RETTSREGLER: Eiendomsaktører er ofte i kontakt med offentlige myndigheter, og bør derfor også være klar over de rettsregler som gjelder i den forbindelse, påpeker f.v. Annabel Gåsvand, Jacob Solheim og Sondre Kvikne Dotterud i advokatfirmaet Føyen.
Eiendomsinvestorer tapte 80 millioner etter at kravet ble ansett som foreldet av Høyesterett
Høyesterett kom nylig med en dom vedrørende foreldelse av pengekrav oppstått ved omgjøring av ugyldige forvaltningsvedtak. For eiendomsbransjen er dommen interessant fordi den viser at erstatningskrav mot myndighetene kan foreldes mens klagesaken pågår.
Saken gjaldt to eiendomsaktører som fikk skattevedtak mot
seg. Etter gjennomført bokettersyn fattet i 2011 skattemyndighetene vedtak om
etterberegning av merverdiavgift, tok utlegg og varslet tvangssalg.
Vedtaket
ble påklaget av eiendomsaktørene, og senere omgjort i 2014. Som følge av denne
omgjøringsbeslutningen, fremsatte eiendomsaktørene krav om erstatning for
økonomisk tap som følge av vedtakene.
Kravene ble avslått av
skattemyndighetene. Våren 2015 vedtok skatteetaten endring av investorenes
ligninger for 2009, som la til grunn at gevinst ved salg av eierposisjoner var
skattepliktig. Investorene påklaget ligningsvedtakene i august 2015.
Først i
november 2017 fikk investorene medhold i Skatteklagenemnda på at
ligningsvedtakene var ugyldige. Etter at skatteetaten avslo kravene på
erstatning for det økonomiske tapet investorene hadde lidt som følge av det
uriktige vedtaket, tok de ut stevning i september 2019.
Hovedproblemstillingen som Høyesterett skulle ta stilling
til var om erstatningskravet var tapt som følge av foreldelse.
For krav på skadeserstatning, slik som i denne saken, løper
foreldelsesfristen fra den dag skadelidte «fikk eller burde skaffet seg
nødvendig kunnskap om skaden og den ansvarlige», jf. foreldelsesloven § 9
nr. 1 første punktum.
Når begynte fristen å løpe?
Spørsmålet som Høyesterett måtte avklare, var da om
foreldelsesfristen begynte å løpe på det tidspunkt saksøkerne fikk de
feilaktige vedtakene fra skattemyndighetene i henholdsvis 2011 og 2015, eller
fra det tidspunkt klagebehandlingen var ferdig i 2014 og 2017. Hvilket
tidspunkt fristen startet å løpe var avgjørende for om eiendomsinvestorenes
krav på ca. kr 80 millioner var tapt.
Høyesterett tar utgangspunkt i ordlyden i foreldelsesloven §
9 nr. 1 første punktum, og legger til grunn at det må foretas en konkret
vurdering av om den skadelidte hadde eller burde hatt nødvendig kunnskap om
skaden og den ansvarlige.
Førstvoterende legger til grunn at det «ikke kunne være
tvilsomt» at investorene hadde tilstrekkelig kunnskap om et lidt tap
allerede ved det opprinnelige vedtaket. Ordlyden i foreldelsesloven ga heller
ingen holdepunkter for å gjøre unntak der klagen ikke var ferdigbehandlet i
forvaltningen.
Heller ikke forarbeidene eller rettspraksis trakk i retning
av at foreldelsesfristens utgangspunkt skulle utsettes til det tidspunkt
klagebehandlingen var avgjort. Høyesterett påpekte imidlertid at en slik
rettsregel kunne medføre at klageren blir nødt til å ta ut søksmål på et (for)
tidlig tidspunkt:
«Når det gjelder de reelle
hensyn som er fremholdt i særmerknaden i Rt-2012-543, er jeg et stykke på vei
enig i at prosessøkonomiske hensyn etter omstendighetene kan tale for at det
ikke reises søksmål før gyldigheten av vedtaket er endelig avgjort i
forvaltningen. Det kan vise seg at det endelige vedtaket medfører at skadelidte
ikke har behov for å gå til domstolene, og det kan da innvendes at det er uhensiktsmessig
bruk av rettsvesenet og urimelig for den skadelidte å kreve at
foreldelsesfristen avbrytes ved søksmål.»
Høyesterett la imidlertid stor vekt på lovens ordlyd og
uttaler at det likevel «må […] være slik at der skadelidte har den
nødvendige kunnskapen allerede ved førsteinstansvedtaket, åpner ikke ordlyden
for en tilpasning av prosessøkonomiske grunner».
Foreldelsesfristen etter § 9 nr. 1 skulle derfor forstås
slik at fristen kunne begynne å løpe før forvaltningsvedtaket som er grunnlag
for kravet var ferdig behandlet. Det avgjørende er skadelidtes faktiske
kunnskap om skaden og den ansvarlige. Vurderingen vil da bero på
omstendighetene i den enkelte sak. Dersom skadelidte kjenner til de faktiske og
rettslige omstendighetene som danner grunnlag for kravet ved førsteinstansens
vedtak, vil skadelidte allerede på dette tidspunktet ha tilstrekkelig kunnskap
om skaden og den ansvarlige.
Etter en konkret vurdering, konkluderte Høyesterett med at
eiendomsinvestorene allerede ved skattemyndighetenes vedtak i henholdsvis 2014
og 2015 hadde nødvendig kunnskap om faktiske og rettslige betingelser for
erstatningsansvar. De endelige vedtakene brakte ikke inn nye opplysninger i
saken av betydning for vurderingen av investorenes krav. At omfanget av
pengekravet ikke var klarlagt, hadde ingen avgjørende betydning.
Resultatet ble
da at eiendomsinvestorenes krav både for merverdigavgiftsvedtaket og
ligningsvedtaket var tapt som følge av foreldelse.
Eiendomsaktører må være klar over at selv om forvaltningens
klagebehandling kan ta flere år, kan foreldelsesfristen starte å løpe allerede
fra det første vedtaket. Det medfører at foreldelsesfristen allerede kan være
utløpt på det tidspunkt forvaltningen omgjør et feilaktig vedtak. Den som har
et mulig erstatningskrav bør derfor enten ta ut søksmål, eller inngå avtale om
forlengelse av foreldelsesfristen, for å unngå å tape kravet sitt.
På høy tid med revidering
Etter vårt syn viser høyesterettsdommen at foreldelsesloven
er vanskelig å orientere seg i, og at det er på høy tid at lovgiver reviderer
den 40 år gamle foreldelsesloven. I korthet mener vi at foreldelseslovens
regler i for stor grad blir en tilfeldig redning for en skyldner, og ikke i
tilstrekkelig grad ivaretar det egentlige utgangspunktet om at utestående
fordringer skal gjøres opp. Vi stiller spørsmålet ved om innrettelseshensynet
får for stor vekt i vurderingene.
Samtidig legger loven, etter Høyesteretts
forståelse, opp til en prosessdrivende ordning som oppfattes som uheldig.