer lite konstruktivt i byutviklingssaker.
– Som byråd merket jeg meg at statlige aktører har en
tendens til å kommunisere gjennom innsigelser når Oslo skal utvikles og de blir
påvirket, i stedet for å invitere til et møte for å finne løsninger. De burde
heller være litt fremoverlente og løsningsorienterte, mener han.
– I denne saken skaper jo Statens vegvesen komplikasjoner og
usikkerhet. De samfunnsøkonomiske kostnadene ved at statlige aktører opptrer på
denne måten, er veldig store, og ikke bare for enkeltutbyggere. Hele Norge
trenger at Oslo vokser og utvikler seg, og kan operere i en liga med andre
skandinaviske byer. Byer er spydspissene i internasjonal konkurranse. Det skjer
mye positivt i Oslo, men vi har ikke råd til å skyte oss selv i beinet på denne
måten. Oslo er fremdeles en lillebror i Skandinavia, sier Reinvang.
Han påpeker at Fiskebrygga også er viktig prosjekt for Oslos
befolkning.
– I dag er dette bare en trist tomt, en barriere mellom
Bjørvika og Kvadraturen, mens det vedtatte prosjektet kan binde sammen området
og skape mer byliv. Det er veldig synd hvis dette prosjektet settes på vent
eller ikke blir noe av i det hele tatt.
Hva tenker du om den videre prosessen?
– Nå må også Regjeringen ta ansvar for at vi utvikler byene
våre på en god måte. Jeg mener at samferdselsministeren må instruere Vegvesenet
om å opptre konstruktivt og samhandlende i byutviklingsspørsmål. Slike
unødvendige prosesser med forlenget saksbehandlingstid og økt utviklingsrisiko,
er enormt kostnadsdrivende både for utbygger og samfunnet, svarer han.
Kjører Statens
vegvesen her over lokaldemokratiet?
– Da reguleringsplanen ble vedtatt i bystyret, var det jubel
over at Oslo hadde fått en plan som er god for byen. Det er helt klart et
demokratisk problem at Vegvesenet i ettertid ber om omkamp. Senterpartiet er jo
for lokaldemokrati, så kanskje Vedum også kan ta saken og hviske
samferdselsminister Nygård noen formanende ord i øret? Vi trenger en regjering
som spiller på lag med byene – hvor folk flest faktisk bor, sier Reinvang.