Tech:
Baard Schumann inn i proptech-selskap
Baard Schumann har investert i kanskje ett av Europas mest spennende proptech-selskaper, Marketer.
Marketer gjennomførte tidligere i oktober en rettet emisjon mot Norges største venturefond, Idekapital, basert på en prising av Marketer på NOK 700 millioner. Investeringen til Idekapital Fund 2 AS har en samlet ramme på NOK 75 millioner, noe som gjør fondet til nest største aksjonær i selskapet.
– Vi er finansielt godt rustet til å støtte satsingen som kreves for å etablere markedets sterkeste rådgivningsmiljø innenfor proptech, sier Amir A. Folkestad Habhab, gründer og CEO i Marketer.
Marketer skal etablere Marketer Consulting Services, som tilbyr strategisk og operasjonell rådgivning til utbyggere og eiendomsmeglerkjeder.
– Idekapital har samtidig tredd inn i styret og vil bidra direkte med sitt omfattende nettverk og relevante erfaring, sier Folkestad Habhab.
Hentet kjent eiendomstopp
Baard Schumann, tidligere administrerende direktør i Nordr, er blant investorene.
– Marketer er et kult selskap. Vi er flinke på digital markedsføring i Norge, men i mange andre land i verden er de nesten u-land på dette. Marketer kan bli et spennende selskap world wide, jeg tror de kommer til å vokse mye de neste årene. Dette er både interessant for meglere på bruktbolig- og nyboligmarkedet, sier Schumann.
Han vil i tillegg opptre som strategisk rådgiver for selskapet.
– Jeg skal bidra særlig med markedsføring fra et nyboligperspektiv, med hva jeg tror kundene trenger, hva man har gjort riktig tidligere, og erfaringer fra andre land.
Dette er det andre proptechselskapet Schumann investerer i. Han har allerede investert i Solgt.no, og har tett dialog med to andre proptechselskaper, som han lander en avtale med i løpet av kort tid.
– Jeg tror dette blir morsomt. Det er interessant for meg å gå inn i selskaper som driver med bolig eller er boligrelatert, områder som jeg kan. Særlig selskaper som har vekstmuligheter utover Norge.
Skal knytte seg til de beste
– Vi er svært glade for at Baard både har kommet inn som eier i Marketer, samt at han er villig til å dele av sin brede eiendomserfaring som strategisk rådgiver for oss, uttaler Folkestad Habhab.
– Marketer har hatt ambisiøse mål helt siden oppstarten og vår visjon om å revolusjonere eiendomstransaksjoner globalt styrer fortsatt alt vi gjør og de valg vi tar. Så når vi skal alliere oss med eksterne strategiske rådgivere vil vi alltid ønske å knytte til oss de aller beste. Baard Schumann er uten tvil en slik kapasitet, avslutter Folkestad Habhab.