FUNKIS: Den buede, nye Doblouggården var noe ganske nytt i Oslo for 90 år siden. Den opprinnelige Doblouggården skimtes bak til venstre.

Glasspalasset i Dronningens gate skulle hatt enda mer glass

Den runde forretningsgården ble et landemerke i Oslo sentrum.

Publisert Sist oppdatert

Brødrene Mikkel og Jens Dobloug som opprinnelig var fra Furnes i Hedmark, var handelsmenn i Hamar før de dro til Kristiania og etablerte firma der.

I 1870 åpnet de en manufakturforretning i et lite lokale Storgata 12. Seks år senere hoppet Jens av, men Mikkel drev videre og beholdt navnet firmanavnet Brødrene Dobloug. Det som opprinnelig var en ren detaljforretning, ble etter hvert utvidet med en engrosavdeling.

I 1901 flyttet Mikkel firmaet til nybygde Storgata 1 som ble satt opp for et konsortium ledet av grosserer Christian Larsen, og etablerte samtidig et aksjeselskap. Ti år senere kjøpte Brødrene Dobloug den fem etasjer høye bygningen som i Oslo bare heter Doblouggården – bygde om og moderniserte. Etter hvert fikk firmaet flere avdelinger, inkludert skredderverksteder der all konfeksjon ble forarbeidet, og fra 1920-årene av tok de hele gården i bruk.

Bygger ny forretningsgård

Mikkel døde i 1913 og hans sønn Ingar tok over familiebedriften i 1914 etter at broren Birger trakk seg. Derfra styrte han det som ble et landsomfattende tekstilfirma på grossistsiden, inkludert en av byens store forretninger. Eller mer korrekt – et magasin.

HISTORIE: Brødrene Dobloug i Storgata 1 var ett av byens store varemagasiner. Gården eies i dag av Sparebank1.

Men Ingar ville mer, og i 1932 startet han byggingen av den nye Doblouggården i Dronningens gate 40, dit hele engrosavdelingen flyttet i 1933. Forretningsgården i funkisstil med ni etasjer var og er fortsatt lett gjenkjennelig i bybildet med sin runde fasade. Bygningen som er basert på skissene til den tyske arkitekten Erich Mendelsohn, ble den første forretningsgården i hovedstaden bygd i armert betong med buede, horisontale vindusbånd.

Mendelsohn representerte ekspresjonismen og funksjonalisme i arkitekturen og tegnet blant mange andre bygg, også varehusene The Schocken i Stuttgart og Rudolf Petersdorff i Wrocław. Som jøde følte han imidlertid nazistenes hat og flyktet fra Tyskland til England i 1933. Så bodde han noen år i Palestina før kursen ble satt mot USA. Mendelsohn var engasjert i forprosjektet for Doblouggården der også arkitekt Rudolf Emanuel Jacobsen var involvert. Tyskeren hadde da vært i Oslo og snakket om glassets fortreffeligheter.

Mange vinduer

Aftenposten kalte planene for «Doblougs nye glasspalass». 16. desember 1932 skrev de og Arbeiderbladet blant annet:

«Tomten Dronningens gate 40, utgjør 1.000 kvadratmeter. Samlet areal utnyttet gulvflate ca. 8.000 kvadratmeter, gesimshøide ca. 24 meter over gatenivå med to tilbaketrukne etasjer».

Der kom det også frem at firmaet hadde bruk for nesten hele bygget selv, med unntak av grunnplanet som de skulle leie ut til andre butikker.

Da reguleringen ble vedtatt skrev hovedstadspressen om en fasade av nesten utelukkende glass. I forbindelse med byggingen i 1932 trykket Morgenbladet et bilde av arkitektenes modell som hadde blitt vist reguleringsrådet. Da kom det frem at den endelige glassfasaden ikke skulle bli så utpreget som modellen viste.

– Men den vil bli utstyrt med temmelig store vinduer slik at den sterkt kommer til å ligne de magasinbyginger arkitekt Mendelsohn har oppført i endel tyske byer, påpekte avisen.

Nationen skrev blant annet dette om den opprinnelige Doblouggården 22. mars 1934:

«Efterat Brødrene Dobloug flyttet engrosforretningen til den nye svære gaard i Dronningens gate 40 har detaljforretningen faatt hele den gamle forretningsgård Storgaten 1 til fri raadighet. Og her er i de siste 2 måneder foretatt en inngaaende modernisering av alle etasjer fra og med 2. til 5. etasje og interiørene trer nu frem i helt ny skikkelse».

«I 2. etasje finner en nu herrekonfeksjonsavdelingen og en helt ny avdeling for barnekonfeksjon. Det er en glede aa høre at 65 pct. av varene er norske varer. I 3. etasje har en stor avdeling for kjoletøyer, videre er her avdelinger for gardiner og møbelstoffer. I 4. etasje har avdelingene for kaaper, kjoler, drakter og hatter faatt plass og i 5. etasje som før var lager er nu en avdeling for gulvtepper. Til alle avdelinger tilhører en rekke vakkert utstyrte prøvekabinetter. Der kan nevnes at der er medgaatt intet mindre enn 2.000 kvm linoleum til gulvene i de moderniserte avdelinger. Det er ogsaa innlagt centralvarmeanlegg i alle lokaler. Det er meningen at 1. etasje ogsaa skal moderniseres, men det blir gjort senere».

I DAG: Palasset i Dronningens gate 40 står som før, nå eid av Eiendomsspar.

Tiden rant ut

Selve butikken Brødrene Dobloug i Storgata 1 var i flere tiår et av Oslo store varemagasiner sammen med Glasmagasinet, Steen & Strøm og Petrine Nielsen. Under krigen tok nazistene over mesteparten av både Storgata 1 og Dronningens gate 40, og en tid var detaljavdelingen stengt.

Sønnene til Ingar, Mikkel og Ingar jr. kom med i ledelsen i 1940 og drev firmaet siden. På 1980-tallet rant imidlertid tiden ut for de klassiske varemagasinene, og Dobloug stengte dørene for godt i 1986 etter 116 års drift.

I dag måler Dronningens gate ca. 8.300 kvadratmeter, altså svært likt originalen. Bygget står på Byantikvarens gule liste.

– Eiendomsspar overtok Doblouggården i 1986-87 etter en fusjon med Brødrene Dobloug. I 1996/97 fikk gården et påbygg/glassoverbygg i åttende og niende etasje på ca. 130 kvadratmeter. Jeg kan ikke finne noe i våre arkiver om utvidelse av bygningsmassen før vi overtok eiendommen, utdyper markedssekretær Marianne Mobakk.

Kilder: Oslo Byleksikon, SNL, Wikipedia, Nasjonalbiblioteket, Oslo Museum

Powered by Labrador CMS