RAMMER VIDT: Forurensingsansvaret er strengt og rammer en vid krets av mulige ansvarlige, påpeker f.v. Erling M. Timm og John C. Deighan i advokatfirmaet Haavind.
Forurenset grunn i transaksjoner – hvem har ansvaret?
Omfanget av forurensning i grunnen kan være vanskelig å kartlegge. Det er også ofte svært kostbart å rydde opp i. Forurensning kan derfor utgjøre en spesiell risiko i eiendomstransaksjoner, som krever særlig regulering. Dette forutsetter at kjøper og selger også forstår lovgivers plassering av ansvar for forurensning.
Utgangspunktet etter forurensningsloven § 7 er at all
forurensing er forbudt med mindre det fremgår av forurensningsloven §§ 8 eller
9 at det er tillatt eller det er gitt tillatelse i medhold av
forurensningsloven § 11. Forurensning er svært vidt definert i
forurensningsloven § 6 og innebefatter blant annet tilførsel av fast stoff,
væske eller gass til luft, vann eller i grunnen og som «er eller kan være
til skade eller ulempe for miljøet».
I § 7 er det blant annet bestemt at «ingen må ha, gjøre
eller sette i verk noe som kan medføre fare for forurensning». I praksis
innebærer dette at en grunneier kan holdes ansvarlig for opprydning av
forurensning selv om forurensningen ikke skyldes grunneiers egen aktivitet.
Dette fordi grunneieren i kraft av å eie en forurenset eiendom «har»
forurensning.
Høyesterettspraksis
I Høyesterettspraksis er det lagt til grunn et strengt ansvar
ved grunnforurensing. I Rt. 2012 s. 944 (Grindalen) ble grunneier holdt
ansvarlig for utgifter det offentlig hadde hatt for å rydde opp den sterkt
forurensede grunnen selv om forurensingen skyldtes en tidligere fester. I dommen
ble det lagt til grunn at: «Det innebærer at forurensningsmyndighetene som
det klare utgangspunkt alltid vil kunne gå på grunneier selv om
forurensingen skriver seg fra andre. Men der en annen klart peker seg ut som
nærmere til å foreta effektive tiltak, vil det etter omstendighetene kunne
tenkes å innebære myndighetsmisbruk å rette krav mot grunneieren.» [vår
understreking].
I praksis vil det ofte være slik at
forurensningsmyndighetene kan ha flere å velge mellom når ansvaret skal
plasseres. Dette kan være en tidligere leietaker/fester som forurensningen
stammer fra, eller det kan være dagens grunneier. Det vil i stor grad være opp
til forurensningsmyndigheten selv å avgjøre hvem som holdes ansvarlig overfor
det offentlige. Et grunnleggende prinsipp i miljøretten er derimot at "forurenser
betaler" (polluter pays principle).
At det offentlige velger å holde
grunneier ansvarlig i et tilfelle der en tidligere leietaker eller fester er
forurenser, stenger ikke for at grunneier kan kreve regress fra den som faktisk
har stått for forurensningen. I mange tilfeller vil dette imidlertid være
vanskelig eller umulig fordi den tidligere leietakeren eller festeren kan ha
gått konkurs eller selskapet ikke lenger eksisterer.
I Rt. 2010 s. 306 (Hempel I) kom Høyesterett til at et
morselskap kunne pålegges å sørge for eller bekoste undersøkelser eller
lignende tiltak for forurensing som skrev seg fra datterselskapets virksomhet. I
en påfølgende sak som gikk for Gulating lagmannsrett (LG-2013-210482, Hempel
II) ble morselskapet også holdt ansvarlig for å refundere kostnader det
offentlige hadde hatt til opprydding av den forurensede grunnen. Avgjørelsene
bygger bl.a. på en betraktning om at eieren av et selskap som forurenser anses
som å ha forurensning, ref. ovenfor. Avgjørelsene slo med dette "hull
i" prinsippet om aksjeeieres begrensede ansvar for aksjeselskapets
forpliktelser.
I Hempel I-avgjørelsen er det uttalelser som peker i
retning av at også mellomliggende eiere eller andre som «har hatt»
eiendommen også er mulige ansvarlige for forurensning overfor det
offentlige.
De nevnte avgjørelsene underbygger at forurensingsansvaret
er strengt og rammer en vid krets av mulige ansvarlige.
Risiko kan håndteres forskjellig i kjøpekontrakter
Risiko for forurensning kan i kjøpekontrakter håndteres på
mange forskjellige måter, der løsningen vil kunne avhenge av bl.a. type eiendom
og bruken av denne, kjøpers planer, partenes kunnskap m.m. Løsningene vi ser
inkluderer at selger påtar seg ansvar for rydding før overtakelse, at kjøper
fullt og helt overtar ansvar og risiko mot et prisavslag, og at kostnadene til
rydding fordeles mellom partene etter avtalte modeller når rydding faktisk
skjer.
Det er full avtalefrihet mellom kjøper og selger når det
gjelder hvem som i forholdet dem imellom skal ta den «endelige regningen» for
opprydding. En slik avtale er imidlertid ikke bindende for myndighetene, som
uansett – innenfor rammene av forurensningsloven – kan velge hvem de vil holde
ansvarlig.
En overdragelse av ansvar vil normalt forutsette at
risikoen kartlegges. Dette vil måtte inkludere både kartlegging av forekomster
av forurensning og type forurensning, samt en vurdering av hvilken risiko
eventuell forurensning utgjør. Sistnevnte omfatter vurdering av om eventuell
forurensning må fjernes, om massene kan deponeres/gjenbrukes innenfor
eiendommen m.v. God kunnskap om risikoen vil normalt gjøre det enklere å
regulere ansvaret.
Om det er behov for opprydning av eiendommen beror også på
hva eiendommen skal brukes til. Miljømyndighetene har utviklet veiledende tilstandsklasser
med ulike normverdier for ulike stoffer som uttrykker hva akseptabel
gjenværende forurensning i grunnen er ved ulik arealbruk. Her er det krav til ulik
tilstandsklasse for massene i grunnen alt avhengig av om eiendommen skal brukes
til boligbygging eller barnehage på den ene siden eller til industri på den
andre siden. Ved regulering av ansvar for forurensning i grunnen kan dette
kobles opp mot tilstandsklassene for forurenset grunn.
I transaksjoner der kostnadene til rydding skal fordeles
mellom partene ettersom oppryddingen gjennomføres, så er det en tilbakevendende
problemstilling at det krangles om hvorvidt oppryddingen har blitt gjennomført
på en rasjonell måte og om det er fjernet mer masser enn nødvendig. Erfaringen
tilsier derfor at slike modeller også bør inneholde bestemmelser som sikrer
selger fortløpende tilgang på informasjon om arbeidenes utførelse, samt
incentiver for kjøper til å holde kostnadene nede.
Sistnevnte kan oppnås ved at kostnadene til rydding
fordeles mellom partene etter forutbestemte "nøkler", som vil kunne
innebære at selger har sikkerhet for at kjøper "tjener på" en
kostnadseffektiv rydding. Videre så er det relevant å hensynta at det er
kjøpers merkostnader som følge av forurensningen som normalt skal kompenseres.
Dersom eiendommen uansett skal graves ut for å etablere
kjeller, så er det kun merkostnadene til nødvendig bortransportering og
deponering av forurensede masser som skal kompenseres.
Erling M. Timm
er partner og John C. Deighan er senioradvokat i Haavinds eiendomsavdeling