Annonsørinnhold

Lisa Johansson og Tom Erik Bakkene fra Caverion, Foto: Kjetil Rimehaug

Ekspertene avslører: De 7 vanligste problemene i eiendomsdrift

Byggeiere og eiendomsforvaltere vet at drift av bygg kan være en evig kilde til stress.

Uforutsigbare kostnader, driftsavbrudd, og misfornøyde brukere er bare noen av utfordringene som kan dukke opp. Ifølge ekspertene, Lisa Johansson og Tom Erik Bakkene fra Caverion er det spesielt syv problemområder som går igjen.

Syv vanlige stresspunkter ifølge ekspertene:

  1.  Tekniske systemer slutter å virke helt uten forvarsel: Uventede driftsavbrudd kan føre til stor frustrasjon, betydelige kostnader og ubehag for de som bruker bygget
  2. Strømregningen øker og øker: Ineffektiv bruk av energi er en skjult kostnad som kan være vanskelig å få kontroll på uten riktig verktøy.
  3. Du mottar klager fra folk som bruker bygget: Når systemer som ventilasjon, belysning eller sikkerhet ikke fungerer som de skal, går det ut over komforten og tilfredsheten til de som oppholder seg i bygget.
  4. Du føler du ikke har oversikt eller kontroll på det som skjer: Å holde styr på alle byggets tekniske systemer kan være en utfordring, spesielt hvis du ikke har en sentral løsning for å overvåke dem.
  5. Du bruker mye tid på vedlikeholdet: Flere systemer fra ulike leverandører gjør vedlikehold komplisert og tidkrevende for deg.
  6. Vedlikeholdskostnadene skyter plutselig i været: Uforutsette tekniske problemer fører til sprengte budsjetter, økonomiske overraskelser og våkenetter.
  7. Du bekymrer deg for sikkerheten i bygget: Gamle systemer og utdatert teknologi kan utgjøre en sikkerhetsrisiko både for bygget og brukerne, og uten regelmessige oppdateringer kan bygget bli sårbart for feil og trusler.

Slik forenkler du driften og senker skuldrene

Avdelingssjef for driftssenter og digitale tjenester i Caverion, Lisa Johansson, betrygger de som kjenner seg igjen. For det trenger ikke å være slik. Hun forteller at det finnes mange servicekonsepter og tjenester på markedet som kan senke både høye skuldre og kostnader, og som flere og flere av deres kunder velger å benytte seg av:

- Blant mange servicekonsepter tilbyr vi blant annet digital driftstøtte. Dette muliggjør kontinuerlig overvåking av bygningens systemer, energibruk og brukerkomfort, og sikrer kontrollert og optimal ressursbruk. Det fritar deg det byggtekniske ansvaret og gjør Caverion til den første som reagerer hvis noe skjer.

På bBildet: Carl Lund, teknisk rådgiver og utviklingssjef Tom Erik Bakkene, utviklingssjef i Caverion, overvåker og kontrollerer kundenes tekniske systemer på fra Caverions driftssenter.

- Digital driftstøtte er designet for å håndtere utfordringene du som eiendomsforvalter stadig vekk møter. Det frigjør kundene våre for mye ansvar og stress. Kort forklart får kundene våre en 24/7-overvåking og rask teknisk respons på alle tekniske systemer i byggene de drifter. Eventuelle avvik i de tekniske anleggene oppdages også umiddelbart, og i de fleste tilfeller kan problemene løses fra oss på et digitalt kontroll- og driftssenter, uten at vi må sende en servicetekniker ut til bygget, sier utviklingssjef Tom Erik Bakkene.

Effektiv administrasjon og bedre inneklima i Norlandias barnehager 

I 2023 ble digital driftstøtte koblet til alle Norlandia-barnehagene. For barnehagene betyr dette 24/7-overvåking og optimalisering av alle de tekniske systemene i barnehagene. 

Terje Sandaa, Prosjektleder NHC Property, mener digital driftstøtte har forenklet arbeidsdagen for ansatte i Norlandia -barnehagene.

– Vi ønsket å forenkle hverdagen for våre barnehageansatte, slik at de kunne fokusere mer på barna og mindre på tekniske utfordringer. For å effektivisere administrasjonsarbeidet valgte vi derfor å kutte ned på antall leverandører og kontrakter. Målet med dette er at daglig leder og andre ansatte i barnehagene skal få mulighet til å bruke sin tid og energi på det som betyr noe, ikke på å følge opp utallige leverandører, eller selv fikse tekniske anlegg, sier Terje Sandaa, Prosjektleder NHC Property.

– Caverion har nå kontinuerlig overvåkning av alle de 121 barnehagene våre (herav Norlandia, Kidsa og Gnist) og kontakter Norlandia umiddelbart hvis det oppstår en feil på de tekniske anleggene. 

I tillegg til å energieffektivisere og skape et godt inneklima for barn og voksne i barnehagene våre, har vi effektivisert administrasjonen og beholdt verdien på eiendommene med god teknisk service og vedlikehold, sier Terje Sandaa. 

Len deg tilbake vel vitende om at alt fungerer

  • Kontinuerlig overvåking sikrer at problemer oppdages og løses før de eskalerer, noe som reduserer risikoen for uventede driftsavbrudd og kostbare servicebesøk
  • Energieffektivisering gir deg muligheten til å kutte ned på unødvendige kostnader, samtidig som det gjør bygget mer miljøvennlig.
  • Økt brukertilfredshet gjennom optimal drift av tekniske systemer, som sikrer et stabilt og komfortabelt inneklima.
  • Sentral kontroll via en brukervennlig portal som gir deg full oversikt over alle byggets tekniske systemer.
  • Integrasjon av flere systemer fra ulike leverandører, som forenkler vedlikehold og drift.
  • Proaktiv vedlikeholdsplanlegging som gir deg bedre kontroll over kostnader og forhindrer uforutsette utgifter.
  • Oppdaterte sikkerhetstiltak som beskytter bygget mot både tekniske feil og sikkerhetstrusler.
Avdelingssjef Lisa Johansson og utviklingssjef Tom Erik Bakkene på Caverions driftssenter.

    - Driften av et bygg kommer med mange utfordringer. Løsninger som gir kontinuerlig overvåking, energieffektivisering og sikkerhetsoppdateringer, hjelper deg med å holde bygget ditt i topp stand – samtidig som du opplever full kontroll og kan senke skuldrene, avslutter Lisa Johansson og Tom Erik Bakkene.

     

    Les mer om digital driftstøtte fra Caverion her

    For spørsmål eller mer informasjon:

    Tom Erik Bakkene, Utviklingssjef, Driftssenter

    +47 92 84 54 36

    tom.e.bakkene@caverion.com

     


Powered by Labrador CMS