Det norske boligmarkedet har tradisjonelt vært slik: enten eier du alt, eller ingenting. For de fleste er det et gode å eie sin egen bolig, men hva skjer når livssituasjonen endrer seg? Boligdebatten handler nesten utelukkende om å komme seg inn på markedet, men vi trenger også løsninger for de som allerede eier, men som trenger økonomisk fleksibilitet.
Fondet flytter inn når eksen flytter ut
Nå kommer det endelig en slik løsning. Snart kan det hende din nye partner heter HILI. En partner som aldri krangler om oppvasken eller truer med å flytte, om du kommer sent hjem fra jobben.
– Dessverre så ender mange boligeiere opp i samlivsbrudd, men må man være nødt til å selge hjemmet sitt i tillegg? spør administrerende direktør i HILI, Eilin Schjetne.
En løsning som var savnet
I samlivsbrudd har minst en av partene ofte et sterkt ønske om å beholde boligen, gjerne av hensyn til barna.
– Det å bryte opp og flytte med barn kan være en ekstra byrde for familier som allerede står i en vanskelig situasjon. Dette opplevde jeg selv for mange år siden, forteller Eilin.
Nå har hun laget løsningen hun selv hadde behov for da hun ikke klarte å beholde eneboligen på Jar i Bærum etter et samlivsbrudd. Den gang fantes ikke den fleksibiliteten Eilin trengte.
«Vi skaper ikke bare økonomisk verdi, men
investorene får også ta del i en positiv samfunnsendring» Eilin Schjetne, HILI
For alle typer livsendringer
Du trenger imidlertid ikke gå gjennom et samlivsbrudd for å bli kunde hos HILI. Det kan være mange grunner til at boligeiere ønsker seg mer økonomisk fleksibilitet i en periode av livet.
– Hos HILI har vi en klar misjon: å løse "house rich, cash poor"-dilemmaet som rammer mange boligeiere. En betydelig del av nordmenns formue er bundet opp i boligen deres, men det er ofte lite penger på konto til å håndtere ulike livsendringer. Behovet for likviditet gjelder ikke bare ved skilsmisse, men for eksempel ved endring av arbeidssituasjon, ved sykdom, eller i arveoppgjør, sier Eilin.
Investeringsmulighet i boligmarkedet
Med HILI oppstår det også en helt ny aktivaklasse for investorer som ønsker seg inn i boligmarkedet. Investorer kan få direkte eksponering mot boligeiendommer uten å ta byrden med eiendomsforvaltning.
– Vi skaper ikke bare økonomisk verdi, men investorene får også ta del i en positiv samfunnsendring. De kan forvente både verdistigning og en langsiktig, samfunnsnyttig avkastning, forklarer Eilin.
For mange boligeiere kan ikke løsningen komme fort nok på plass. Eilin blir daglig kontaktet av boligeiere som ønsker å se på muligheten for å selge litt av boligen til HILI.
– Vi ser tydelig en økende etterspørsel etter fleksible boligløsninger og delt eierskap.
Først ut
Med et sterkt fundament innen finans og teknologi, og samarbeidspartnere som Røisland & Co. og Huddlestock, er HILI i en unik posisjon for rask vekst. Med støtte fra et erfarent styre, har de klare ambisjoner om å påvirke markedene, både nasjonalt og på tvers av Europa.
– Norske boligeiemodeller har allerede blitt eksportvare. Danmark er blant landene som nå ser til Norge for mer fleksible måter å eie bolig på, forteller Eilin.
Med HILI får eksisterende boligeiere en fleksibilitet i det norske boligmarkedet, og investorer får en ny vei inn i en trygg og bærekraftig aktivaklasse.
– Dette er bare begynnelsen, sier Eilin Schjetne. – Vi er “first mover” inn i en fremtid der flere får tilgang til fleksible boligløsninger som kan tilpasses ulike livssituasjoner, samtidig som vi skaper verdier for både boligeiere og investorer.
Om HILI
Innovasjon: HILI er den første aktøren i Norge som
tilbyr delt eierskap for etablerte boligeiere. Med en teknologidrevet plattform
gir HILI en fleksibel løsning for boligeiere som ønsker økonomisk handlingsrom
uten å måtte flytte.
Team: HILI ledes av et erfarent team med bred kompetanse innen både finans, eiendom
og teknologi.
Samfunnsbidrag: HILI bidrar til en positiv samfunnsendring ved å hjelpe
boligeiere med å bli boende i hjemmene sine i vanskelige tider. Samtidig
fremmer HILI økonomisk trygghet og sosial bærekraft.
Satser internasjonalt: HILI starter i Norge, men har
allerede ambisjoner om rask internasjonal ekspansjon til markeder som Danmark,
Sverige og Storbritannia.