ENDRINGSFORSLAGENE: Det kan stilles spørsmål om Husleieutvalget har gått for langt i leietakervennlig retning, skriver Natasja Plur og Haakon Agnalt i advokatfirmaet Wiersholm. I denne artikkelen gjennomgås utvalgets utvalgets hovedforslag og anbefalinger.
Har Husleielovutvalget gått for langt i leietakervennlig retning?
Kommunal- og distriksdepartementet har sendt Husleietvistelovutvalgets delutredning "Kontraktslengde og oppsigelsesvern i boligleieforhold" på høring, med høringsfrist 30. april 2024. Utredningen er en del av et større arbeid med å gjennomgå husleieloven for å styrke leietakers rettigheter.
Rundt en fjerdedel av
husholdningene i Norge leier boligen sin, og i antall utgjør dette om lag 605
000 husholdninger. Leiemarkedet har dermed stor samfunnsmessig betydning.
Husleieloven regulerer avtaler om bruksrett til husrom, både bolig og andre
formål. Loven skal sikre en balansert fordeling av rettigheter og plikter i
forholdet mellom utleier og leietaker. Dette innebærer at leietaker har et
særlig vern i husleieloven.
Loven skal også bidra til et godt fungerende
boligmarked. Utleiers motivasjon for å leie ut er derfor også ivaretatt i
loven.
Stortinget anmodet Regjeringen
om å sette ned et husleielovutvalg som skulle gjennomgå husleieloven og vurdere
lovendringer som styrker leietakers rettigheter, sikre grunnleggende
botrygghet, og sørge for at loven er tilpasset dagens situasjon på
leiemarkedet.
Husleielovutvalget ble oppnevnt i juni 2023, og bedt om å levere
sitt arbeid i to delleveranser. Det som nå er sendt ut på høring er den første
delleveransen, som omhandler husleielovens regler om kontraktslengde og
oppsigelsesvern i boligforhold.
Endringsforslagene har
allerede mottatt kritikk fra bransjen, herunder fra Norsk Eiendom. Det kan stilles spørsmål om utvalget har gått
for langt i leietakervennlig retning. Her er utvalgets hovedforslag og anbefalinger:
Forslag som skal
sikre grunnleggende botrygghet
Husleielovutvalget er
bedt om å vurdere tiltak for å styrke leietakersrettigheter og sikre
grunnleggende botrygghet. Utvalget har sett på om reglene om tidsbestemte og
tidsubestemte leiekontrakter bør endres, inkludert om minstetiden for
privatpersoner som leier ut bør økes utover tre år, og om profesjonelle
utleiere kun bør tilby tidsubestemte kontrakter.
Utvalget har foreslått å
øke minstetiden for tidsbestemte leieavtaler fra tre til fem år (§ 9 A-3 i
lovutkastet). Utvalget begrunner økningen av minstetiden for tidsbestemte
leiekontrakter med at dette vil gi leietakeren større mulighet til å planlegge
fremtiden, skape et hjem og en mulighet til å beholde tilhørigheten til
nærmiljøet.
Samtidig er det foreslått
å gi leietaker en rett til å kreve forlengelse av disse tidsbestemte
leieavtalene (§ 9 A-5 i lovutkastet). Dagens regler gir ikke leietaker rett til
å forlenge en tidsbestemt kontrakt dersom det ikke er fastsatt i leieavtalen.
Mange utleiere har benyttet denne muligheten til å kunne avgjøre om leietakere
skal få fortsette leieforholdet eller ikke. Utleiere har spesielt i
problematiske leieforhold sett på denne muligheten til å avslutte et
leieforhold som en fin mulighet til å unngå å benytte seg av husleielovens
oppsigelsregler.
Utvalget mener at det likevel er behov for å gi leietaker en
forlengelsesadgang, og at dette sett i sammenheng med økt minstetid i
tidsbestemte leieforhold er et viktig skritt i arbeidet med å styrke
botryggheten til leiere og anseelsen til leieboligen som boform. Forslaget
legger opp til at utleier kan nekte forlengelse dersom det foreligger saklig
grunn, og at utleieres interesser blir ivaretatt gjennom oppsigelsesreglene og
adgangen til å øke husleien.
Den gjeldende husleieloven
har ulike regler for oppsigelse av tidsbestemte og tidsubestemte leieavtaler.
Utvalget har vurdert disse reglene, og kommet til at det er behov for endringer
som gjør oppsigelsesprosessen mer forutsigbar og mindre ressurskrevende for
partene i leieforholdet.
