Tech:
Facility Farm vil gjøre eiendomsforvaltning enklere
Det norske selskapet Facility Farm vil gjøre hverdagen enklere for eiendomsforvaltere. Med en digital tjeneste og app løser de utfordringer med møtebooking, kantinedrift, adgang og administrasjon og gir mer fornøyde leietakere.
– Eiendomsbransjen i Norge ligger etter i bruk av digitale løsninger. Det vil vi gjøre noe med. Mange tror det er vanskelig å komme i gang, men vi ser at vår fleksible plattform senker barrieren for å starte. Vi fokuserer på brukervennlighet, og én digital app for alt du trenger. Det gir mer fornøyde leietakere og mye mindre administrasjon, sier Elizabeth Treacy, daglig leder i Facility Farm. Løsningen er allerede tatt i bruk hos Mustad Eiendom, Selvaag og implementeres nå hos Schage Eiendom, på kontorhotellet Arena by Schage i Skøyen Atrium.
Automatiserer daglige prosesser
For Schage er den viktigste grunnen til å bruke en digital plattform å kunne automatisere de daglige prosessene rundt booking, adgang og betaling.
– Det gjør at kundene kan være selvbetjente, booke de ressursene de skal ha, booke møterom og møtemat, betale for lunsj osv. De får alt på ett sted og de får én regning. Når mange av prosessene i bakkant blir automatiserte blir arbeidsbelastningen mindre og vi får sømløshet og bedre flyt, sier Vegard Netland Martinsen, utleiesjef i Schage Eiendom.
Skøyen Atrium er et kvartal på over 60.000 kvadratmeter og plass til over 2.000 arbeidstakere. Facility Farm er tatt i bruk på kontorhotellet Arena by Schage i Skøyen Atrium.
– Vi starter med å gjøre dette i liten skala for å lære og se hvor godt det fungerer, med en plan om å ta systemet videre og bruke det for alle kundene. Vi bruker i første omgang funksjonene for møtebooking, kantine, møtemat og betaling av medlemskap. Etter hvert skal vi også ta i bruk adgangskontroll, sier Martinsen.
Åpen markedsplass for leverandører
Facility Farm gir også eiendomsforvalteren mulighet til å eie en egen digital markedsplass med leverandører for alt fra kantine og møtemat, kaffe, rengjøring, vaktmestertjenester osv.
– Slik kan du tilby kontorlunsj uten å ha fysisk kantine, og du kan også åpne opp for ulike leverandører i lokalmiljøet, slik at ansatte for eksempel kan bestille fra bakerier, restauranter og barer i nærheten, sier Treacy.
Dette gir også eiendomsforvalteren tilgang til viktig data.
– En viktig forretningsmessig forskjell for oss som utleier er at vi tar over markedsplassen for servicetjenestene som er i bygget. Vi har en helt annen innsikt i kundeomsetningen og virksomheten som skjer og det er mye enklere for oss over tid å sikre en god kvalitet, sier Martinsen.
Beste løsning nasjonalt og internasjonalt
– Vi har brukt mye tid på å vurdere ulike leverandører, og landet på at det viktigste er brukeropplevelsen, brukervennligheten og de funksjonene som sluttbrukeren har bruk for i hverdagen. Der synes vi at Facility Farm er best av det vi har sett av de nasjonale aktørene. Det finnes også noen internasjonale, men vi tror det er en fordel å ha noen vi kan snakke med lokalt, fremhever Martinsen.
Facility Farm er et norsk programvareselskap som leverer digitale tjenester til eiendomsutviklere, kontorsjefer, kantine-, rengjørings og vedlikeholdsleverandører. Løsningen gjør eiendomsforvaltning og kontordrift enklere, ved å samle alle prosesser i en digital app. Mindre administrasjon og bedre informasjonsflyt sparer tid og penger og gir mer fornøyde leietakere.