Fremtidsrettet eiendomsforvaltning på Helsfyr Atrium med avansert skiltgjenkjenningsteknologi
Moderne skiltgjennkjenningsteknologi og skreddersydde mobilitetstjenester, inngår som et sentralt element i eiendomsforvaltningen av Helsfyr Atrium sentralt i Oslo. -Vi vil møte våre brukeres ønsker og behov samtidig som vi maksimerer eiendomsverdien, sier Kommersiell Direktør i APCOA Jan Arve Kaldheim.
APCOA drifter parkeringsløsningen i det arkitektoniske
landemerke av et kontorbygg på Helsfyr. Området er et knutepunkt for
kollektivtransporten i Oslo og et populært område for næringsvirksomhet.
Dessuten ligger Intility Arena tvers over gaten og tiltrekker seg store
folkemengder ved idrettsarrangementer, eventer og konserter.
Må møte forskjellige behov
Bak den glitrende glassfasaden i Helsfyr Atrium leier 18 selskaper
kontorer, blant andre AF Gruppen, Philips, Dustin, Drive365, Barnas Hus,
Goodtech og Svea.
Leietakerne er forskjellige og har forskjellige behov. Med
prisbelønnet teknologi har APCOA forvandlet eiendommen på Helsfyr til et
utstillingsvindu for fremtidens parkeringstjenester.
-Dette er et
komplekst oppdrag i den forstand at vi tar i bruk nesten alle funksjoner og
tjenester vi tilbyr, sier Kaldheim.
Tilpasses den enkelte
Han forklarer at parkering er «mye mer enn å bare sette
fra seg bilen». APCOAs avanserte skiltgjenkjenningsteknologi identifiserer
hver enkelt bil som ankommer Helsfyr Atrium og tilordner dem spesifikke
rettigheter i henhold til leietakernes ønsker.
-Dette gir oss mulighet til å skreddersy parkeringen til den
enkelte sluttbruker. Noen har tilgang til ansattparkering og andre til
gjesteparkering. Vi tilbyr både korttids- og langtidsleie, parkering innendørs
eller utendørs, i ulike soner og til ulike priser, sier Kaldheim. Teknologien
gir leietakerne mange muligheter og stor fleksibilitet.
Digital informasjon
Ved ankomst til Helsfyr Atrium blir bilistene møtt av en
digital skjerm som ønsker dem velkommen, forteller hvilke rettigheter de har og
viser vei til riktig parkeringsplass. Skjermen viser også informasjon de dagene
det tilbys tilleggstjenester som for eksempel bilpleie og ruteskift. Foruten
selve parkeringen har APCOA tilrettelagt for en rekke bærekraftige
mobilitetstjenester på området, slik som lading for elbil, bildelingstjenester
og spylevæske-fylling fra dispenser.
-Vi har løsninger for, ja, jeg kan vel ikke si alle behov.
Men vi har jo egentlig det, sier Kaldheim.
En stor APCOA-familie
Tjenestene APCOA utvikler er tilgjengelige for alle deres
oppdragsgivere, enten det er kontorbygg, hoteller, flyplasser eller kjøpesentre.
APCOA løser også mindre oppdrag som områder rundt dagligvarebutikker og
borettslag.
-Jeg liker å tenke på det som en stor familie. Vi ruller ut
nye produkter og ny funksjonalitet, og det vi lager for én kan benyttes av
andre i nettverket vårt. En av de største fordelene er at alle i vår «familie»
får de 1,2 millioner brukerne av APCOA FLOW med på laget – fra dag én.
Fremtiden er personlig
Kaldheim tror tjenestene de tilbyr i dag bare er
begynnelsen. De internasjonale trendene i parkeringsbransjen peker alle i samme retning: Parkering er
i ferd med å bli personlig. Takket være ny teknologi og datadrevet
kundekunnskap, har man nå større muligheter til å tilpasse priser og produkter
til den enkelte bilist.
-Alt kan bli individuelt tilpasset og personlig. Om 10
personer parkerer på samme område, er det ikke sikkert noen av dem vil betale
den samme prisen eller ha det samme tjenesteutvalget. Rettighetene kan også
variere om man er medlem av en kundeklubb eller fordelsprogram, noe som kan gi rabatt.
Kort sagt: Vi snakker ikke lenger til brukere eller kunder, vi snakker til deg!