I dag kan det avtales at et
leieforhold ikke skal kunne sies opp innenfor en gitt tidsperiode, såkalt
bindingstid. I rapporten fra utvalget er det foreslått at leietaker skal få en
ufravikelig oppsigelsesrett når som helst (§ 9 A-5 i lovutkastet). Det betyr at
det ikke vil være mulig å avtale en bindingstid i leieavtalen. For å sikre at
denne ufravikelige oppsigelsesretten ikke blir omgått ved at det avtales lang
oppsigelsestid, er det foreslått at det ikke blir tillatt å avtale en lengere
oppsigelsestid enn tre måneder for leietaker.
Utleier skal ved
oppsigelse av leieforholdet begrunne hvorfor leieforholdet blir sagt opp. Det
er ikke krav om en omfattende redegjørelse. For å sikre leietakers rettigheter har
utvalget foreslått at utleier ikke skal kunne endre begrunnelsen for en
oppsigelse etter at den er gitt (§ 9 A-9 i lovutkastet). I situasjoner hvor
oppsigelsen blir bestridt av leietaker ser utvalget et behov for å hindre
utleier i å fremsette andre oppsigelsesgrunner enn den som er sendt til
leietaker. Dette blir begrunnet med at det kan skape usikkerhet for leietaker,
og at verdien av en begrunnelse ved oppsigelse blir redusert dersom det
foreligger adgang til å endre begrunnelse.
Forslag til tiltak
som ivaretar interessene til de ulike aktørene i leiemarkedet
Husleielovutvalget er også
bedt om å vurdere tiltak som skal ivareta interessene til de ulike aktørene i
leiemarkedet på en god og samfunnstjenlig måte.
For å sikre at leietaker
er klar over at utleier har en adgang til å si opp leieavtalen, er det i
rapporten foreslått å tydeliggjøre utleierens adgang til å kreve opphør av
leieforholdet (§ 9 A-6 i lovutkastet).
Det har blitt stilt
spørsmål ved om det ville bli foreslått endringer i loven som innebærer at
næringsdrivende utleiere blir pålagt andre regler enn privatpersoner som leier
ut. Det er i denne omgang ikke foreslått slike endringer, og utvalget foreslår
å opprettholde like regler for næringsdrivende utleiere og for privatpersoner
som leier ut.
For å ivareta interessene
til de ulike aktørene i leiemarkedet er det foreslått å opprettholde
unntaksreglene om kontraktslengde og oppsigelsesvern i leieforhold hvor partene
bor tett på hverandre, og når utleieren har saklig grunn til kortere leietid
(§§ 9 A-3 og 9 A-10 i lovutkastet). I dag kan det avtales en minstetid på ett
år i leieforhold hvor utleier leier ut deler av egen bolig. Det vil fortsatt
være mulig selv om utvalget foreslår en forlengelse av minstetiden ved andre
tidsbestemte leieforhold.
Flertallet i utvalget ser på dette som viktig for å
få utleiere til å teste ut utleie. De slipper da å risikere eget bomiljø i
lengere tid enn ett år dersom leieforholdet fungerer dårlig. Dette kan etter
flertallets syn sørge for at flere velger å leie ut ledige utleieobjekter.
Forslag til tiltak
som skal gi økt klarhet og brukervennlighet
Et annet viktig aspekt
ved utvalgets mandat er å utforme brukervennlige regler med klart språk og god
systematikk. Dette vil gjøre det enklere for både leietakere og utleiere å
forstå sine rettigheter og plikter. Regelverket vil da bli mer tilgjengelig og
forståelig. Dette kan bidra til å redusere konflikter mellom partene i
leieforholdet.
I delrapporten er det
lagt opp til et eget kapittel 9 A som samler og henviser til alle de mest
praktiske reglene om opphør av boligleieavtaler. Utvalget foreslår også å
oppdatere språket i lovteksten for å gjøre det mer forståelig. Forslagene som
allerede er nevnt over, for eksempel reglene om ufravikelig oppsigelsesadgang
for leietaker, fører til at det ikke oppstår utfordringer med tolkning av
bindingsklausuler i leieavtaler. Det er også foreslått enkelte andre endringer
i loven som skal gjøre bestemmelsene mer tilgjengelige.
Tiden frem til
høringsfristen
Høringsfristen er 30.
april 2024. Husleielovutvalget foreslår en rekke endringer som kan få stor
betydning både for leietaker og utleier. Selv om det er et viktig formål å
styrke leietakers posisjon, er det viktig at man ikke går for langt. Tiden frem
til utløpet av høringsfristen bør derfor benyttes til innspill som kan sørge
for at husleielovens regler er tilstrekkelig balansert, og som sikrer et
fortsatt velfungerende utleiemarked i årene fremover.
Om
artikkelforfatterne:
Natasja Plur er
advokat, Haakon Agnalt er advokatfullmektig, begge Wiersholm.