Artikkelforfatterne er advokat Mathias Stang, som har bakgrunn fra WWF, hvor han blant annet var ansvarlig for forhandlingen av den såkalte Naturavtalen, og advokat Thorvald Nyquist i Deloitte Advokatfirma. Foto: Nadia Faris/Deloitte
Gulrot og pisk for å få ned utslipp fra bygge- og anleggsplasser
I statsbudsjettet er det flere klimatiltak som gjelder eiendomssektoren, og det brukes både pisk og gulrot. Det er flere mulige fordeler for de aktørene som følger med og er tidlig ute.
Vi opplever dessverre at en del klienter mister
oversikten i strømmen av nye regler og krav på bærekraftsområdet, og det er derfor viktig å peke på det relevante og trekke ut
essensen, og se mulighetene på dette området.
Den grønne boken
er regjeringens statusoppdatering på hvordan vi ligger an til å nå våre
klimamål. Bygge- og anleggssektoren er her identifisert som en sentral driver
til klimagassutslipp, og regjeringen ønsker å kutte disse utslippene med en
blanding av pisk og gulrot.
Det kommer signaler om økte reguleringer og forbud mot
bruk av fossile energikilder på norske byggeplasser. Samtidig er det midler å
hente hvis man vet hvordan man skal få tilgang på dem.
Minimumskrav
i offentlige anskaffelser
I grønn bok
sies det blant annet at regjeringen sikter på å innføre et minimumskrav i offentlige
anskaffelser om at 5–10 prosent av energiforbruket skal være utslippsfritt i
2026 med en opptrapping mot 30–40 prosent i 2030. Dette
mener regjeringen vil gi «byggherrene betydelig
fleksibilitet til å velge de løsningene som er best for det enkelte prosjekt,
og åpner for bruk av hybride maskiner og biogass». Regjeringen vil nå
iverksette en utredning av saken med sikte på innføring av minimumskravet fra
2026.
Fossil gass
til oppvarming
Noe som allerede
ligger klart til beslutning på regjeringens bord er innføring av forbud mot fossil
gass til oppvarming av bygg under oppføring. Her sikter regjeringen på
ikraftsettelse allerede i 2025.
Anleggsmaskiner med forbrenningsmotor
For tiden jobbes det nå også med en utredning om forbud mot salg
av nye anleggsmaskiner med forbrenningsmotor fra 2035. Miljødirektoratet holder
allerede på å utrede et forbud mot bruk av fossile brensler på byggeplasser, og
vurderingen om forbud mot salg av nye anleggsmaskiner med forbrenningsmotor
inkluderes i denne. Det samme gjelder om det kan settes krav til
anleggsplassene i transportsektoren noe som ble presisert i NTP.
Utslippsfrie
anleggsplasser
Som gulrot fortsetter regjeringen
satsingen på utslippsfrie anleggsplasser, og nå bevilges nye 27, 4 millioner
til et pilotprosjekt for videre testing av slike anleggsplasser i
transportsektoren. Det store spørsmålet er om dette egentlig er nok til å
motivere til endring i en bransje hvor utslippsfrie maskiner er svært dyre.
Pilotprosjektene som det gis penger til blir gjennomførte av Statens veivesen,
Bane NOR SF og Nye veier AS.
1,2 milliarder
Det
satses også på ENOVA som får øremerket 1,2 milliarder
kroner rettet mot tungtransporten, til støtte både for nullutslippskjøretøy og
ladeinfrastruktur. Dersom man er tidlig ute med å søke på disse midlene kan man
være med på å kutte utslipp på byggeplassene, og omstille tungtransporten for å
stille sterkere i offentlige anbud fremover, ref målet om flere utslippsfrie
innkjøp i offentlige anskaffelser.
Artikkelforfatterne er advokat Mathias Stang og advokat og partner Thorvald Nyquist i Deloitte Advokatfirma. Foto: Nadia Faris/Deloitte